تشکیل شبکه حافظان قرآن و ادامه اجرای مرحله استانی مسابقات سراسری
کد خبر: 4080708
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته

تشکیل شبکه حافظان قرآن و ادامه اجرای مرحله استانی مسابقات سراسری

هفته منتهی به روزهای ابتدایی شهریورماه با برگزاری مسابقات قرآن در استان‌های مختلف آغاز شد، با انتشار اخبار برگزاری مسابقات قرآن در نیروی هوایی ارتش و آزمون اعطای مدرک به حفاظ در برخی استان‌ها ادامه یافت. تشکیل جلسه ایده‌پردازی در معاونت قرآن وزارت ارشاد نیز از دیگر اخبار این هفته بود.

شهادت فرزند مدیر قرآنی و ادامه مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا، در آخرین روزهای مردادماه و اولین روزهای شهریورماه(29 مرداد تا چهارم شهریورماه 1401) خبر شهادت فرزند یکی از مدیران قرآنی کشورمان در استان فارس منتشر شد. در کنار آن شاهد برگزاری مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن کریم در برخی دیگر از استان‌های کشورمان بودیم؛ استان‌های آذربایجان شرقی و فارس از جمله این استان‌ها بود.

برگزاری جلسه ایده‌پردازی در معاونت قرآنی وزارت ارشاد با حضور برخی چهره‌های قرآنی، تجمع برخی معلمان طرح مهرآفرین برای قرار نگرفتن نام آنها در طرح رتبه‌بندی معلمان، اعلام خبر تشکیل شبکه حافظان قرآن کریم برای یاری‌رسانی به دستگاه‌ها در بحث آموزش حفظ قرآن و انتشار سومین کتاب قرآنی سال از سوی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تا پایان فصل تابستان از جمله مهم‌ترین رویدادها و خبرهایی بود که در حوزه قرآن کریم بر روی خروجی خبرگزاری ایکنا قرار گرفت. در ادامه اهم رویدادهای مورد اشاره و برخی رویدادهای دیگر مرور شده است.

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن در 5 استان

مرحله استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم که از 20 مردادماه در استان‌های مختلف آغاز شده بود در این هفته نیز در استان‌های مختلف برگزار شد. از جمله استان‌هایی که در این هفته اقدام به برگزاری مسابقات خود کردند می‌توان به استان‌های آذربایجان شرقی، ایلام، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و فارس اشاره کرد.

مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن کریم در استان‌های مختلف کشور تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت. برگزیدگان این دوره از مسابقات به مرحله کشوری راه می‌یابند.

دیدار استاد پیشکسوت با شاگردان روزهای دور

مرحله نیمه نهایی مسابقات قرآن مشکات، طی روزهای گذشته در فرهنگسرای قرآن به صورت آنلاین برگزار شد. در حاشیه این مسابقات که به صورت مجازی و پخش فایل صوتی شرکت‌کننده‌ها برای گروه داوری برگزار شد، گروه داوری متشکل از استادانی همچون احمد ابوالقاسمی، محمدرضا پورزرگری، حسن ربیعیان، مسعود سیاح‌گرجی، صالح اطهری‌فرد و ... دیداری با سیدمحسن خدام‌حسینی، پیشکسوت قرآنی کشورمان داشتند.

در پایان این دیدار سیدمحسن خدام حسینی، پیشکسوت قرآنی کشورمان توصیه‌هایی به قاریان قرآن کریم و داوران حاضر در این مسابقات کرد. از جمله اینکه تا می‌توانند نسبت به هم با محبت باشند و از ذکر خداوند متعال غفلت نورزند «فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ».

ایکنا

فراخوان ایده‌پردازی قرآنی در معاونت قرآنی

اولین جلسه ایده‌پردازی در حوزه قرآن و عترت با حضور جمعی از اساتید، کارشناسان و صاحب نظران قرآنی در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد. در بخشی از این جلسه علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبیین فلسفه برگزاری چنین جلسات نخبگانی از تمامی صاحب‌نظران و فعالان این حوزه دعوت کرد تا در این جلسات حاضر و به تضارب آرا و اندیشه‌های خود پرداخته به نحوی که نتیجه این جلسات تخصصی منتهی به طرح و ایده‌های بدیع و نوین در این حوزه شود.

بر همین اساس در این جلسه مقرر شد در موضوعاتی همچون نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، مسئله حفظ قرآن کریم و همچنین تمامی موضوعات حوزه قرآنی و عترت ایده‌پردازی‌های خلاقانه و بدیع احصا و جمع‌آوری و با حمایت معاونت قرآن و عترت در قالب طرح عملیاتی اجرائی شود.

