تواضع و اخلاق؛ یادگار نیک استاد شهیدی‌پور
کد خبر: 4078348
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶

تواضع و اخلاق؛ یادگار نیک استاد شهیدی‌پور

فاطمه رحمدار، داور مسابقات قرآنی گفت: مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی‌پور نه فقط استاد پیشکسوت، پژوهشگر و حافظ قرآن کریم بلکه نمونه عملی یک انسان واقعی در ادب، تواضع و اخلاق و در زمینه هوش و حافظه نیز بسیار قوی و نابغه بودند.

فاطمه رحمدار، داور مسابقات قرآنیفاطمه رحمدار، داور مسابقات قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا از قم با ابراز تأثر و تأسف عمیق از درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور بیان کرد: در وهله اول به جامعه قرآنی بابت از دست دادن استاد بزرگ و برجسته‌ای که نه فقط استاد پیشکسوت، پژوهشگر و حافظ قرآن کریم بلکه نمونه عملی یک انسان واقعی در ادب، تواضع و اخلاق بودند، تسلیت عرض می‌کنم؛ شخصیت والای استاد شهیدی‌پور به نحوی بود که اگر فردی یک بار از نزدیک با این استاد برجسته قرآن آشنا می‌شد تا ابد مرید شخصیت ایشان باقی می‌ماند.

وی در رابطه با نحوه آشنایی با مرحوم شهیدی‌پور گفت: بنده از زمان شرکت در مسابقات یعنی در حدود سال‌های 85 و 86 با ایشان آشنا شدم؛ استاد شهیدی‌پور به‌عنوان داور مسابقات وقف و ابتدا بودند و من در آن مسابقات رتبه دوم را کسب کردم. نکته جالبی که در اینجا می‌توانم بیان کنم این است که ایشان تنها یک یا دو بار آن هم دورادور بنده را دیده بودند و هیچ‌گونه صحبت و آشنایی نزدیکی با هم نداشتیم، اما استاد به‌قدری حافظه قوی داشتند که در سال 92 در شهر قم بعد از چندین سال، بنده را به محض دیدن شناختند و من از این حافظه قوی بسیار تعجب کردم که چطور ایشان یک متسابق را در ذهن می‌سپارند و می‌شناسند؛ حقیقتا ایشان در این زمینه یک فرد نابغه بودند.

این استاد صوت و لحن افزود: بنده در ادامه در جلسات هفتگی که مرحوم شهیدی‌پور در منزل‌شان برگزار می‌کردند شاگرد ایشان بودم و برایم بسیار جالب بود که یک فرد تا این اندازه زندگی و عمر خود را بی‌منت و بااخلاص کامل وقف قرآن می‌کند.

وی اظهار کرد: ایشان در جلسات هفتگی در منزل خود به شخصه از شاگردان پذیرایی می‌کردند و به‌قدری خوش‌اخلاق و شوخ‌‌طبع بودند که همه با وی بسیار صمیمی و راحت بودند و این روی خوش باعث می‌شد هر زمان مسئله و مشکلی پیش می‌آمد ما به راحتی سراغ ایشان می‌رفتیم.

داور قرآنی کشور ادامه داد: ایشان نیز مانند یک پدر مهربان همواره پیگیر موضوع بودند و بسیار کمک می‌کردند؛ برای بنده درگذشت ایشان اصلاَ باور کردنی نیست و بعد از فوت پدرم، از فوت ایشان بود که بسیار متأثر و شوکه شدم و به نظر بنده جای ایشان هرگز پر نمی‌شود.

رحمدار اضافه کرد: استاد شهیدی‌پور در کلاس‌ها برخورد بسیار متواضعانه‌ای داشتند و با وجود برخوردار بودن از علم و مرتبه بالا در قرائت، همواره از اساتید مختلف در این جلسات دعوت می‌کردند و خودشان نیز اظهارنظر نمی‌کردند. همچنین دائماً پیگیر بودند که شاگردان در این جلسات حتماً حضور داشته باشند.

وی افزود: اخلاق خوب و بیان روان در تدریس توسط ایشان به نحوی بود افرادی که هیچ سررشته‌ای از علم قرآن نداشتند، در کلاس ایشان حاضر شده و بهره‌مند می‌شدند.

داور مسابقات قرآن گفت: استاد شهیدی‌پور زندگی بسیار ساده‌ای داشتند و با وجود ارائه خدمات گسترده و تألیف کتاب‌های فراوان، بسیار متواضع بودند و در کلاس‌ها هیچ فردی بالاتر از فرد دیگری نبود و کلاس‌های درس همواره به‌صورت حلقه‌ای بود؛ استاد مدام در پی احقاق حقوق افراد بودند و تا این موضوع به نتیجه نمی‌رسید پیگیری را ادامه می‌دادند.

شاگرد مرحوم شهیدی‌پور در رابطه با شیوه تدریس ایشان بیان کرد: استاد بیشتر وقف و ابتدا را تدریس می‌کردند و شیوه تدریس هم به این صورت بود که تلاوتی پخش و آن را تحلیل و نکات را بیان می‌کردند، همچنین در بحث قرائت هم به شیوه هفت‌گانه قرائت مسلط و نابغه بودند.

وی در رابطه با خصوصیات شخصیتی بارز مرحوم شهیدی‌پور گفت: ایشان در زمینه هوش و حافظه، بسیار قوی و نابغه بودند و اگر یک بار اسمی را جایی می‌شنیدند هرگز فراموش نمی‌کردند؛ به لحاظ شخصیتی هم، خوش‌رو بودن استاد بسیار بارز بود، موضوعی که ما گاهی در قرآنیان کم مشاهده می‌کنیم، اما هنگام برخورد با استاد، اصلاً حس اینکه با یک پژوهشگر و حافظ قرآن دارای تألیفات متعدد روبه‌رو هستیم را نداشتیم.

رحمدار یادآور شد: به‌عنوان یک شاگرد وظیفه خودم می‌دانم که حداقل کمی از خصلت‌های ایشان را در زندگی عملی خود به‌کار بگیرم و شاگردانی را تربیت کنم که تا همیشه به نیکی از بنده یاد کنند.

انتهای پیام
captcha