فعالیت در حیطه ادبیات کودک به مثابه حرکت بر روی لبه تیغ است
کد خبر: 4072788
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۴

فعالیت در حیطه ادبیات کودک به مثابه حرکت بر روی لبه تیغ است

نویسنده کتاب «ماسک ضد پلیس» فعالیت در حیطه ادبیات کودک و نوجوان را به مثابه حرکت بر روی لبه تیغ دانست و گفت: برخی ناشران از پذیرش کتاب «ماسک ضد پلیس» به دلیل پرداختن به موضوع کرونا و اینکه ممکن است این کتاب تاریخ مصرف داشته باشد امتناع کردند.

نقد و‌ بررسی کتاب پلیس ضد ماسک پلیسبه گزارش ایکنا از لرستان، نشست ادبی نقد و بررسی مجموعه داستانک طنز «ماسک ضد پلیس» امروز، یکم مرداد با حضور اسماعیل الله‌دادی، نویسنده اثر، حجت‌‌الاسلام محمد قائدرحمتی، از اساتید حوزه و دانشگاه، علی فلاحی، از نویسندگان و پژوهشگران لرستانی، رضا مختارپور، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان دورود، فاطمه سلیمانی، مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دورود و جمعی از کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 
اسماعیل الله‌دادی، نویسنده کتاب «ماسک ضد پلیس» ضمن اشاره به نحوه شکل‌گیری ایده نگارش کتاب و همکاری مشترک خود با دهریزی گودرزی برای خلق این اثر به صورت مشترک، گفت: کتاب «ماسک ضد پلیس»، با درون مایه‌ای طنز در قالب خلق 17 داستانک، تلاش کرده تا یکی از تلخ‌ترین وقایع بهداشتی اخیر را با زبانی شیرین و خلاقانه برای نوجوانان روایت کند.

وی فعالیت در حیطه ادبیات کودک و نوجوان را به مثابه حرکت بر روی لبه تیغ دانست و افزود: متأسفانه تعداد محدودی از نویسندگان این خطر را پذیرفته و برای این گروه سنی دست به نگارش می‌برند و کمبود کتاب‌های فاخر به ویژه در حوزه طنز را نیز تا حدودی معلول این علت دانست.

این نویسنده حوزه کودک و‌نوجوان ضمن اشاره به امتناع برخی ناشران از پذیرش کتاب «ماسک ضد پلیس» به دلیل پرداختن به موضوع کرونا و اینکه ممکن است این کتاب تاریخ مصرف داشته باشد، اضافه کرد: سرزمین ایران در طول تاریخ خود، وقایع تلخ زیادی را با موفقیت پشت سر گذاشته، اما شاهد هستیم که این قبیل موضوعات هنوز هم به شکل‌ها و ابزارهای مختلف دستمایه کار فعالان حوزه هنر، به ویژه هنر نویسندگی قرار می‌گیرد.

وی خطاب به اعضای شرکت کننده در نشست با بیان اینکه با اغراق با موضوعات اطراف نگاه کنید و از اتفافات جزیی به راحتی عبور نکرده و در هر چیزی به دنبال ماجرایی بامزه باشید، گفت: اگر در نوشته‌هایتان از شگرد تضاد استفاده کنید، چون که قرار گرفتن دو  چیز که مخالف هم هستند می‌تواند موقعیت طنز ایجاد کند.

رضا مختار پور، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان دورود نیز در این نشست یکی از رسالت‌های اصلی کتابخانه‌های عمومی را ترویج فرهنگ و عادت مطالعه در بین کودکان و نوجانان عنوان کرد و گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی سال‌های اخیر از طریق ایجاد و تجهیز بخش‌های ویژه کودک در کتابخانه‌های عمومی و همین‌طور برگزاری سلسله نشست‌های مطالعاتی، اهتمام ویژه‌ای به ترویج فرهنگ مطالعه مفید در بین قشر کودک و نوجوان داشته است.


فاطمه سلیمانی، مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دورود، ضمن اشاره به سابقه همکاری چندین ساله با اسماعیل الله‌دادی به عنوان مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان بروجرد، پُرکاری، فصاحت قلم، خلاقیت و داشتن تعصب و علاقه‌مندی به حوزه ادبیات کودک را از مهمترین ویژگی‌های شخصیتی اسماعیل الله‌دادی عنوان کرد و افزود: همه این ویژگی‌ها به نوعی در آخرین اثر وی نیز نمود داشته از این‌رو ایده  نشست نقد و بررسی کتاب در حضور نویسنده فرصتی مغتنم بوده که زمینه‌ساز تقویت روحیه نقدکنندگی در قشر کودک و نوجوان خواهد شد.

در ادامه جلسه، هر یک از فعالان و کتابخوانان کودک و نوجوان به بیان نظرات خود در خصوص ابعاد مختلف کتاب «ماسک ضد پلیس» پرداختند.

لازم به ذکر است، کتاب «ماسک ضد پلیس»، توسط انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) در سال 1400 منتشر شده و در این مدت توانسته جایزه جهانی جشنواره «ما و کرونا» را دریافت نماید.

انتهای پیام
captcha