شیراز؛ میزبان دوازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی عشایر
کد خبر: 4081446
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰

شیراز؛ میزبان دوازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی عشایر

دوازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور دوشنبه، 7 شهریورماه با حضور شاعران و ادیبان جامعه عشایری کشور در شیراز برگزار خواهد شد.

امین‌الله قربانی کشکولی، دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشوربه گزارش ایکنا از فارس، امین‌الله قربانی کشکولی، دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور امروز، 6 شهریور در جمع خبرنگاران از برگزاری دوازدهمین دوره این سوگواره در شیراز خبر داد و گفت: این سوگواره ملی فردا، 7 شهریورماه با حضور شاعران و ادیبان جامعه عشایری کشور در شیراز برگزار شد.

وی با بیان اینکه جوامع مختلف اقوام و ایلات عشایر ایرانی، از ساختارهای مذهبی، فرهنگی، جغرافیایی و جمعیتی مبنایی و فرصت‌های طلایی ایران عزیزمان هستند که همیشه مورد طمع دشمنان بوده و هست، افزود: سوابق خصومتی دیرینه، ایجاد تفرقه مابین قومیت‌های مختلف ایرانی، بخش بخش کردن مردم و اقوام تشکیل دهنده کشور عزیزمان، از اهداف بسیار مهم دشمنان و استعمارگران است و در صورت کوتاهی، کم کاری و یا کم توجهی خواص اقوام و عشایر و متولیان ذیربط، تهدیدهای خطرناک و جدی از سوی دشمنان ملت ایران بسیار متصور است. این موضوع زنگ خطر و بیدار باش جدی است تا به هوش و گوش باشیم، تا خدای ناکرده اسیر دام ها و توطئه های خطرناک دشمنان نشویم.

قربانی کشکولی بیان کرد: قومیت‌های خوشنام ایرانی که اکثریت وسعت جغرافیای سیاسی و حتی جمعیتی ایران عزیزمان را نیز شامل می‌شود، به شیوه‌های گوناگون مورد هدف دشمنان هستند و با گذشت زمان و با ناامیدی بیشتر آنان در ناکامی از جلوگیری از پیشرفت روزافزون انقلاب اسلامی، راه‌های پرهزینه و پرخطر مقابله با امت اسلامی ایران عزیز را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی با اشاره به برگزاری سوگواره ملی شعر عاشورا اقوام عشایر تصریح کرد: با توجه به شرایط پیچیده فعلی و بدون متولی بودن حوزه‌های فرهنگی اجتماعی خاص اقوام و عشایر، ضرورت برگزاری این نوع سوگواره‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود و می‌تواند به عنوان ابزاری هنرمندانه و بسیار مؤثر در این راستا باشد.

قربانی کشکولی تصریح کرد: سوگواره شعرهای عاشورایی عشایر قبل از آن که یک مسابقه رقابتی باشد، یک نمایش واقعی و هنرمندانه از پایبندی عمیق اقوام و عشایر ایرانی به اعتقادات دینی و مذهبی و انسجام ملی اسلامی در راستای دفاع عاشقانه از نظام اسلامی است.

وی تأکید کرد: برپایی سوگواره ملی شعرهای عاشورایی اقوام و عشایر ایرانی و استقبال شایسته از آن، گوشه‌ای از ارزش‌ها، هنجارها و رویکردهای فرهنگی مذهبی اقوام و ایلات عشایر را در این برنامه به نمایش می‌گذارد.

