تجمع بزرگ مخالفان فتنه و قانون‌شکنان در بغداد
کد خبر: 4075184
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۷
همراه با تحولات عراق؛

تجمع بزرگ مخالفان فتنه و قانون‌شکنان در بغداد

دو روز پس از آنکه طرفداران مقتدی صدر، با یورش به منطقه تحت حفاظت سبز در بغداد برای دومین بار در دو هفته اخیر وارد پارلمان شدند، حضور حامیان چارچوب هماهنگی در میدان و برگزاری تظاهراتی برای اعلام حمایت از نهادهای قانونی کشور، شرایط جدیدی را رقم زد.

به گزارش ایکنا، صدها هزار نفر از مخالفان قانون‌گریزی و فتنه‌انگیزی عصر دوشنبه به دعوت کمیته «حمایت از مشروعیت و حفاظت از نهادهای حکومتی» وابسته به چارچوب هماهنگی شیعیان (الاطار التنسیقی) در نزدیکی ورودی‌های منطقه سبز تجمع کردند.

حاضران در این تجمع، با در دست داشتن پارچه‌نوشته‌ها و پلاکاردهایی در حمایت از حکومت قانون، الحشد‌الشعبی و آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان شعار می‌دادند: «تاج تاج علی رأس سید علی سیستانی» (سید علی سیستانی تاج سر ماست)، لبیک یا حسین و هیهات من الذله. بخشی از حاضرین نیز علیه دولت مصطفی الکاظمی شعار دادند.

تجمع مخالفان فتنه انگیزی در بغداد

همزمان نیروهای امنیتی نیز به‌طور گسترده در اطراف منطقه سبز مستقر شده‌اند. نیروهایی که در جریان یورش آشوبگران حامی مقتدی صدر به منطقه سبز و ورود به پارلمان خبری از آن‌ها نبود و بدون هیچ مقاومتی اجازه ورود آن‌ها را به پارلمان دادند، به طوری‌که برخی منابع از هماهنگی میان صدر و مصطفی الکاظمی خبر دادند.

«قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق نیز اعلام کرد که این تجمع علیه هیچ شخص و گروهی نیست، بلکه برای عراق، پارلمان و مردم این کشور است. او سپس از تجمع‌کنندگان خواست تا اصل مسالمت‌آمیز بودن اعتراضشان را حفظ کرده و یک قدم نیز وارد منطقه سبز نشوند.

شیخ قیس الخزعلی، رییس جنبش انصار الحق

او در بیانیه‌ای خطاب به حامیان کمیته هماهنگی شیعیان گفت: «اکنون مرجعیت و مردم عراق بلکه کل دنیا حرکات و اقدامات شما را می‌بینند؛ بنابراین منعکس‌کننده حقیقت نورانی جبهه‌ای باشید که طرف آن ایستاده‌اید. شما فرزندان مرجعیت، الحشد و مقاومت باید به تظاهرات مسالمت‌آمیز خود پایبند بوده و به هیچ کس اجازه تعدی به نیروهای امنیتی را ندهید.»

سید عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، «جواد الطلیباوی» از اعضای ارشد جنبش عصائب اهل الحق، «عدنان فیحان» و «علی ترکی» از نمایندگان پارلمان نیز در میان تجمع کنندگان دیده شده‌اند.

«نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون نیز در پیامی از تجمع‌کنندگان خواست تا ضمن اعتراض مسالمت‌آمیز، به دارایی‌های عمومی هیچ آسیبی نزنند.

نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق

در این راستا روزنامه الاخبار چاپ لبنان روز گذشته به نقل از منابع عراقی نوشت که در جریان اولین ورود آشوبگران حامی مقتدی صدر به پارلمان عراق در چهارشنبه هفته گذشته، پیامی از دفتر آیت‌الله سیستانی به مقتدی صدر رسید و مرجع عالیقدر شیعیان از او خواسته بود تا اوضاع را آرام کند.

در این خصوص «نسیم عبدالله» از فعالان سیاسی عراقی در رابطه با تنش ایجاد شده در پی یورش آشوبگران حامی مقتدی صدر به پارلمان، گفت که شرایط به سمت کناره‌گیری مصطفی الکاظمی از قدرت و حضور موقت فرد دیگری در دولت برای اداره کشور و ایجاد اصلاحات در قانون اساسی و برگزاری انتخابات زودهنگام پیش می‌رود.

به گفته این فعال سیاسی عراقی، جریان صدر نیز هرچند در رسانه‌ها اعلام نمی‌کند، اما طرح دارد و آن هم این است که قانون اساسی به خصوص ماده ۷۰ اصلاح شود و دولتی با اختیارات و دوره محدود برای برگزاری انتخابات زودهنگام روی کار آید.

پیام مرجعیت عراق به مقتدی صدر چه بود؟

روزنامه الاخبار چاپ لبنان، به نقل از منابع عراقی نوشت که در جریان اولین ورود آشوبگران حامی مقتدی صدر به پارلمان عراق در چهارشنبه هفته گذشته، پیامی از دفتر آیت‌الله سیستانی به مقتدی صدر رسید و مرجع عالیقدر شیعیان از او خواسته بود تا اوضاع را آرام کند.

