پدر و پسری در رکاب اباعبدالله(ع) + فیلم
کد خبر: 4074350
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
اصحاب الحسین(ع)/ 6

پدر و پسری در رکاب اباعبدالله(ع) + فیلم

عمر بن خالد، پدر و خالد بن عمر، پسر وی است. در بیست و هشتم ذی‌الحجه یعنی چهار روز قبل از اینکه حضرت اباعبدالله به کربلا برسند این پدر و پسر با همدیگر در منطقه عذیب‌ الهجانات، خدمت حضرت اباعبدالله رسیدند.

محمدرضا سنگری، نویسنده و عاشوراپژوه، در سلسله مباحثی که در ۱۲ قسمت، به مناسبت ایام محرم در خبرگزاری ایکنا، تولید شده به بیان نکاتی درباره اصحاب و یاران کمتر شناخته شده حضرت امام حسین(ع) پرداخته است که بخش ششم آن در ادامه می‌آید:
در نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و به‌خصوص در هشت روزی که ایشان در کربلا هستند تا به شهادت می‌رسند در بین یاران حضرت اباعبدالله کسانی هستند که پدر و پسر و گاهی اوقات مادر و همسرند یعنی خانوادگی در کربلا هستند و ما در کربلا، غیر از خانواده امام حسین(ع) دستکم هفت خانواده داریم که خدمت امام حسین(ع) حضور دارند. دو مورد از این شخصیت‌ها شامل خالد بن عمر و عمر بن خالد هستند. عمر بن خالد، پدر و خالد بن عمر، پسر وی است. 
 
در بیست و هشتم ذی‌الحجه یعنی چهار روز قبل از اینکه حضرت اباعبدالله به کربلا برسند این پدر و پسر با همدیگر در منطقه عذیب‌ الهجانات، خدمت حضرت اباعبدالله رسیدند و حر بن یزید ریاحی هم با هزار نفر نیرو مأموریت داشت نگذارد امام به سمت کوفه برود و امام را ناگزیر کرد که سمت حرکت را تغییر دهد لذا ایشان به سمت کربلا آمدند. عبیدالله بن زیاد نیز در نامه‌ای که به حر نوشت به او گفت بر حسین تنگ بگیر و او را در جایی قرار بده که زمین عریان باشد و او را در محاصره قرار بده.
 
منطقه عذیب‌ الهجانات متعلق به ایرانیان و محل تربیت اسب‌ها بوده است و وقتی حر خواست از پیوستن برخی افراد به امام حسین(ع) جلوگیری کند امام فرمود اینها یاران من هستند و اگر از پیوستن آنها جلوگیری کنی جنگ می‌شود لذا پدر و پسر با امام همراه شدند. عمر بن خالد در روز عاشورا از امام اجازه گرفت و وارد میدان شد. پدر که از قبل با امیرالمؤمنین(ع) آشنا بود، رزمی جانانه کرد.
 
عمر بن خالد وقتی وارد میدان شد این رجز را خطاب به جان خود خواند و گفت: ای جان من تو در آستانه پرواز به سوی آغوش باز رحمان هستی، مژده باد تو را که وارد گلهای باغ سبز بهشتی خواهی شد و تمام ضعف‌ها و نقطه‌های تاریک در گذشته‌های تو پاک خواهد شد، بی‌تابی نکن که مرگ، سرانجام ناگزیر همه انسان‌هاست. وی در آخر روی خود را به سمت قبیله‌اش برمی‌گرداند و می‌گوید: ای بنی‌قحطان صبر کنید و شکیبایی بورزید که لذت شکیبایی در جهاد بزرگترین لذتی است که می‌توانید به آن دست پیدا کنید. او به شهادت رسید و فرزندش در حاشیه میدان شاهد شهادت او بود.
سلام بر عمر بن خالد که مولایمان امام زمان(عج) هم به او سلام داده است.
انتهای پیام
captcha