ضرورت اقدام عملی مسلمانان برای صیانت از مسجد الاقصی
کد خبر: 4079679
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
مدیر مسجد الاقصی تأکید کرد؛

ضرورت اقدام عملی مسلمانان برای صیانت از مسجد الاقصی

شیخ عمر الکسوانی، مدیر مسجد الاقصی به مناسبت پنجاه و سومین سالروز فاجعه آتش زدن مسجد الاقصی از کشورهای اسلامی خواست برای صیانت از مسجد در برابر آتش هجمه‌ها و حفاری‌های خطرناک صهیونیست‌ها اقدام کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی،  شیخ عمر الکسوانی، مدیر مسجد الاقصی تأکید کرد: هجمه‌ها و حفاری‌ها و تقسیم زمانی و مکانی علیه مسجد الاقصی و مانع‌تراشی برای ترمیم آن همگی جنبه‌های آتش‌سوزی مستمری است که مسجد الاقصی سال‌ها تجربه کرده است.

شیخ الکسوانی در گفت‌وگو با آناتولی با بیان اینکه مسجد الاقصی از سال 1969 که شاهد نخستین جنایت آتش‌سوزی بود تا به امروز شاهد آتش‌سوزی‌های متوالی به اشکال دیگر است، گفت: آن زمان یک تبعه استرالیایی مسجد الاقصی را به آتش کشید در آن زمان تمام جناح شرقی مسجد القبلی که در ضلع جنوبی مسجد واقع شده بود، از جمله منبر تاریخی آن که به منبر صلاح‌الدین معروف بود، به طور کامل از بین رفت، اما امروز تمام مسجد الاقصی از سوی صهیونیست‌ها تهدید می‌شود.

مدیر مسجد الاقصی با اشاره به تخلفات روزمره اسرائیل علیه مسجد الاقصی گفت: افراط‌گراهای صهیونیست با ورود غیرقانونی به مسجد الاقصی به خود اجازه می‌دهند در آنجا آداب تلمودی را به جا آورده و با هتک حرمت مسجد، در داخل صحن‌های آن دراز بکشند و در سال‌های اخیر و به‌خصوص امسال شاهد افزایش قابل توجه در تعداد صهیونیست‌هایی بوده‌ایم که به صحن‌های مسجد یورش می‌آورند.

شیخ الکسوانی گفت: پلیس اسرائیل از سال 2003 به طور یک‌جانبه و بدون موافقت اداره اوقاف اسلامی شهر قدس به شهرک‌نشینان اجازه می‌دهد از سمت باب المغاربه که در دیوار غربی مسجد واقع است وارد مسجد شوند.

وی افزود: از آن زمان هزاران شهرک‌نشین صهیونیست با پشتیبانی پلیس رژیم صهیونیستی به شکل روزانه به غیر از روزهای جمعه و شنبه هر هفته وارد مسجد الاقصی می‌شوند که این امر موجب تحریک نمازگزاران و محافظان مسجد می‌شود. نهادهای حقوق بشری فلسطینی می‌گویند که طی سال‌های اخیر شاهد افزایش قابل توجه تعداد افرادی بودیم که برای یک هفته تا چند ماه به بهانه اعتراض به هجوم شهرک‌نشینان به مسجد الاقصی از ورود به مسجد محروم می‌شوند.

مدیر مسجد الاقصی آتش دیگر بر پیکر این مسجد را حفاری‌های روزافزون در اطراف مکان عبادی خواند و گفت: خاک‌بردار‌ی‌های اسرائیل در صحن البراق و کاخ‌های اموی خطری برای دیوار جنوبی مسجد الاقصی است و علاوه بر آن حفاری‌ها موجب ایجاد شکاف در دیوار غربی و جنوبی مسجد الاقصی شده که خطری برای مسجد است.

وی بر ضرورت اقدام سازمان ملل برای توقف حفاری‌های رژیم صهیونیستی در زیر مسجد الاقصی تأکید کرد و گفت: این کار اسرائیل مغایر با قوانین بین‌المللی و یونسکو درباره توقف حفاری‌هایی است که خطری برای آثار تاریخی شمرده می‌شود.

شیخ الکسوانی با اشاره به تلاش اسرائیل برای محو تاریخ از طریق حفاری‌ها و شکستن سنگ‌هایی که از این حفاری‌ها کشف کرده و نشانه عربی و اسلامی بودن منطقه حفاری‌هاست، گفت: همه این جرایم در برابر چشم و گوش جهانیان انجام می‌شود؛ زیرا خاک‌برداری‌های روزانه و با مقادیر زیاد از منطقه کاخ‌های اموی خطری برای شالوده‌های مسجد است.

وی مقامات رژیم اشغالگر را در برابر این تخلفات مسئول خواند و گفت: این تجاوزات به مثابه جنگ دینی است که رژیم اشغالگر علیه مسجد الاقصی به راه انداخته و از همین رو خود مسئول پیامد واکنش‌هایی است که اگر شروع شود معلوم نیست به کجا ختم شود.

شیخ الکسوانی همچنین با اشاره به گسترش فراخوان‌ها در اسرائیل برای تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی بین مسلمانان و صهیونیست‌ها گفت: گروه‌های تندرو از طریق تحریک به تداوم حفاری‌ها و تخریب مسجد و ساخت معبد موهوم هیکل یا تحریک به یورش به مسجد الاقصی و انجام آداب تلمودی یا تحربک به تقسیم زمانی و مکانی مسجد و تغییر واقعیت بخش قدیمی بیت المقدس ثابت کردند که آتش‌سوزی در مسجد الاقصی ادامه دارد و کشورهای عربی و اسلامی باید در خاموش کردن آتش  این فتنه، ایفای نقش کنند.

او افزود: کشورهای عربی باید درباره مسجدی که ارتباط معنوی با آنها دارد سخن بگویند و دفاع از آن تکلیفی عربی و اسلامی برای همه امت عربی و اسلامی در سایه هجمه‌های سهمگین علیه آن است.

شیخ الکسوانی ضمن درخواست از کشورهای عربی و اسلامی برای مداخله در حمایت از اوقاف اسلامی قدس برای ترمیم مسجد الاقصی گفت: دیوار شرقی مسجد الاقصی که مشرف به جبل الرحمه است از 20 سال پیش نیاز به ترمیم داشته اما اسرائیل اجازه نمی‌دهد. ما از کشورهای عربی می‌خواهیم حرکتی جدی برای دفاع از قبله نخست مسلمانان داشته باشند.

انتهای پیام
captcha