مقتدی صدر ، رهبر جریان صدر در عراق

پس از این پیام، مقتدی صدر نیز در صفحه توئیتر خود، ضمن اینکه اشغال پارلمان را «انقلاب اصلاح و نفی ظلم و فساد» توصیف کرد، از حامیان خود خواست تا دو رکعت نماز خوانده و به خانه‌هایشان بازگردند.

از این رو به نظر می‌رسد ورود دوباره حامیان صدر به منطقه سبز و پارلمان عراق در روز شنبه، نشانه واضحی از بی‌اعتنایی مقتدی صدر به پیام قبلی دفتر آیت‌الله سیستانی است؛ مرجع عالیقدری که در سال‌های گذشته همواره دغدغه وحدت و یکپارچگی و حفظ منافع مردم عراق را به همراه داشته و در برهه‌های حساسی همچون یورش تروریست‌های داعش به عراق، با فتوای جهاد کفایی خود این کشور را نجات داد.

یورش آشوبگران حامی مقتدی صدر به پارلمان و تحصن در آن‌جا در حالی است که امیدها در عراق با گذشت بیش از ۱۰ ماه از انتخابات با معرفی «محمد شیاع السودانی» برای تشکیل دولت جدید زنده شده بود و پارلمان نیز آماده انتخاب رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس پارلمان می‌شد.

حضور حامیان جریان صدر در پارلمان عراق

حامیان مقتدی صدر برای بار دوم در ۷۲ ساعت، روز شنبه وارد صحن پارلمان شدند. «ابراهیم الجابری» رئیس دفتر مقتدی صدر در بغداد نیز که به میان حامیانش رفته بود، از تحصن نامحدود در صحن پارلمان خبر داد.

تأکید مرجع شیعه بر حفظ حرمت محرم

آیت الله مدرسی نیز با صدور بیانیه‌ای بیانیه تأکید کرد: حکمای عراق از جمله عالمان و شیوخ عشایر و سیاسیون مخلص باید در حرکتی واحد برای برقرار کردن صلح بین طرف‌ها بکوشند و مانع از خونریزی در ماه حرام شوند، ماهی که خداوند سبحان آن را با نام حضرت سیدالشهدا علیه السلام و ایام عاشورا مفتخر کرده است.

اشاره آیت الله مدرسی به تحولات این روزهای عراق و تجمع خیابانی است که بسیاری از چهره‌های عراقی نسبت به فتنه‌انگیزی در آن هشدار داده و توصیه کرده‌اند گفت‌وگو و خویشتنداری، جای این اقدامات را بگیرد.

هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح در پارلمان عراق هم در بیانیه‌ای گفت: در شرایط تنش رسانه‌ای از طریق بیانیه‌های متقابل که خواستار تظاهرات مردمی می‌شود و ممکن است از کنترل خارج شده و منجر به خشونت شود، مخلصانه از برادران در جریان صدر و چارچوب هماهنگی می‌خواهم عقل و حکمت را پیشه و خویشتن داری کنند و منافع کشور و مردم را اولویت دهند.

العامری افزود: دو طرف از طریق گفت‌وگوی جدی و سازنده برای رسیدن به راه حل‌هایی برای اختلافات فیمابین تلاش کنند.

رئیس ائتلاف فتح در ادامه تصریح کرد: خون مردم عراق برای همه عزیز است و ملت عزیز عراق تا به امروز خون بسیاری فدا کرده است؛ خونریزی بس است و توجه به خون مردم عراق امانتی بر عهده همگان است و مسئولیت ریخته شدن آن نیز با همه است.

هادی العامری، پیش از این نیز مقتدی صدر، رهبر جریان صدر را به گفت وگوی جدی با چارچوب هماهنگی برای خروج از بحران سیاسی عراق فراخوانده بود.

درخواست چارچوب هماهنگی برای تخلیه پارلمان

درحالی که صدها هزار نفر از مخالفان قانون‌گریزی و فتنه‌انگیزی به دعوت کمیته «حمایت از مشروعیت و حفاظت از نهادهای حکومتی» وابسته به چارچوب هماهنگی شیعیان (الاطار التنسیقی) در نزدیکی ورودی‌های منطقه سبز تجمع کردند، کمیته سازماندهی تظاهرات حمایت از حکومت و نهادهای آن با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد، مردم عراق امروز در نزدیکی منطقه سبز بغداد تجمع کردند تا به همه جهان اعلام کنند که از کشور خود حمایت می‌کنند.

پایگاه خبری بغداد الیوم ضمن نقل این بیانیه گزارش داد، مردم عراق برای این کشور، هزاران شهید و دهها هزار زخمی داده‌اند تا از آن در برابر تروریسم، تکفیر، اشغالگری و دیکتاتوری دفاع کنند.

در این بیانیه آمده است، مردم عراق به همه جهان اعلام کردند که برای دفاع از کشور، نهادهای قانونگذار، نظام سیاسی مبتنی بر قانون اساسی، انتخابات و تبادل مسالمت آمیز قدرت تظاهرات کرده‌اند و نخواهند پذیرفت که طرف سیاسی قدرت را در دست گیرد و با شعارهایی مانند اصلاح و مبارزه با فساد حکومت کند.

تجمع بزرگ مخالفان فتنه و قانون‌شکنان در بغداد

بر اساس این بیانیه، مردم عراق حمایت خود را از کشور و نهادهای قانونگذار اعلام کرده و خواستار این هستند که طرف مقابل دست از تعدی بردارد و فورا پارلمان را تخلیه کنند تا پارلمان، وظایف خود را در زمینه قانونگذاری انجام دهد.

این کمیته تأکید کرد، مردم عراق همچنین با تظاهرات، حمایت خود را از قوه قضائیه به عنوان سوپاپ اطمینان و تنها پناهگاه رسمی باقی مانده برای خود اعلام کردند؛ چرا که اقتدار سایر قوا از بین رفته است.

به گفته این کمیته، تظاهرات کنندگان امروز از طرف‌هایی که مربوط به تشکیل کابینه هستند، خواستند که سریعا آن را تشکیل دهند و به دعوتهای تخریب و به تعطیلی کشاندن، توجهی نکنند و دولت خدمتگزار مردم را بر سر کار بیاورند.

تجمع بزرگ مخالفان فتنه و قانون‌شکنان در بغداد

در بیانیه تأکید شد، نیروهای امنیتی هم باید بی‌طرف باشند و در پی اختلافات سیاسی حرکت نکنند، به قانون اساسی پایبند باشند و اجازه ندهند نیروهای هرج‌ومرج طلب نهادهای قانونگذار تعدی کنند.

کمیته مذکور همچنین تأکید کرد که تصمیم دولت پیشبرد امور در عدم مقابله با هرج‌ومرج و تعدی به نهادهای رسمی، به این معنی است که دولت مذکور در از بین بردن اقتدار کشور، شریک است.

 الکاظمی: بحران کنونی باید از طریق گفت‌وگوی ملی و راهکار سیاسی حل شود

نخست وزیر عراق در واکنش به تظاهرات صدها هزار نفر از مخالفان قانون‌گریزی و فتنه‌انگیزی حامیان جریان صدر مدعی شد که گفت‌وگوی ملی، راه حل بحران کنونی است.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از الکاظمی گزارش داد، همه طرف‌ها باید به سمت آرامش و کاهش تنش حرکت کنند و دولت عراق هم برای حفظ امنیت، همه تدابیر لازم را اتخاذ کرد.

وی ضمن درخواست از همه برای عدم اتهام‌زنی و خائن قلمداد کردن دیگران، از همه طرفها خواست که بر سر میز گفت‌وگوی ملی بنشینند تا راه حل سیاسی برای بحران کنونی پیدا کنند.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه پیام تظاهرات‌کنندگان روشن است، تصریح کرد: زمان آن فرا رسیده است به دنبال مکانیزمهایی برای آغاز طرح اصلاحگرانه‌ای باشیم که طرفهای مختلف ملی بر آن اتفاق نظر دارند.

الکاظمی با این ادعا که دولت پیشبرد امور به همه وظایف خود عمل کرده است، خاطر نشان کرد: ما همچنان آماده‌ایم تا کمک کنیم و راه حلی پیدا کنیم که مورد رضایت همه باشد.

‏وی ضمن درخواست از نیروهای امنیتی برای دفاع از اموال عمومی و شخصی و نهادهای رسمی، خواستار گفت‌وگوی ملی از رهگذر تشکیل کمیته‌ای شد که شامل نمایندگان همه طرفها باشد و بتوانند نقشه راهی ترسیم کنند.

این در حالی است که کمیته سازماندهی تظاهرات حمایت از حکومت و نهادهای آن با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد، مردم عراق امروز در نزدیکی منطقه سبز بغداد تجمع کردند تا به همه جهان اعلام کنند که از کشور خود حمایت می‌کنند.

استقبال احزاب شیعه عراق از پیشنهاد بارزانی برای حل بحران

در سایه تشدید تنش در بغداد در پی اعتراض‌ خیابانی حامیان جریان صدر عراق و تحصن آشوبگران در ساختمان پارلمان، کمیته هماهنگی احزاب شیعه عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) از طرح ابتکاری پیشنهادی رئیس منطقه کردستان عراق برای برون‌رفت از بن‌بست سیاسی جدید، استقبال کرد.

نیچروان بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق، روز یکشنبه، ۳۱ ژوئیه، ضمن ابراز نگرانی در خصوص وضعیت سیاسی اخیر در کشور، طرف‌های مختلف سیاسی را به خویشتنداری و ورود به گفت‌وگوی مستقیم برای حل مشکلات فراخواند و تاکید کرد که تشدید پیچیدگی امور در این شرایط حساس؛ صلح و امنیت و ثبات کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد.

بارزانی از همه طرف‌های سیاسی خواست که برای حل مشکلاتشان به اربیل به عنوان پایتخت دومشان بروند و گفت‌وگوی فراگیری را برای دستیابی به توافق بر اساس منافع عالی کشور آغاز کنند.

انتهای پیام
captcha