شهیدی که دیر رسیده بود + فیلم
کد خبر: 4073440
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
اصحاب الحسین(ع)/ 3

شهیدی که دیر رسیده بود + فیلم

آخرین نفری که در کربلا حضور پیدا کرده و به شهادت می‌رسد کسی است که از بصره حرکت کرده و دیر به کربلا رسیده و وقتی رسید سپاه دشمن در حال هلهله و شادی بودند لذا در میدان کربلا می‌جنگد و به شهادت می‌رسد. نام او هفهاف بن مهند راسبی بصری است که او را باید آخرین شهید میدان کربلا بدانیم.

محمدرضا سنگری، نویسنده و عاشوراپژوه، در سلسله مباحثی که در ۱۲ قسمت، به مناسبت ایام محرم در خبرگزاری ایکنا، تولید شده به بیان نکاتی درباره اصحاب و یاران کمتر شناخته شده حضرت امام حسین(ع) پرداخته است که قسمت سوم آن در ادامه می‌آید:
 
 
شهدای کربلا را به هفت دسته تقسیم کردیم که دسته اول شهدایی هستند که پیش از رسیدن امام حسین(ع) به کربلا به شهادت رسیدند. دسته دوم گروهی هستند که در تیر باران صبح به شهادت رسیدند و دسته سوم شهیدان جنگ تن به تن هستند که تک‌تک به میدان می‌آمدند و گاهی اوقات نیز چند نفری وارد میدان می‌شدند؛ مثلاً کسانی‌که از بصره آمده بودند و خدمت حضرت اباعبدالله رسیدند دسته جمعی وارد میدان جنگ می‌شدند و گاهی در محاصره می‌افتادند و حضرت ابوالفضل عباس(ع) می‌رفت، محاصره را می‌‌شکست و آنها را برمی‌گرداند و چون زخمی بودند و مجدداً که به میدان باز می‌گشتند به شهادت می‌رسیدند. برخی از آنها همانند عبدالله بن عمیر کلبی، تنهایی به میدان می‌رفتند و به شهادت می‌رسیدند.
 
آخرین شهید جنگ تن به تن، حبیب بن مظاهر اسدی است که فرمانده جناح چپ سپاه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بوده است.
گروه بعدی شهدا یعنی گروه چهارم شهدای کربلا، شهدای نماز ظهر حضرت اباعبدالله هستند. امام حسین(ع) ابوالفضل عباس(ع) را فرستاد که با صدای بلند از دشمن بخواهد که امان دهند تا نماز بخوانند. حضرت به نماز ایستاد و دو رکعت نماز خوف خواند که در میدان خوانده می‌شود و برای این دو رکعت نماز، دو شهید دادند. بنابراین دسته بعدی شهدای نماز هستند.
 
دسته بعدی شهدای پس از نماز هستند. تعداد این افراد حدود یازده نفر بود. این افراد نیز تک‌تک به میدان رفته و به شهادت می‌رسیدند و یکی از شاخص‌ترین شهدای پس از نماز ظهر عاشورا، زهیر بن قین است که شخصیت بزرگی بود و فرماندهی جناح راست سپاه حضرت اباعبدالله را بر عهده داشت و در راه به ایشان پیوسته بود. 
 
بعد از اینکه این چند نفر به شهادت رسیدند نوبت به بنی‌هاشم یعنی خانواده خودِ حضرت اباعبدالله الحسین همانند فرزندان عقیل، فرزندان امام حسن مجتبی(ع)، فرزندان امیرالمؤمنین(ع) یعنی برادران امام حسین(ع) شامل ابوالفضل العباس، جعفر، عثمان و عبدالله می‌رسد. پس از اینها امام حسین(ع) به شهادت می‌رسد و چند شهید نیز بعد از امام حسین(ع) داریم.
آخرین نفری که در کربلا حضور پیدا کرده و به شهادت می‌رسد کسی است که از بصره حرکت کرده و دیر به کربلا رسیده و وقتی رسید سپاه دشمن در حال هلهله و شادی بودند و او متوجه می‌شود که حضرت اباعبدالله به شهادت رسیده لذا شمشیر می‌کشد و در میدان کربلا می‌جنگد و به شهادت می‌رسد. نام او هفهاف بن مهند راسبی بصری است که او را باید آخرین شهید میدان کربلا بدانیم.
 
انتهای پیام
captcha