تلاش برای حل بحران عراق از طریق گفت‌وگو و دعوت به خویشتن‌داری مردم
کد خبر: 4075090
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
با تحولات عراق

تلاش برای حل بحران عراق از طریق گفت‌وگو و دعوت به خویشتن‌داری مردم

با بالا گرفتن تنش‌ها در بغداد و تداوم حضور طرفداران جریان صدر در پارلمان عراق، چارچوب هماهنگی احزاب شیعی از طرح پیشنهادی رئیس منطقه کردستان برای پایان دادن به این بحران استقبال کرد، از سویی هادی العامری نیز خواهان حفظ خویشتن‌داری همه طرف‌ها و رعایت مصلحت عراق شد.

به گزارش ایکنا به نقل از السومریه، با بالا گرفتن تنش‌های در بغداد و تداوم حضور طرفداران جریان صدر در پارلمان عراق و همچنین  دعوت به تغییر نظام سیاسی عراق، چارچوب هماهنگی احزاب شیعه عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) از طرح ابتکاری پیشنهادی رئیس منطقه کردستان عراق برای برون‌رفت از تنگنای سیاسی جدید، استقبال کرد.

نچیروان بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق، روز گذشته با ابراز نگرانی از وضعیت سیاسی این کشور، از تمام گروه‌های سیاسی در عراق خواست تا خویشتن‌داری خود را حفظ و مسائل موجود را از طریق گفت‌وگوی مستقیم حل کنند. وی تأکید کرد:  افزایش پیچیدگی امور در شرایط حساس کنونی؛ صلح و امنیت و ثبات کشور را به خطر می‌اندازد.

بارزانی خواهان حضور تمام طرف‌های سیاسی در اربیل به منظور آغاز گفت‌وگوهای جامع برای دستیابی به توافق گسترده با محوریت منافع عالی عراق شد.

چارچوب هماهنگی نیروهای شیعی نیز امروز با انتشار بیانیه‌ای از این پیشنهاد استقبال و بر آمادگی خود برای حل بحران کنونی از طریق گفت‌وگو تأکید کرد.

 چارچوب هماهنگی در این بیانیه اعلام کرد که از دعوت رئیس منطقه کردستان برای گفت‌وگوی ملی استقبال می‌کند و راه را برای همه به منظور حل بحران جاری و دستیابی به راهکارهای واقعی مبتنی بر قانون اساسی و منفعت ملت عراق باز می‌داند.

ضرورت حفظ خویشتنداری و اولویت دادن به منافع ملی

 به گزارش خبرگزاری عراق، هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح، مجدداً از جنبش صدر و چارچوب هماهنگی خواست تا خویشتن‌داری کرده و منافع کشور را در اولویت قرار دهند.

العامری با انتشار  بیانیه‌ای  تصریح کرد: در فضای کنونی تشدید تنش رسانه‌ای و انتشار بیانیه‌ها و بیانیه‌های متقابل که خواستار حضور توده‌های مردم است، در وضعیتی که ممکن است این تنش‌ها از کنترل خارج شده و منجر به خشونت شود، بار دیگر خواسته خود را تکرار می‌کنم و صمیمانه از برادران خود در جریان صدر و چارچوب هماهنگی می‌خواهم  منطق عقل، خرد و خویشتن‌داری، تدبیر و اولویت دادن به منافع کشور و مردم را در پیش گرفته و اختلافات موجود را از طریق گفت‌وگوی جدی و سازنده حل و فصل کنند.  

تلاش برای حل بحران از طریق گفت‌وگو و دعوت به خویشتن‌داری گروه‌های سیاسی

وی افزود: خون مردم عراق برای همه گران‌قدر است و مردم عزیز عراق از دهه هفتاد قرن گذشته تا به امروز خون‌های فراوان و جان‌های عزیزی را تقدیم کرده‌اند، خون دادن دیگر بس است و جان مردم عراق حرمت دارد و جلوگیری از خونریزی مسئولیتی است که بر عهده همه است. عامری در پایان «تفاهم و گفت‌وگو» را خواستار شد.

تأکید نخست‌وزیر عراق بر عدم خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان

مصطفی الکاظمی با صدور فرمانی خطاب به نیروهای امنیتی و پلیس به آنها دستور داد از کاربرد گلوله‌های جنگی و پلاستیکی و همچنین بمب‌های دودزا علیه تظاهرات‌کنندگان خودداری کنند. وی همچنین به این نیروها دستور داد تا خویشتن‌داری خود را حفظ و از ادارات و ساختمان‌های حکومتی محافظت کنند.
در این فرمان همچنین بر تداوم عملیات اطلاعاتی برای تشخیص خرابکارانی که جریان تظاهرات مسالمت‌آمیز را به هم می‌زنند، بر لزوم حضور فرماندهان نیروهای نظامی و امنیتی در محل تجمعات تأکید کرد.

هوشیار زیباری: نظام سیاسی عراق تنها از طریق قانون تغییر خواهد کرد

هوشیار زیباری، وزیر خارجه پیشین عراق و معاون نخست‌وزیر این کشور نیز با انتشار توییتی ضمن دفاع از نظام سیاسی کنونی تأکید کرد: این نظام تنها از طریق سازوکار‌های قانونی و نه با میل شخصی تغییر خواهد کرد. به گفته وی 60 درصد مردم عراق در سال 2015 به این نظام رأی داده‌اند و آن همه‌پرسی و مشروعیت نیز مورد تأیید مرجعیت و جامعه بین‌المللی بوده است.

انتهای پیام
captcha