از ستون‌های در حال ریزش مسجد الاقصی تا یورش صهیونیست‌ها به مصلای باب الرحمه
کد خبر: 4067990
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸
فلسطینیان هشدار دادند؛

از ستون‌های در حال ریزش مسجد الاقصی تا یورش صهیونیست‌ها به مصلای باب الرحمه

شورای اوقاف و امور و مقدسات اسلامی در بیت المقدس نسبت به بی‌اعتنایی به درخواست‌ها برای مرمت دیوارهای مصلای قدیم مسجد الاقصی که با ریزش مواجه است و نیز عواقب حمایت از فراخوان شهرک‌نشینان صهیونیست برای یورش به مصلای باب الرحمه هشدار داد.

ستون‌های در حال ریزش مصلای قدیمی مسجد الاقصی

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، اداره اوقاف اسلامی در شهر قدس اعلام کرد که ستون‌های مصلای قدیمی مسجد الاقصی همچنان بی‌دلیل با ریزش سنگ روبه‌رو است.

اداره اوقاف قدس در صفحه فیس‌بوک خود گفت: اداره اوقاف اسلامی از پلیس رژیم اشغالگر می‌خواهد به یک تیم فنی متخصص از اوقاف اجازه دهد، حفاری‌های اطراف دیوارهای جنوبی مسجد الاقصی را بررسی کند؛ اما پلیس رژیم اشغالگر همچنان در این قضیه مانع‌تراشی می‌کند.

مسئولین رژیم صهیونیستی هنوز به این خبر واکنشی نشان ندادند. مصلای قدیمی مسجد الاقصی زیر رواق مرکزی مصلای قبلی واقع شده است و طول آن از شمال به جنوب کشیده شده و به باب «النبی» منتهی می‌شود.

این مصلی دارای دو رواق است که با سنگ‌های بزرگ احاطه شده است و در زمان خلفای اموی به عنوان یک راهرو ساخته شده بوده و فضاها را به هم متصل می‌کرده است.

در 23 ژوئن گذشته(پنجشنبه 2 تیر) هم شورای اوقاف و امور و مقدسات اسلامی شهر قدس در بیانیه‌ای اعلام کرد که حفاری‌هایی را که اسرائیل در اطراف مسجد الاقصی انجام می‌دهد با جدیت دنبال می‌کند.

در این بیانیه آمده است: اداره آثار باستانی رژیم صهیونیستی و انجمن شهرک‌سازی (العاد) حفاری‌های مشکوک و مرموز در مجاورت مسجد الاقصی به‌ویژه در ضلع جنوبی و غربی در مجاورت شالوده خارجی مسجد در دو منطقه حائط البراق و القصور الامویه انجام داده‌اند.

هشدارهای فلسطینی‌ها پس از ریزش سنگ‌های مصلاهای مسجد الاقصی تشدید شد، به‌ویژه با توجه به ممانعت اشغالگران از توقف حفاری‌هایی که در مجاورت دیوار جنوبی الاقصی در حال انجام است.

فعالان با محکوم کردن ادامه حفاری در مجاورت مسجد الاقصی و زیر آن، از کشورهای عربی و اسلامی خواستند تا برای نجات مسجد و جلوگیری از تخریب بخش‌های زیادی از آن در نتیجه حفاری‌های مستمر اقدام کنند.

خدیجه خویس، یک فعال فلسطینی در توئیتر نوشت: «ما را چه شده است که با هر سنگی که از ساختمان مسجدالاقصی فرو می‌افتد، دل‌هایمان فرو نمی‌ریزد، آیا باید منتظر فروریختن آن باشیم تا دل‌هایمان بسوزد و از خود تکانی نشان دهیم».

ساری محمد، فعال دیگر هم نوشت: «تا به کی در برابر حفاری‌های مسجد الاقصی ساکت خواهیم ماند. نکند نعوذ بالله منتظر فروریختن مسجد هستیم؟».

پلیس رژیم صهیونیستی بارها با درخواست اداره اوقاف اسلامی قدس که وابسته به وزارت اوقاف اردن است، برای مرمت و صیانت از دیوارهای مسجد الاقصی مخالفت کرده است.

مصلای قدیمی مسجد الاقصی

هشدار به صهیونیست‌ها درباره یورش به مصلای باب الرحمه

شورای اوقاف و امور اسلامی قدس امروز شنبه هم درباره فراخوان تحریک‌آمیز افراط‌گراها برای ورود به مصلای باب الرحمه یکی از مصلاهای مسجد الاقصی و به جای آوردن آداب تلمودی در آنجا از فردا یکشنبه هشدار داد .

در بیانیه این شورا آمده است: مسجد الاقصی با مساحت 144 دونم از زیر زمین تا روی زمین با همه نمازخانه‌ها، صحن‌ها و دیوارها و راه‌‎های منتهی به آن حق خالص مسلمانان است و شراکت در آن یا تقسیم آن قابل قبول نیست.

بر اساس این بیانیه تمام اراضی پیرامون مسجد الاقصی از همه طرف‌ها و بخصوص دو منطقه ساحة البراق و القصور الامویه در امتداد مسجد الاقصی و موقوفه اسلامی است و هیچ تغییری در وضعیت دینی و تاریخی آن قابل قبول نیست و هر گونه تلاش اسرائیل برای ثبت این اراضی با نام‌های اسرائیلی باطل، مردود و محکوم بوده و با همه منشورهای بین‌المللی در تضاد است، زیرا قدس در حال حاضر تحت اشغال است.

شورای اوقاف گفت که اداره اوقاف اسلامی و امور مسجد الاقصی تنها طرف مسئول صیانت و بازسازی مسجد الاقصی و همه مکان‌های آن و دیوارهای آن از داخل و بیرون است.

مسجد الاقصی در قدس شریف

این شورا به رژیم صهیونیستی درباره فراخوان تحریک‌آمیز افراط‌گراهای صهیونیست با هدف فتنه‌انگیزی و شعله‌ورکردن منطقه هشدار داد و خواستار توقف هر گونه تلاش برای تغییر وضعیت دینی، تاریخی و قانونی مسجد الاقصی شد.

شورای اوقاف فلسطین هشدار داد: حمایت از فراخوان‌های تحریک‌آمیز منطقه را به جنگ دینی با عواقب نامعلوم هشدار می‌دهد، زیرا اهالی قدس و فلسطین و همه مسلمانان از دفاع از قبله نخست مسلمانان کوتاه نخواهند آمد.

انتهای پیام
captcha