قربانی کشکولی با بیان اینکه از این سوگواره همنوایی راهی است به سوی وحدت، همفکری، همدلی و نمایش ظرفیت‌های کم نظیر مغفول مانده و بدون مسئول اقوام وعشایر ایرانی و از مؤثرترین راه مبارزه با توطئه‌گران در کمین نشسته است، گفت: از یک نگاه، جدا کردن اقوام و عشایر از دیگر جوامع و اقشار ایرانی، امری چندان پسندیده و مقبول نیست و از سویی شناسایی و به کارگیری مناسب اشتراکات فرهنگی، قبیله‌ای و قومی هم از عواملی هستند که برای تقویت و ارتقای اتحاد و انسجام ملی و قدرت جامعه و استحکام پایه‌های نظام اسلامی ضروری به نظر می‌رسد و متأسفانه تاکنون آن‌طور که لازم بوده از این زاویه به معرفی این جامعه مهم و بسیار با ارزش نپرداخته‌ایم و بیشتر نمادهای غیردینی این جامعه تبلیغ و ترویج یافته است.

وی یادآور شد: در تمام دوران‌های تاریخی گذشته، کلیه اقوام و ایلات عشایر ایرانی در مقابل همه حکومت‌ها قیام کرده و همیشه برای آن‌ها از مزاحمین جدی و پرخطر بوده‌اند، اما در مقابل نظام اسلامی، علاوه بر اینکه خالصانه سر تسلیم فرود آورده‌اند بلکه، مدافعانی واقعی و جانفدا برای اسلام، روحانیت و کشور بوده‌اند و برای اثبات عملی وفاداری خود، هزاران شهید تقدیم نظام اسلامی کرده‌اند.

دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی کشور تصریح کرد: با توجه به ضرورت معرفی مناسب و برجسته فرهنگ اقوام و جوامع عشایری از سال ۱۳۹۰، برگزاری سوگواره شعرهای عاشورایی عشایر را شروع کردیم و با گذشت زمان ضرورت تداوم کمی و کیفی این سوگواره با استقبال شعرای دلسوخته از اقوام مختلف استان‌ها بیشتر احساس شد، به طوری که بیش از ۴۰۰ شاعر ارزشی و نویسنده والامقام، بیش از ۱۳۰۰ آثار متناسب با فراخوان‌های مربوطه جمع‌آوری شده است.

مشارکت شاعران 16 استان کشور

وی ادامه داد: در دوازدهمین سوگواره تعداد ۵۶ شاعر، ۱۱۶ آثار عاشورایی از 16 استان خوزستان، زنجان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ردبیل، ایلام، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، قم، تهران، مرکزی و فارس برای دبیرخانه سوگواره ارسال کرده‌اند که در نهایت بعد از داوری آثار 14 شاعر برای ارائه در این سوگواره ملی انتخاب شده است.

قربانی کشکولی اظهار کرد: در موضوعات فرهنگی اجتماعی و دینی جامعه هدف، خلأها و کمبودهای محسوس و مهم فراوانی وجود دارد و نسبت به گذشته بیشتر، عمیق‌تر و حساس‌تر است اما، علی‌رغم این نیازهای متأسفانه متولی مشخص و پا به کاری ندارد، هیچ‌یک از ادارات عشایری هم مأموریتی در این راستا ندارند. بدتر اینکه چاره‌اندیشی هم نمی‌شود. از سوی دیگر با کمال تأسف بیشتر کارهای اجتماعی فرهنگی به صورت ناقص و جزیره‌ای کم عمق و نمایشی، انجام می‌گیرد و تبعات منفی آن‌ها، بیشتر از نتایج مثبتشان است.

دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی عشایر کشور با بیان اینکه زندگی بیشتر جوامع اقوام و عشایر به‌گونه‌ای است که نیازشان بیشتر، ولی دسترسی کمتری به برنامه‌ها و خدمات اجتماعی فرهنگی و خدمات حاکمیتی دارند، افزود: عشایر ساکن شده در حاشیه شهرها هم از امکانات فرهنگی مورد نیاز محروم هستند. با توجه به اینکه نمادهای اعتقادی، ارزشی و اجتماعی فرهنگی عشایر و اقوام به نحو مطلوب معرفی نشده و خلأهای زیادی هم در این باره وجود دارد، که بسیاری از آن‌ها در حال منسوخ شدن هستند، لازم است برای رفع و حل این معضل ها اقدامات گسترده و سریع صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha