مرگ تدریجی مسلمانان روهینگیا پس از سال‌ها آوارگی
کد خبر: 4080338
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
اکونومیست گزارش داد:

مرگ تدریجی مسلمانان روهینگیا پس از سال‌ها آوارگی

در پنجمین سالگرد آوارگی اقلیت مسلمان روهینگیا و کوچاندان اجباری آن‌ها از خانه‌هایشان در میانمار، امروز حدود 140 هزار نفر در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره نت،‌ مجله اکونومیست در گزارشی درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا نوشت: کشتار سال 2012 راه را برای یک خونریزی بزرگتر هموار کرد، زمانی که در سال 2017، نیروهای امنیتی میانمار کشتار جمعی، تجاوز جنسی و آتش‌زدن در شمال راخین را آغاز کردند و در نتیجه آن حدود 750 هزار نفر از روهینگیا به بنگلادش گریختند؛ جایی که اکنون به بزرگ‌ترین اردوگاه پناهندگان در جهان تبدیل شده است.

خشونت در اردوگاه‌های بنگلادش علیه مسلمانان روهینگیا 

این مجله خاطرنشان می‌کند که رفتن به بنگلادش در ابتدا کمی آسان بود. اما دولت بنگلادش به تدریج به پناهندگان به عنوان یک باری که بر دوشش سنگینی می‌کرد،‌ نگاه می‌کرد و خشونت در اردوگاه‌ها گسترش یافت؛ خشونتی که بیشتر آن توسط نیروهای امنیتی دولتی انجام شد.

اکونومیست می‌افزاید: امروز، حدود یک پنجم اقلیت روهینگیا که در میانمار باقی مانده‌اند، در جایی زندگی می‌کنند که گروه فشار «فورتیفای رایتس» (Fortify Rights) آن را «اردوگاه‌های بازداشت مدرن» می‌نامد؛ اردوگاه‌هایی که در ابتدا فقط برای دو سال طراحی شده بودند و بسیاری از آن‌ها در دهه گذشته به شدت تحت تأثیر سیل و بادهای موسمی قرار گرفته‌اند.

سازمان ملل می‌گوید که به نظر می‌رسد این شرایط برای روهینگیایی‌ها یک مرگ تدریجی است؛ برای اینکه جمعیت آن‌ها در میانمار به شدت کاهش یافته است.

اکونومیست معتقد است تا زمانی که ارتش میانمار در قدرت باشد، بعید است وضعیت روهینگیا تغییر کند.

محمد که یکی از ساکنان اردوگاه است، می‌گوید: زندگی در اردوگاه‌ها از زندان هم بدتر است.  برای اینکه زندانیان حداقل مدت زمان محکومیت خود را می‌دانند. اما روهینگیا نمی‌دانند که آیا آزاد خواهند شد یا خیر. حتی اگر آزاد هم شوند،‌ بسیاری از آنها خانه‌ای برای بازگشت ندارند. زیرا پلیس ویرانه‌های خانه‌هایشان را با بولدوزر تخریب کرده بود و زمین‌ها را فروخته است.

انتهای پیام
captcha