از طرح «علمداران خدمت» چه می‌دانید؟
کد خبر: 4056224
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹

از طرح «علمداران خدمت» چه می‌دانید؟

طرح جهادی علمداران خدمت از جمله طرح‌های جهادی کانون حرکت‌های جهادی آستان قدس رضوی در البرز است که با مشارکت شهرداری به امر خدمت‌رسانی در حوزه‌های مختلف به شهروندان کرج می‌پردازد.

 طرح «علمداران خدمت»

یکی از طرح‌های جهادی استان البرز که به تازگی در این استان اجرا شده و مورد استقبال استان‌های دیگر نیز قرار گرفته است، طرح جهادی علمداران خدمت است. این طرح از طرح‌های جهادی و ابتکاری کانون حرکت‌های جهادی آستان قدس رضوی است که یک سال است با همکاری شهرداری، گروه‌های جهادی بسیج سازندگی در مناطق کم‌برخوردار کرج اجرا می‌شود. طرح جهادی نگاهداشت شهر(علمداران خدمت) در سطح مناطق ۱۰گانه کرج در حال اجراست.

آنچه در طرح جهادی علمداران خدمت و فعالیت‌های مشابه دنبال می‌شود، در جهت تثبیت نظام و تقویت ارتباط ملت و حاکمیت است. براساس گفته مسئول کانون حرکت‌های جهادی آستان قدس البرز، قبل از اجرای طرح علمداران خدمت، صرفاً یک ناظر در هر منطقه بر هزینه کرد اعتبار در طول ماه نظارت داشت که امکان انحراف و خطا در آن وجود داشت، اما اکنون در هر منطقه ۱۰ ناظر افتخاری از بین شهروندان به‌کار گرفته شدند که چنانچه پیمانکار به موارد اعلام شده از سوی آنها توجه نکند، از صورت وضعیت آنها کسر خواهد شد.

ارائه خدمات عمرانی، ترافیکی، رفت و روب خیابان‌ها و کوچه‌ها، توسعه فضای سبز، حذف زواید بصری، رفع موانع موجود در مسیر پیاده‌روها و ارائه خدمات درمانی، مشاوره خانواده، اطعام نیازمندان و توزیع بسته‌های معیشتی در ذیل طرح جهادی علمداران خدمت قرار دارند. تا پایان سال گذشته 12 مرحله از طرح جهادی علمداران خدمت اجرا شده است و فعالیت‌های گسترده‌ای با کمک گروه‌های جهادی و حمایت اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار کرج صورت گرفته و این کار تنها در سایه رویکرد جهادی و تفکر انقلابی رخ داده است.

در طول اجرای 12 مرحله از طرح جهادی علمداران خدمت فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای آسفالت‌ریزی، کاشت نهال، جمع‌آوری نخاله، رنگ‌آمیزی و نقاشی دیواری، اقدامات عام‌المنفعه، مواسات و توزیع بسته‌های حمایتی، نصب علایم و انواع تابلوهای شهری، حذف زواید بصری، اصلاح هندسی، نصب سرعت‌گیر، دیدارهای مردمی، برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی، مسابقات محلی، شست‌و‌شوی و تنظیف معابر، جمع‌آوری حیوانات موذی و مزاحم، رسیدگی به فضای سبز و... صورت گرفته است.

غلامرضا رضوانی، مسئول کانون حرکت‌های جهادی آستان قدس رضوی در البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز با اشاره به فعالیت‌های این کانون، اظهار کرد: کانون حرکت‌های جهادی ‌استان البرز در سه بخش عمده معیشت، اطعام و درمان با مشارکت قرارگاه جهادی شهید حاج اصغر پرده‌دار و مرکز نیکوکاری نورالشهدا و خود کانون در طول ماه و سال فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: بسته‌های معیشتی به شکل مشارکتی در بین نیازمندان با همکاری قرارگاه جهادی شهید حاج اصغر و مرکز نیکوکاری نورالشهدا بین افراد تحت پوشش توزیع می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه شناسایی نیازمندان از قبل توسط قرارگاه و مرکز نیکوکاری انجام شده، افزود: قرارگاه جهادی شهید حاج اصغر پرده‌دار، متشکل از 9 گروه جهادی است که هر پنجشنبه یک هزار پرس غذا را بین نیازمندان توزیع می‌کنند که این رقم به‌دلیل همکاری بیشتر مردم در ایام خاص چون ماه مبارک رمضان افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: در طرح جهادی «علمداران خدمت» جهادگران به ارائه خدمات عمرانی، بهداشتی و درمانی، ترافیکی، رفت و روب فضای شهر، زیباسازی مدارس و محلات، مشاوره‌های حقوقی و روانشناسی، اطعام نیازمندان و اهدای بسته‌های معیشتی، مباحث آموزشی و فرهنگی می‌پردازند.

این مسئول در ادامه به معرفی بخش سوم فعالیت‌های کانون حرکت‌های جهادی پرداخت و گفت: در موضوع درمان با مشارکت قرارگاه جهادی شهید حاج اصغر پرده‌دار و مرکز نیکوکاری نورالشهدا تقریبا سه سال است که فعالیت داریم و یک سالی نیز از همکاری این کانون با شهرداری می‌گذرد.

رضوانی با توضیح اینکه همکاری شهرداری در حوزه کاری خودشان تعریف می‌شود، ادامه داد: موضوعاتی چون همکاری و کار جهادی در حوزه فضای سبز، ترافیک، فعالیت در حوزه درمان مجموعه کاملی است که در ده منطقه شهرداری با کمک همکاران انقلابی و متدین شهرداری انجام می‌‌شود.

وی با اشاره به نحوه همکاری با شهرداری در طرح جهادی علمداران خدمت، گفت: به‌طور متوسط یک هفته در میان به یکی از مناطق شهرداری مراجعه کردیم و در ساختمان مرکزی فعالیت درمانی و بهداشتی انجام شده و در سطح منطقه نیز کلیه امورات مرتبط با شهرداری در حوزه عمرانی و فضای سبز یا ترافیک و خدمات شهری در یک روز انجام شده است.

مسئول کانون حرکت‌های جهادی آستان قدس رضوی در البرز درباره آمار خدمات ارائه شده، بیان کرد: در این طرح به 600 نفر ارائه خدمت صورت گرفت و در حوزه درمان نیز 700 تا 1000نفر خدمت درمانی و بهداشتی از سوی کادر درمان دریافت کردند.

وی با تأکید بر استقبال گسترده از این طرح، گفت: طرح جهادی علمداران خدمت بازتاب خوبی در سطح استانی و کشوری داشته است، به‌طوری که در چندین کلان‌شهر در حوزه شهرداری خواهان اجرای آن شدند.

رضوانی یادآور شد: در حال حاضر در استان البرز گروه‌های جهادی بسیاری با همکاری بسیج سازندگی، استانداری و شهرداری در حوزه‌های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی فعال هستند و در طول سال و مناسبت‌های ملی و مذهبی به امر خدمت‌رسانی به گروه‌های کم‌برخوردار و اقشار آسیب‌پذیر جامعه می‌پردازند.

انتهای پیام
captcha