پیش‌بینی استقرار ۹۷ موکب از خراسان‌رضوی برای اربعین
کد خبر: 4068504
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

پیش‌بینی استقرار ۹۷ موکب از خراسان‌رضوی برای اربعین

مسئول کمیته اسکان و تعذیه ستاد هماهنگی اربعین حسینی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه تاکنون برای برپایی 93 موکب اربعین مجوز صادر شده گفت: تا این لحظه استقرار ۳۴ موکب در کربلای معلا، ۱۵ موکب در کاظمین، ۲۰ موکب در مسیر نجف به کربلا، ۱۲ موکب در نجف، ۶ موکب در سامرا و سه موکب در مرزها برای ارائه خدمات اسکان و تغذیه پیش‌بینی شده که این نیز بر اساس حضور زائران افزایش خواهد یافت.

 موکب اربعیناکبر پارسا، مسئول کمیته اسکان و تعذیه ستاد هماهنگی اربعین حسینی خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌رضوی در خصوص تمهیدات این ستاد برای برپایی موکب‌های اربعین گفت: ثبت‌نام از متقاضیان برای برپایی موکب اربعین در سامانه موکب‌داران انجام می‌شود، اما تعهد در ارائه خدمات مطلوب شرط اصلی در ورود به این حوزه خدمتی خواهد بود.

وی افزود: در این راستا نیز شرایط ثبت‌نام برای موکب‌ها از طریق مراجعه به سامانه موکب‌داری به نشانی http://mokeb.atabat.org برای دریافت مجوز فراهم شده که همچنان ادامه دارد.

مسئول کمیته اسکان و تعذیه ستاد هماهنگی اربعین حسینی خراسان رضوی بیان کرد: 85 موکب از سال‌های گذشته در راستای تمدید مجوز اقدام کرده‌اند، علاوه بر این تعداد 93 موکب در این سامانه ثبت‌نام و برای آنان مجوز صادر شده است، ضمن اینکه محدودیت خاصی برای ثبت نام وجود ندارد، اما باید موکب‌داران توانایی داشته باشند و صدور مجوز، پس از بررسی شرایط و تأیید پروانه موکب‌داری برایشان انجام می‌شود.

پارسا درباره پیش‌بینی حضور زائران در ایام اربعین امسال افزود: پس از دو سال فراق از اربعین به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن امسال پیش‌بینی می‌شود حضور مردم گسترده باشد و مراسم متفاوتی نسبت به سال گذشته برگزار شود.

مسئول کمیته اسکان و تعذیه ستاد هماهنگی اربعین حسینی خراسان رضوی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود حدود پنج میلیون زائر اربعین امسال از کشور ایران به صورت پیاده مسیر نجف تا کربلا را طی کنند که بین هفت تا هشت درصد آنها از خراسان رضوی هستند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه بر اساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین، تشرف به زیارت اربعین حسینی منوط به ثبت‌نام در سامانه سماح برای ساماندهی مشتاقان در ایام حضور در اعتاب مقدسه است صرفاً افراد مشمول اعلامی و ثبت نامی در این سفر امکان حضور دارند.

پارسا افزود: تعداد افراد در هر موکب بستگی به میزان ارائه خدمات آن موکب دارد که بر اساس آن تعداد نیروها متغیر است، ضمن اینکه موکب‌ها هیئت امنا دارند که شامل روحانی موکب، مسئولان فرهنگی، اجرایی، مالی و موکب است.

مسئول کمیته اسکان و تعذیه ستاد هماهنگی اربعین حسینی خراسان رضوی گفت: بعضی موکب‌ها به‌جای اسکان و تغذیه، خدماتی از جمله خیاطی در راستای تعمیر لباس و کوله پشتی، آرایشگری و تعمیرات سایر لوازم زائر از جمله ویلچر، کالسکه، چمدان و ... به زائرین ارائه می‌دهند.

وی بیان کرد: استان خراسان‌رضوی اعزام تیم پزشکی نیز برای چند نقطه در مسیر کاروان زائرین پیاده در نظر گرفته که در موکب‌های آن مناطق پیش‌بینی شده مستقر می‌شوند.

پارسا با بیان اینکه امکان افزایش تعداد موکب‌ها با توجه به ثبت‌نام زائرین متقاضی وجود دارد، افزود: تا این لحظه استقرار ۳۴ موکب در کربلای معلا، ۱۵ موکب در کاظمین، ۲۰ موکب در مسیر نجف به کربلا،۱۲ موکب در نجف، ۶ موکب در سامرا و سه موکب در مرزها برای ارائه خدمات اسکان و تغذیه پیش‌بینی شده که این نیز بر اساس حضور زائران افزایش خواهد یافت.

مسئول کمیته اسکان و تعذیه ستاد هماهنگی اربعین حسینی خراسان رضوی ادامه داد: نظر به گرمای هوا، اولویت نخست در ارائه خدمات، اسکان مطلوب و نیز تأمین آب شرب خنک و ایجاد سازه‌های جلوگیری‌کننده از شدت گرما برای زائران پیاده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۹ شهریور ماه امسال روز اربعین حسینی(ع) است گفت: موکب‌های ارائه خدمات به زائران پیاده اربعین امسال، ۱۵ روز قبل از اربعین مستقر و آماده ارائه خدمت می‌شوند.

انتهای پیام
captcha