آمریکا چگونه از قانون «آزادی شعائر دینی» سود می‌برد
کد خبر: 4078826
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷

آمریکا چگونه از قانون «آزادی شعائر دینی» سود می‌برد

تحلیلگر سیاسی سوریه در مطلبی نوشت: ایالات‌ متحده آمریکا با بی‌توجهی به معاهدات مهم بین‌المللی، قانون داخلی «آزادی شعائر دینی» خود را به ابزاری برای اعمال فشار و باج‌خواهی از کشورهای دیگر تبدیل کرده است.

به گزارش ایکنا به نقل از المیادین، باسل قس نصرالله، نویسنده و تحلیلگر سیاسی و مسائل بین‌الملل اهل سوریه در یادداشتی به بهره‌برداری ایالات‌ متحده آمریکا از قانون پیشگیری از آزار و اذیت مذهبی در این کشور موسوم به «آزادی شعائر دینی» پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: این مسئله که آمریکا برای نقض حاکمیت دیگران نیازی به مجوز ندارد، اصلاً عجیب نیست.  این کشور با وجود خودداری از امضای بسیاری از توافق‌نامه‌های مهم بین‌المللی در سازمان ملل، قوانین داخلی خود را به ابزاری برای باج‌خواهی و اعمال فشار بر دیگر کشورها تبدیل کرده است.

یکی از مهم‌ترین این قوانین، قانون پیشگیری از آزار و اذیت مذهبی است.  

آمریکا برای استفاده از دین در راستای منافع خود، اقدام به وضع این قانون کرده است. بنابراین وزارت امور خارجه این کشور در سال 1998 قانون بین‌المللی آزادی شعائر دینی را وضع و اولین گزارش خود را 26 اکتبر 2001 منتشر کرد.

در این گزارش، نام کشورهایی آمده است که آزادی مذهبی در آنها وجود ندارد و یا محدود است.

کنگره این قانون ترویج آزادی شعائر دینی را به عنوان هدف فشار و مداخله در سیاست‌های بین‌المللی مردم جهان تا سر حد سیاه‌نمایی و به نام «مبارزه با آزار و اذیت مذهبی در جهان» تصویب کرده است.

این قانون 9 اکتبر 1998 به تصویب رسیده و بر مبنای آن دفتری به نام دفتر آزادی شعائر دینی بین‌المللی تأسیس شده است.  این دفتر مسئولیت صدور گزارش سالانه وضعیت آزادی عقاید دینی و آزار و اذیت مذهبی در تمام کشورهای جهان را در هر سال بر عهده دارد.

بر اساس این گزارش، وزارت امور خارجه آمریکا به دلیل نقض سیستماتیک، مداوم و فاحش قانون آزادی شعائر دینی که مشمول تحریم‌های ایالات‌ متحده از جمله تحریم‌های اقتصادی هستند، آنچه را «کشورهای مورد نگرانی خاص» می‌خواند، شناسایی می‌کند.

آمریکا با تصویب این قانون، مدعی دفاع از مسیحیت، اسلام، هندو، بودیسم و دیگر ادیان است با این‌ حال به نظر می‌رسد هدف اصلی واشنگتن امری کاملاً سیاسی و کسب منافع زیاده‌خواهانه خود باشد.

از سویی آمریکا با سوء استفاده از قانون پیشگیری از آزار و اذیت مذهبی، برخی مسائل موجود بین مسلمانان و مسیحیان را نوعی اختلاف بین مسیحیت و اسلام وانمود کرده و در راستای اهداف خود از آن بهره می‌برد.

انتهای پیام
captcha