بی‌توجهی به معلمان طرح مهرآفرین در رتبه‌بندی معلمان

گروهی از معلمانی که با طرح مهرآفرین، طرحی که در پایان دولت دهم به صورت پیمانی جذب بدنه آموزش و پرورش شدند، در آخرین روزهای مردادماه ۱۴۰۱ مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.

معلمان این طرح با آزمون جذب شده‌اند، سپس فرایند گزینش را سپری کرده و به صورت پیمانی به استخدام آموزش و پرورش درآمدند. مقرر بود، پس از حدود پنج سال به نیروی رسمی آزمایشی یا رسمی تبدیل وضعیت پیدا کنند که اینگونه نشد. برخی از ما معلمان این طرح با سابقه حدود ۱۰ و حتی بالای ۱۵ سال، آیا باید دوباره در آزمون استخدامی شرکت کنیم؟

به تازگی و پس از فرایند اجرای رتبه‌بندی معلمان شنیده شده است که طبق دستورالعمل جدید، معلمان این طرح که قریب به ۷۰ هزار نفر بوده‌اند، از رتبه‌بندی حذف شوند و این طرح شامل حال فرهنگیان مهرآفرین نشود.

میزبانی استان لرستان از بخش دوم جشنواره قرآنی دانشگاه فرهنگیان

سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان امسال در دو بخش برنامه‌ریزی شده است. بخش اول این رویداد خردادماه امسال به میزبانی استان گیلان و در رشته‌های مربوط به بخش حفظ و قرائت قرآن در دو بخش بانوان و آقایان برگزار شد.

بخش دوم این جشنواره نیز در رشته‌های گروهی (شامل رشته‌های مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم، سرود، تئاتر عروسکی، نمایشنامه‌خوانی)، نوآوری قرآنی (ایده‌شو)، مداحی و معارفی(شامل ۱۱ رشته) طی روزهای ۱۴ تا ۱۷ شهریورماه و به میزبانی استان لرستان برپا می‌شود.

برگزاری مرحله دوم آزمون طرح ارزیابی و اعطای مدرک

آزمون مرحله دوم هفدهمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم شامل آزمون‌های شفاهی از اول شهریورماه آغاز شده و تا بیستم این ماه در تمامی استان‌ها ادامه دارد. در این دوره برخلاف سنوات گذشته تمامی مراحل آزمون شفاهی شامل حسن حفظ، صوت و لحن، وقف و ابتدا و تجوید با استفاده از ظرفیت داوران مجاز بومی برگزار می‌شود و سازمان دارالقرآن صرفاً نقش هدایت و نظارت بر آزمون‌ها را بر عهده دارد. در مجموع تعداد ۱۰۰۷۴ نفر برای شرکت در مرحله اول آزمون حفظ تخصصی ثبت‌نام کرده‌اند که ۳۶۷۳ نفر پس از قبولی در آزمون کتبی موفق به راهیابی به مرحله دوم شده‌اند.

تشکیل جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره اتحادیه کشوری

مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در گفت‌وگویی با اشاره به تشکیل جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه در شامگاه اول شهریورماه، گفت: این جلسه به منظور ارائه گزارش، بحث و تبادل نظر و تصمیم‌گیری درباره چندین موضوع بود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به مصوبات جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه، اظهار کرد: طی این جلسه مقرر شد تا نشست فصلی مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها نیمه اول مهرماه تشکیل شود.

شهادت فرزند یکی از مدیران امور قرآنی کشور

پاسدار محمد اسلامی فرزند محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان فارس اول شهریورماه همزمان با ۲۵ ماه محرم و شب شهادت امام زین‌العابدین(ع) طی عملیاتی در استان فارس به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

مراسم تشییع پیکر این شهید نیز روز پنجشنبه، سوم شهریورماه، در آستان مقدس حضرت شاه‌چراغ برگزار ‌شد. جمعی از مدیران نهادها و دستگاه‌های قرآنی کشور با صدور پیام‌هایی شهادت پاسدار شهید محمد اسلامی، تسلیت گفتند.

دیدار مفسر قرآن با کارکنان شبکه قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم با حضور در شبکه قرآن و معارف سیما با مدیران و کارکنان این شبکه تلویزیونی دیدار و گفت‌وگو کرد. حجت‌الاسلام قرائتی در این دیدار صمیمانه، ضمن آشنایی با فعالیت‌ها و تولیدات شبکه قرآن، رهنمودهایی در خصوص تولید تفسیر کوتاه قرآن کریم، برنامه‌های کوتاه با موضوع خنده حلال، ارائه و همچنین بر ساده سخن گفتن با مردم در برنامه‌ها تأکید کرد.

