از ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل تا دعوت عراقی‌ها به گفت‌وگوی ملی
کد خبر: 4074796
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
آخرین تحولات عراق؛

از ابراز نگرانی دبیرکل سازمان ملل تا دعوت عراقی‌ها به گفت‌وگوی ملی

با بالا گرفتن اختلافات جریان صدر با چارچوب هماهنگی بر سر معرفی نخست‌وزیر جدید عراق، تنش‌ها در این کشور تشدید شده است. در همین حال، دبیرکل سازمان ملل جریان‌های سیاسی این کشور را به حفظ آرامش فراخواند و سیاستمداران عراقی خواستار حل اختلافات از طریق گفت‌وگو شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از سومریه نیوز، عراق همچنان شاهد ادامه ناآرامی و تظاهرات حامیان جریان صدر در بغداد است و روز گذشته معترضان با ورود به منطقه سبز بغداد وارد ساختمان پارلمان شدند که همین مسئله منجر به تعویق جلسه پارلمان شد.

در روزهای اخیر بعد از انتخاب محمد شیاع السودانی، از سوی چارچوب هماهنگی شیعیان برای نامزدی نخست‌وزیری عراق، طرفداران مقتدی صدر در مخالفت با این نامزدی به خیابان‌ها آمده‌اند. حامیان جریان صدر جمعه نیز چند دفتر جریان حکمت ملی و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق را بستند.

با وجود موانع امنیتی در اطراف منطقه سبز بغداد، حامیان جریان صدر توانستند ضمن عبور از سد نیروهای امنیتی و موانع بتنی وارد منطقه الخضرا و ساختمان پارلمان عراق شوند. گفته می‌شود میان پلیس و معترضان درگیری رخ داد و طبق اعلام وزارت بهداشت عراق ۱۲۵ نفر در این درگیری‌ها زخمی شدند.

چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی در بیانیه‌ای از مردم عراق خواسته بود برای «دفاع از نهادهای حکومتی و قانون اساسی» تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار کنند، اما این تظاهرات را به تعویق انداخت و اعلام کرد که برای انجام گفت‌وگو و دستیابی به راه‌حل‌های سیاسی برای تضمین وحدت این تصمیم گرفته شده است.

دعوت بارزانی به آرامش

با تشدید خشونت‌ها، رئیس اقلیم کردستان عراق خواستار گفت‌وگوی طرف‌های مختلف در اربیل برای خروج از بحران سیاسی عراق شد. نچیروان ادریس بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در سخنانی در واکنش به تظاهرات شنبه حامیان جریان صدر در بغداد اظهار کرد: ما با نگرانی شدید شرایط سیاسی و تحولات عراق را دنبال می‌کنیم و از احزاب سیاسی مختلف می‌خواهیم به خویشتن‌داری متعهد باشند و گفت‌وگوی مستقیمی را با هدف حل و فصل مشکلات آغاز کنند.

وی گفت: پیچیدگی بیشتر در مسائل با توجه به این شرایط حساس، صلح، امنیت اجتماعی و ثبات را در کشور به خطر می‌اندازد.

نچیروان بارزانی افزود: ما همزمان با احترام به حق تظاهرات مسالمت‌آمیز بر ضرورت و اهمیت حفاظت از نهادهای دولتی و حفظ امنیت شهروندان و کارمندان دولت تأکید می‌کنیم.

وی ادامه داد: ملت عراق مستحق زندگی، حال و آینده بهتر هستند و وظیفه و مسئولیت مشترک همه طرف‌ها و احزاب این است که با هم همکاری کنند تا عراق را از این شرایط خارج کنند.

بارزانی درباره بن‌بست سیاسی در عراق نیز تأکید کرد: اقلیم کردستان مانند همیشه بخشی از راه‌حل خواهد بود و به همین دلیل از طرف‌های سیاسی مربوطه در عراق می‌خواهیم که به اربیل، پایتخت دومشان بیایند و گفت‌وگوی فراگیر را آغاز کنند؛ چراکه هیچ مشکلی وجود ندارد که با گفت‌وگو حل و فصل نشود.

الکاظمی: از خشونت پرهیز کنید

همچنین «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق در سخنانی از همه گروه‌های سیاسی خواست ضمن آرامش و عقلانیت به سمت درگیری و برخورد خشونت‌آمیز کشیده نشوند. برهم صالح، رئیس‌جمهور این کشور هم بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که شرایط حساسی که امروز در عراق می‌گذرد، ایجاب می‌کند تا همگان به آرامش، زبان تعقل و گفت‌وگو و توجه به منافع ملی پایبند باشند.

نگرانی دبیرکل سازمان ملل

دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی شدید خود از اعتراضات مستمر در عراق، از همه گروه‌ها و طرف‌های دارای نفوذ در عراق خواست فورا اقداماتی را برای آرام کردن اوضاع و اجتناب از خشونت بیشتر و حمایت از تظاهرکنندگان در پیش بگیرند.

 فرحان حق، معاون سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل امروز (یکشنبه) به نقل از گوترش اعلام کرد با نگرانی اعتراضات مستمر در عراق را که چند زخمی داشته، پیگیری می‌کنم.

گوترش تاکید کرد: احترام به آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز از جمله حقوق اساسی است که باید در تمامی زمان‌ها به آنها احترام گذاشته شود.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه از تمامی طرف‌های مؤثر و مربوطه خواست اقدامات فوری را به منظور آرام‌کردن شرایط در پیش گرفته و از خشونت بیشتر اجتناب کرده و حمایت از تظاهرکنندگان صلح‌جو و نهادهای دولتی را تضمین کنند.

 فالح الفیاض: شهدا، هویت عراق هستند

فالح الفیاض،‌ رئیس سازمان حشد شعبی عراق نیز در جریان سخنرانی خود طی جشنواره «پیروزی خون»، گفت: شناسه، ماهیت، هویت و ارزش ما شهدا هستند و یادآوری آنها هرگونه عضوی را در حشد الشعبی با مسئولیت بزرگی رو به رو می‌کند چرا که آنهایی که شهید شدند بهترین فرزندان این خاک هستند.

وی با تأکید بر اینکه شهدا هویت حشد الشعبی هستند، افزود: با اطمینان کامل احساس می‌کنم که عراق با وجود حشد الشعبی و همت فرزندان خود حفظ شده است.

در عین حال هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر عراق تأکید کرد که حشد الشعبی، راه شهادت و ایثار است به طوری که هزاران شهید و جانباز را در راه وطن تقدیم کرده است.

العامری گفت: راه حشد و ایثار همان راه پایبندی به رهبران و مطالعه زندگی آنان از آغاز تا لحظه شهادت است.

وی اشاره کرد که حشد الشعبی در راه ساخت مسیر آزادی، هزاران شهید و جانباز را تقدیم وطن کرده است.

العامری ادامه داد: باید در کنار این جوانانی که در کمین دشمن هستند و مشت‌های خود را گره کردند بایستیم و تلاش کنیم تا روند آمادگی و فداکاری در جامعه تکمیل شود.

انتهای پیام
captcha