انتخاب رویکرد ایرانی ـ اسلامی؛ راه‌‌حلی برای بحران بی‌هویتی معماری
کد خبر: 4083871
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸

انتخاب رویکرد ایرانی ـ اسلامی؛ راه‌‌حلی برای بحران بی‌هویتی معماری

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: بی‌شک راه‌ حل برون‌رفت از بحران بی‌هویتی معماری معاصر مشهد، انتخاب رویکرد ایرانی ـ اسلامی است.

معماری ایرانیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، الهه سادات ذوقی حسینی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد در نشست علمی «تحقق معماری و شهرسازی با هویت اسلامی ایرانی» که شامگاه، 15 شهریور در ساختمان شورای شهر مشهد برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر غالب معماری مسکونی مشهد، معماری کیچ است که تقلید کورکورانه‌ای از معماری نئوکلاسیک غربی بوده و بی‌شک راه‌حل برون‌رفت از بحران بی‌‌هویتی معماری معاصر مشهد، انتخاب رویکرد ایرانی ـ اسلامی است و به‌نظر می‌رسد در میان صاحب‌نظران معماری، اتفاق نظر و همچنین تعبیر درستی از معماری اسلامی ـ ایرانی وجود ندارد.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تصریح کرد: سرفصل دروس معماری اسلامی که در دانشگاه‌ تدریس می‌شود، نیاز به بازنگری دارد و در حال حاضر عمدتاً رویکرد تاریخی کالبدی در معماری ایران به عنوان معماری اسلامی تدریس می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر شما بنایی را بسازید که ظاهر آن مطابق با معماری ایرانی باشد، اما در آن اتلاف انرژی صورت بگیرد یا اینکه ظاهر آن بسیار زیبا باشد، اما اصولی نباشد و با یک زلزله تقریبا کم‌ریشتر فرو بریزد، مسلما منطبق با اصول معماری ایرانی نیست و در واقع انطباق با اقلیم از اولین اصول معماری ایرانی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: هم‌چنین اگر ساختمانی، محرمیت اطراف را مورد هجمه قرار دهد و یا از تابش خورشید بر روی ساختمان همسایه جلوگیری کند و سهم همسایه از خورشید را ضایع کند و به طور کلی رفتار اسلامی نداشته باشد، دیگر نمی‌‌توان به این ساختمان، ساختمانی با معماری اسلامی گفت. معماری اسلامی فرامکانی و فرازمانی بوده و به کالبد خاصی محدود نمی‌‌شود. گنبد، طاق، قوس، آجر و کاشی از مظاهر معماری ایرانی است.

انتهای پیام
captcha