قوانین صنوف بر اتحادیه قرآنی جاری شود
کد خبر: 4059275
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
مرتضی طلایی پیشنهاد داد:

قوانین صنوف بر اتحادیه قرآنی جاری شود

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت کشور تأکید کرد: چرا به اتحادیه صنفی اجازه داده می‌شود خودش بتواند صدور پروانه فعالیت داشته باشد، اما اتحادیه قرآنی این حق را ندارد. اجرای قوانین صنوف بر این اتحادیه می‌تواند راه حل بخشی از مشکلات باشد.

مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت کشورمرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از مازندران، اظهار کرد: دو هفته گذشته در نشستی که در اتحادیه قرآنی کشور برگزار شد برنامه‌های سال ۱۴۰۱ مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در نتیجه ۲۶ سرفصل و برنامه برای سال جاری تصویب شد.

وی افزود: در این مصوبات بر نقش موسسات قرآنی در جهاد تبیین و مسجد محور قرار دادن قرآن و ایجاد یک شبکه قرآنی مساجد و نیز اجرای برنامه‌های فاخر به مناسبت‌های مختلف در طول سال تاکید شد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت کشور، با اشاره به تصویب برخی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی در این نشست، تصریح کرد: امیدواریم در سال جاری بتوانیم شاهد یک جهش در موسسات و خانه‌های قرآنی در سراسر کشور داشته باشیم.

لزوم بازسازی و احیای مؤسسات قرآنی

وی ادامه داد: موسسات قرآنی در دو ساله اخیر رکود سختی را ناشی از شیوع کرونا پشت سر گذاشتند و بسیاری از موسسات به نوعی از حیز انتفاع خارج و برخی نیز تعطیل شدند. بنابر این بازسازی، نوسازی و احیای موسسات، یکی از موضوعات بسیار مهم اتحادیه است.

طلایی با بیان اینکه باید درجهت توانمندسازی مدیران موسسات قرآنی نشست‌هایی را برگزار کنیم، اظهار کرد: متاسفانه مشکلات مالی موسسات ناشی از نوع نگاه دستگاه‌های مرتبط با قرآن و به گونه‌ای از سوی دستگاه حاکمیتی است. در حالی که سازمان تبلیغات اسلامی و به تبع آن سازمان دارالقرآن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبع آن معاونت قرآن و عترت و شورای توسعه قرآن و عترت، وظیفه‌شان برون سپاری و حمایت از بخش مردمی قرآن است.

اعتبارات صفر اتحادیه قرآنی در یکسال گذشته 

وی درباره میزان اعتبارات به اتحادیه قرآنی، گفت: از سال ۱۴۰۰ تا کنون یک ریال اعتبار از سوی شورای توسعه بابت حمایت فعالیت قرآنی بخش مردمی به اتحادیه قرآن داده نشده است.

طلایی با بیان اینکه متاسفانه اتحادیه، طبق اساسنامه، امکان عضوگیری در موسسات و مدیریت خودگردان را ندارد، اظهار کرد: اگر مسئولان اجازه بدهند که اتحادیه همچون دیگر صنفوف، بتواند عضوگیری و حق عضویت بگیرید و نیز صندوق توسعه و حمایت تأسیس کند می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات خود را مرتفع کند.

وی ادامه داد: متاسفانه اتحادیه‌ها در کشور و استان‌ها، بر اساس اساسنامه مصوب وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی تایید و فعال هستند که هیچ نوع اختیاری برای آن‌ها پیش‌بینی نشده است.

قوانین صنوف بر اتحادیه قرآنی جاری شود

این مسئول قرآنی اظهار کرد: چرا به اتحادیه صنفی اجازه داده می‌شود خودش بتواند صدور پروانه فعالیت داشته باشد، اما اتحادیه قرآنی حق ندارد اگر موسسه‌ای درخواست مجوز کرد صدور پروانه داشته باشد؛ بلکه باید برود در کمیته مشترک، اینکه چه زمانی تشکیل شود و اختلافات بین وزارت و سازمان تبلیغات حل شود و بنشینند تا اینکه آیا اجازه بدهند موسسه‌ای در یک منطقه فعالیت کند یا نه، این مشکلاتی است که بخش  مردمی فعالیت‌های قرآنی با آن مواجه است.

وی ادامه داد: بنا نداریم که به نوعی حرف منفی بزنیم و ناامیدی ایجاد کنیم، اما واقعا به عنوان یک خدمتگذار کوچک جامعه قرآن حضور دولت انقلابی و فعال سیزدهم و رئیس جمهور انقلابی، که خودشان مروج قرآن هستند عرض کنم؛ اگر بخواهیم کشور از این بحران‌های هویتی خارج شود راهی جز تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) و حمایت از قرآنیان و فعالیت‌های مسجد و پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی مردمی نیست.

طلایی بیان کرد: اگر دستگاه‌های حاکمیتی در امور فعالیت‌های قرآنی و دینی ۱۰ درصد از آنچه که هزینه می‌کنند را در میان ۷ هزار مؤسسه و خانه‌های قرآنی توزیع کنند، بدون‌شک بهره‌برداری و بهره‌وری از این ۱۰ درصد از ۹۰ درصد باقی‌مانده آن دستگاه بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: همین مراسم جشنواره بزرگ قرآنی از سوی موسسه مردمی نورالهدی با حداقل هزینه بسیار باشکوه برگزار شد، اما اگر قرار بود این برنامه توسط دستگاه وزارت ارشاد اجرا می‌شد ۱۰ برابر موسسه مردم نهاد هزینه می‌کرد، بنابر این تقویت و حمایت از این بخش مقرون به صرفه، کارآمد و عقلانی است.

بخش مردمی جامعه قرآنی را دریابید

این مسئول قرآنی اظهار کرد: عاجزانه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان دارالقرآن، معاونت قرآن وزارت ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و حتی شورا‌های اسلامی و شهرداری‌های سراسر کشور خواهش می‌کنم بیائید و این بخش مردمی قرآن را جدی‌تر بگیرید، حمایت بیشتری کنید ما آماده پاسخ‌گویی، نظارت‌پذیری و ارائه گزارش هستیم. بپذیرید با مردم بهتر می‌توان کار‌ها را به جلو برد و مردمی‌تر می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد.

وی افزود: ما مدعی هستیم که یک دولت انقلابی قرآنی و متدین، مسجدمحور و قرآن‌محور داریم. انتظار امروز جامعه قرآنی از دولتی با این مشخصات این است که قرآن و جامعه قرآنی را به ویژه در بخش مردمی دریابند.

طلایی تأکید کرد: این پیام را به رئیس جمهور و محضر رهبر معظم انقلاب تقدیم می‌کنم که بخش مردمی قرآن بیمار و دچار مشکلات عدیده و فراوان است و می‌طلبد تا با حمایت‌های گوناگون از این ظرفیت، بتوانیم از مفاهیم بلند قرآنی استمداد جسته و از بحران‌های ناشی از فشار دشمن در عرصه فرهنگی و هویتی رهایی یابیم.

انتهای پیام
captcha