تشکیل شبکه حافظان قرآن

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به برگزاری جلسه کمیته طرح و برنامه این ستاد گفت: ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن به منظور پیشبرد بیشتر برنامه‌های در دست بررسی، برخی اختیارات خود در حوزه بودجه مربوط به فعالیت‌های حفظ قرآن در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را به کمیته طرح و برنامه تفویض کرده است. بر همین اساس موضوعاتی که در این کمیته طرح و بررسی می‌شود به عنوان مصوبه ستاد قلمداد شده و تنها با دبیرخانه گردش کار می‌شود.

بحرالعلوم در مورد دستورهای این جلسه بیان کرد: اولین دستور این جلسه بررسی تشکیل شبکه کشوری حافظان قرآن کریم بود. این دستور یکی از اقدامات مصوب و ابلاغی به بخش ستادی موسسات مردمی – قرآنی بوده است. تا قبل از این، جلسات کارشناسی برای راه‌اندازی این شبکه تشکیل شده بود و امروز نیز مباحث کامل شد. در این جلسه نحوه تشکیل این شبکه از سطح کشور تا شهرستان مورد بررسی قرار گرفت. این طرح در حال آماده‌سازی است و ان‌شاالله برای دریافت بودجه و اجرایی شدن مسیر خود را طی خواهد کرد.

سومین کتاب قرآنی سال منتشر می‌شود

دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی از سه سال قبل اقدام به تدوین و چاپ کتاب سال قرآن جمهوری اسلامی ایران کرده است و مقرر شده کتاب سال قرآن جمهوری اسلامی ایران سال ۱۴۰۰ نیز امسال منتشر شود.

تفاوتی که کتاب سال ۱۴۰۰ با تجربیات قبل دارد در دریافت گزارش‌ از دستگاه‌هاست. در این دوره بارگذاری اطلاعات در سامانه نظارت و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظر گرفته شد و به همه دستگاه‌ها کد دسترسی اختصاص یافت تا گزارش‌های خود را بارگذاری کنند. تلاش خواهد شد تا محتوای این کتاب قبل از پایان فصل تابستان مورد جمع‌بندی‌ نهایی قرار گرفته و تدوین و چاپ شود.

برگزاری مسابقات قرآن نهاجا

مرحله سراسری بیست‌ودومین دوره مسابقات قرآن کریم بانوان شاغل، همسران و فرزندان کارکنان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همراه با آیین افتتاحیه ۳۱ مردادماه به میزبانی پایگاه هوایی شهید حبیبی مشهد آغاز شد و تا سوم شهریورماه ادامه یافت.

آیین افتتاحیه این دوره از مسابقات با حضور امیر سرتیپ دوم خلبان محمدرضا بهرام‌نژاد، فرماندهی پایگاه هوایی شهید حبیبی مشهد، امیر سرتیپ دوم علی سورانی، جانشین و معاونت هماهنگ‌کننده اداره عقیدتی ـ سیاسی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و جمعی از مسئولان و فرماندهان و متسابقان همراه بود.

نذر شهید برای حفظ و قرائت قرآن

دومین جلسه جامعه قرآنی با خانواده‌های شهدای قرآنی و دیدار با خانواده شهید قرآنی، روح‌الله محمدصالحی،(در دور دوم این دیدارها پس از وقفه‌ای چندساله) دوم شهریورماه با حضور رحیم قربانی، رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ، میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، سیدحسین موسوی‌بلده، مسعود برومند و امیرهوشنگ محمدیون از استادان و قاریان ممتاز کشور، محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در منزل رمضان محمدصالحی، برادر این شهید قرآنی برگزار شد.

مراسم ترحیم حجت‌الاسلام شهیدی‌پور در حرم بانوی کرامت

مراسم هفتمین شب رحلت حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی‌پور، پیشکسوت و حافظ کل قرآن کریم به همت مرکز قرآنی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با حضور برخی از چهره‌های قرآنی از جمله شهریار پرهیزکار، حیدر کسمایی، محمدعلی دهدشتی، حجج اسلام سیدمصطفی حسینی، حکیمی و مهدی فروغی در شبستان حضرت زهرا(س) حرم کریمه اهل بیت(س) برگزار شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha