جهاددانشگاهی؛ مشاور خوب دولت در مسیر حل مشکلات اقتصادی
کد خبر: 4071471
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
بهمنی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

جهاددانشگاهی؛ مشاور خوب دولت در مسیر حل مشکلات اقتصادی

رئیس کل سابق بانک مرکزی با بیان اینکه مجلس و دولت به بسیاری از امور اشراف کامل ندارند و باید نهادی علمی، تحقیقاتی و دانش‌بنیان مشاوره‌های لازم را به آن‌ها ارائه دهد، گفت: دولت برای حل مشکلات اقتصادی با استفاده از نظریات و راهکار‌های این نهاد، حوزه و دانشگاه می‌تواند به یک لایحه خوب دست پیدا کند و در نهایت به مجلس ارائه دهد.

ضرورت استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی در جهت حل منشکلات اقتصادی

محمود بهمنی، رئیس کل سابق بانک مرکزی و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در گفت‌وگو با ایکنا، جهاددانشگاهی را یک مجموعه خوش‌فکر عنوان کرد و گفت: این مجموعه عملکرد خوبی دارد و خدمات بسیاری در حوز‌ه‌های علم، صنعت و دانش و عرصه‌های فرهنگی داشته است، لذا معتقدم باید از ظرفیت جهاددانشگاهی به خوبی استفاده شود.

وی عملکرد جهاددانشگاهی و گزارش‌ها و مطالب مرتبط با این نهاد را نقطه شروع آشنایی خود با این نهاد دانست و افزود: حتی خیلی مواقع با من تماس می‌گرفتند و اطلاعات و تجربیاتی را هم که در اختیار من بود در اختیار جهاددانشگاهی قرار می‌دادم.

رئیس کل سابق بانک مرکزی گفت: واقعاً جهاددانشگاهی از نیرو‌های خوبی تشکیل شده و باید به این نهاد کمک کرد و از ظرفیتی که در جهاددانشگاهی وجود دارد نهایت بهره را برد.


بیشتر بخوانید:

جهاددانشگاهی تحولی بزرگ و بنیادین در جامعه ایجاد کند


بهمنی ادامه داد: جوانان و محققان خوش‌فکر جهاددانشگاهی کلی هزینه کرده‌‎اند تا پروژه‌‍ای را انجام دهند، لذا باید روی این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شود و اجازه ندهیم زحمات آن‌ها نادیده گرفته شود. همیشه گفته‌ایم که علم و تجربه را باید با هم تلفیق کرد و نتیجه آن را دید، چرا که هرگز علم به تنهایی پاسخ نخواهد داد.

ضرورت حضور جهاددانشگاهی در جلسات دستگاه‎‌های اجرایی

وی تأکید کرد: به باور من جلساتی را که آقایان برگزار می‌کنند باید از مسئولان جهاددانشگاهی هم دعوت به عمل آورند تا در این جلسات مشارکت داشته باشد. رفتار‌ها و تصمیم‌های جزیره‌ای اصلاً صحیح نیست و خروجی مثبتی هم نخواهد داشت. باید افکار و نظریات مختلف به یک جمع‌بندی ختم شود و در نهایت در قالب لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه و در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با بیان اینکه جهاددانشگاهی در اصلاح نظام بانکداری و بهبود وضعیت بانکی و اقتصادی کشور می‌تواند مفید و مؤثر ظاهر شود، گفت: اکنون طرح‌هایی در رابطه با اصلاح نظام بانکی و سیستم اقتصادی کشور مطرح است که به باور من بسیاری از قوانین مرتبط با بانکداری از نظر اجرایی مشکل دارد و با مشارکت جهاددانشگاهی و مراکز علمی می‌توان این ایرادات را شناسایی و در جهت رفع آن ایرادات حرکت کرد.

بهمنی معتقد است، مجلس و دولت به بسیاری از امور اشراف کامل ندارند و حتماً باید نهادی علمی، تحقیقاتی و دانش‌بنیان مشاوره‌های لازم را به آن‌ها ارائه دهد که جهاددانشگاهی در حوزه مشاوره و ارائه راهکار حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

وی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های جهاددانشگاهی را بهره‌مندی از مراکز علمی متعدد عنوان کرد و گفت: دولت با استفاده از نظریات و راهکار‌های جهاددانشگاهی، حوزه و دانشگاه می‌تواند به یک لایحه خوب دست پیدا کند و در نهایت به مجلس ارائه دهد.

نقش جهاددانشگاهی در حل مشکلات اقتصادی و بانکی

رئیس کل سابق بانک مرکزی تحقق شعار سال را یکی از ضروریات مهم در عرصه اقتصادی دانست و گفت: ضروری است که ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در رابطه با تحقق شعار سال به منصه ظهور و اجرا برسد. امروز باید چرایی تعطیلی واحد‌های تولیدی بررسی شود و به این سوال پاسخ داد که چرا تولید در ایران با مشکل مواجه است؟ از این قبیل مشکلات بسیار است که می‌توان با استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی و نهاد‌های علمی و تحقیقاتی مشابه به آنها پاسخ داد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha