شناخت علائم ظهور؛ مانعی برای پیدایش مدعیان دروغین
کد خبر: 4075987
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۲

شناخت علائم ظهور؛ مانعی برای پیدایش مدعیان دروغین

یک کارشناس حوزه مهدویت در همدان درباره شناخت علائم ظهور حضرت حجت گفت: بر اساس روایات نشانه‌های ظهور مانند دانه‌های تسبیح به‌هم پیوسته‌اند و در ارتباط با یکدیگر معنا و مفهوم پیدا می‌کنند لذا شناخت این علائم یکی از راهکارهای جلوگیری از ایجاد جریانات انحرافی است.

یا صاحب الزمانحجت‌الاسلام سیدمحمد حسینی، دانش‌پژوه دکتری مهدویت در همدان، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان با اشاره به معیارهای تشخیص علائم ظهور، اظهار کرد: عدم ورود به این مبحث آسیبی برای مهدویت به‌شمار می‌رود و تطبیق علائم ظهور برای افراد یکی از راه‌های به‌وجود آمدن جریانات انحرافی و ظهور مدعیان دروغین است، بنابراین شناخت این علائم و معرفی آن به افراد دیگر بسیار حائز اهمیت است چرا که یک عده ادعای نیابت امام عصر را نکرده و از اعتقادات مردم سوء استفاده نمی‌کنند.

وی یادآور شد: در ابتدای امر باید بدانیم که روایات فراوانی همه ویژگی‌های امام مهدی(عج) را مشخص کرده است و هیچ ابهامی در این زمینه وجود ندارد. بنابراین باید بدانیم اگر کسی به درستی نشانه‌های ظهور را بررسی کند هرگز دچار تطبیق‌های ناروا و نادرست نخواهد شد و فریب مدعیان دروغین را نمی‌خورد. بر اساس روایات نشانه‌های ظهور مانند دانه‌های تسبیح به‌هم پیوسته‌اند و در ارتباط با یکدیگر معنا و مفهوم پیدا می‌کنند.

حسینی تأکید کرد: علاوه بر آنچه که ذکر شد نشانه‌های ظهور به ترتیبی خاص و در فاصله زمانی معین و با شرایطی خاص رخ می‌دهند. اینگونه نیست که نشانه‌هایی مانند خروج سفیانی و یا خروج یمانی رخ دهد بدون اینکه مقدماتی برای آن فراهم شده باشد.علاوه بر این باید بدانیم امر ظهور امری روشن است و روایات متعددی امر ظهور را امری روشن و واضح معرفی می‌کنند. به طوری که آشکارتر از خورشید معرفی شده است.

وی ادامه داد: این امر نشانه‌ای است که هرگز بر افراد پوشیده نیست آنچنان که امام محمد باقر(ع) فرمودند تا آنجا که آسمان و زمین ساکن‌اند شما هم بی‌جنبش باشید یعنی علیه کسی خروج نکنید که کار شما پوشیدگی ندارد و بدانید که آن نشانه‌ای از جانب خداست نه مردم و بدانید که آن از آفتاب روشن‌تر است و بر نیکوکاران و زشت‌کاران پنهان نمی‌شود. آیا صبح را می‌شناسید؟ امر ظهور مانند صبح است که پنهان ماندن در آن راه ندارد.

این کارشناس حوزه مهدویت گفت: این روایات هشداری برای افرادی است که بدون اذن امام دست به قیام‌های نابه هنگام می‌زنند و سرانجام خودشان و گروهی از شیعیان را به هلاکت می‌اندازند بر همین اساس با توجه به روایات، ظهور امر مشخصی است.

وی با بیان اینکه در جریان ظهور همه مردم مطلع می‌شوند و به حقانیت امام عصر پی می‌برند، افزود: اینگونه نیست که فقط جمعیتی محدود متوجه این امر شوند و حضرت را همراهی کنند. یکی از معیارهایی که در تطبیق باید رعایت شود یقین به تطبیق است. به این صورت که اغلب تطبیقات صرفاً به علت گمان و احساسات و فشار روحی در جامعه هستند و اگر یقین به تطبیق نباشد آثار زیان باری به مؤمنان وارد کرده و آنها را در عقیده و عمل به پرتگاه می‌رساند و در نهایت موجب سقوط می‌شود.

حسینی گفت: از دیگر معیارهای تطبیق نشانه‌های ظهور هماهنگی با معیارها و ضوابط دینی است. معیارها و اصول کلی دین حاکم بر نشانه‌های تطبیق است. نباید تعارضی بین تطبیق نشانه‌ها با معیارها باشد به عبارتی باید توجه کرد که نشانه‌های ظهور بخشی از دین است و از این معیار در طول تاریخ برای تشخیص مصادیق روایات استفاده شده است.

علائم ظهور غیرقابل شبیه‌سازی هستند

این کارشناس حوزه مهدویت در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه برخی از نشانه‌های ظهور قابلیت تطبیق بر دیگران را ندارند، افزود: این علائم از جمله مواردی هستند که امام را از مدعیان دروغین مشخص می‌کنند. از جمله این نشانه‌ها صیحه آسمانی و فرو رفتن سرزمین بیداء است که از علائم حتمی ظهور به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بر اساس روایات صیحه آسمانی به عنوان نشانه‌ای از شناسایی حضرت است که ایشان را با نام و نسبش معرفی می‌کند. این ندا توسط جبرئیل بلند می‌شود و همه انسان‌ها آن را با گوش خود و به صورت یکنواخت می‌شنوند.

حسینی افزود: روایتی از امام محمد باقر(ع) در این‌باره نقل است که می‌فرمایند ندا دهنده‌ای از آسمان ندا می‌دهد که همه مردم در شرق و غرب آن را می‌شنوند. با توجه به روایات همه مردم مخاطب ندای آسمانی هستند و همه با گوش‌های خودشان خواهند شنید چراکه قیام مصلح کل قیام جهانی است و همگان منتظر این رویداد هستند.

حسینی تصریح کرد: در روایتی از امام صادق(ع) نیز نقل است که می‌فرمایند ندا دهنده‌ای به اسم او و پدرش ندا می‌دهد آگاه باشید که ایشان حجت بن الحسن قائم آل محمد است. پس سخن او را بشنوید و از او اطاعت کنید‌. همچنین ایشان می‌فرمایند در آن هنگام هیچ صاحب روحی از آفریده‌های خداوند باقی نمی‌ماند مگر اینکه این ندا را خواهد شنید و این ندای جبرئیل است.

وی در پایان گفت: در برخی روایات آمده است از زمین نیز ندایی بلند می‌شود و مردم را به گمراهی دعوت می‌کند. جبرئیل مردم را به امام حق دعوت می‌کند و شیطان نیز به سوی باطل؛ بدیهی است آنها که در زمان غیبت به امام غایب معتقد بودند و در پی رضایت ایشان، به ندای حق لبیک خواهند گفت.

 

انتهای پیام
captcha