دیدار تاریخی هنیه و عباس در تحقق آرمان فلسطین بااهمیت است
کد خبر: 4069203
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
دبیر کل سازمان همکاری اسلامی:

دیدار تاریخی هنیه و عباس در تحقق آرمان فلسطین بااهمیت است

دبیر کل سازمان همکاری اسلامی دیدار تاریخی رئیس دفتر سیاسی حماس و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در الجزایر را در ایجاد آشتی ملی فلسطین و دفاع از آرمان این کشور بسیار بااهمیت توصیف کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از فلسطین الیوم، حسین ابراهیم طه، دبیر کل سازمان همکاری اسلامی به تمجید دیدار تاریخی اخیر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس پرداخت که تحت نظارت عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر برگزار شد.

دبیر کل سازمان همکاری اسلامی گفت: ابتکار رئیس جمهور الجزایر در گرد هم آوردن محمود عباس و اسماعیل هنیه پس از سال‌ها سستی روابط دو جنبش فتح و حماس، گامی در راستای تحقق آشتی ملی فلسطین است.

وی افزود: این دیدار گامی مثبت و مهمی برای ایجاد آشتی ملی فلسطین و یکپارچگی صفوف فلسطینی‌ها برای دفاع از آرمان خود و تحقق آن است.

رئیس‌جمهور الجزایر سه‌شنبه شب دیداری میان رهبر حماس و رئیس تشکیلات خودگردان در الجزایر ترتیب داد. این دیدار در حاشیه جشن‌ شصتمین سال استقلال الجزایر از فرانسه در پنج ژوئن ۱۹۶۲ برگزار شد.

تلویزیون الجزایر، این دیدار را تاریخی خواند اما درباره محتوای آن خبری اعلام نکرد.

اختلافات میان فتح و حماس از سال ۲۰۰۷ آغاز شد؛ به دنبال پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی ۲۰۰۷ که توانست با کسب ۷۴ کرسی، حزب حاکم پارلمان را تشکیل دهد، جنبش فتح به ریاست محمود عباس در ابتدا نتایج انتخابات را قبول کرد ولی بعد از مخالفت آمریکا و اروپا با نتایج انتخابات به این بهانه که حماس تروریستی است، جنبش فتح نیز از پذیرش نتایج سرباز زد و به همین دلیل اختلافات و شکاف سیاسی بین فتح و حماس ایجاد شد.

رئیس‌جمهور الجزایر در دسامبر گذشته (۲۰۲۱) طرحی جدید برای تحقق آشتی میان فتح وحماس ارائه کرد اما تلاش وی به جایی نرسید. عباس در دسامبر گذشته به الجزایر رفت و دو طرف از توافقی برای برگزاری کنفرانس صلح فلسطینی پیش از نشست اتحادیه عرب خبر دادند.

انتهای پیام
captcha