از درخواست انتخابات زودهنگام تا واکنش گروه‌های عراقی به بیانیه مقتدی صدر
کد خبر: 4075789
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۱
با تحولات عراق؛

از درخواست انتخابات زودهنگام تا واکنش گروه‌های عراقی به بیانیه مقتدی صدر

قانون اساسی عراق راه‌‌هایی که به انحلال پارلمان و فراهم کردن زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام منتهی می‌شود، مشخص کرده است اما برگزاری انتخابات بدون توافق سیاسی بین همه طرف‌ها ممکن نیست و با واکنش گروه‌های مختلف مواجه شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از شبکه سومریه،

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر که طرفدارانش این روزها پارلمان و منطقه سبز بغداد را به کنترل خود درآورده‌اند، چهارشنبه شب گفت: تحصن‌کنندگان باید تا دستیابی به خواسته‌هایشان به تحصن ادامه دهند.

وی ادامه داد: من برای اصلاحات کاملاً آماده شهادت و نجات مردم عراق و وطن هستم.

صدر خطاب به عراقی‌ها گفت: ای مردم اگر شما به دنبال اصلاح و تغییر امور هستید، من منتظر شما هستم، و اگر به شرایط موجود رضایت دارید، این مسئله به خودتان مربوط است، انقلاب با صدری‌ها آغاز شد و آن‌ها بخشی از مردم  و میهن هستند.

رهبر جریان صدر عراق همچنین با صدور بیانیه‌ای خواستار ادامه تحصن هوادارانش و نیز دعوت برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام شد که این امر با واکنش شخصیت‌های مختلف عراقی مواجه شد.

واکنش‌ها به درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام 

بر اساس این گزارش، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون در پیامی توئیتری نوشت: گفت‌وگوهای جدی که امیدواریم اختلافات از طریق آن حل شود و امور به مسیر صحیح خود بازگردد با بازگشت به قانون اساسی و احترام به موسسات قانونی آغاز می‌شود.

حیدر العبادی، رئیس ائتلاف النصر هم در صفحه توئیتر خود نوشت: من از سخنان مقتدی صدر حمایت می‌کنم چرا که از جوانب متعدد با طرح ما برای حل بحران همسویی دارد.

از سوی دیگر، «ترکی العتبی» از رهبران ائتلاف دولت قانون هم گفت که انحلال پارلمان بحران عراق را حل نمی‌کند.

وی افزود: عراق از جهات متعدد با اوضاع سخت و دشواری مواجه است و انحلال پارلمان کنونی بحران را حل نخواهد کرد بلکه ممکن است به بحران بزرگ‌تری منجر شود بویژه اینکه ما با دولت پیشبرد امور مواجه هستیم که به دلیل اشتباهات زیاد آن تمام گروه‌ها از تغییر آن در سریع‌ترین زمان ممکن حمایت می‌کنند.

«ایاد علاوی» نخست وزیر سابق و رئیس حزب ائتلاف ملی عراق برگزاری انتخابات زودهنگام را راه حل برون رفت از بحران کنونی این کشور برشمرد.

«سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر، شامگاه چهارشنبه خواستار انحلال پارلمان عراق و سپس برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور شد و در عین حال از حامیان خود خواست که به تظاهراتشان تا زمان تحقق مطالباتشان ادامه دهند.

انتهای پیام
captcha