عروج از محراب
کد خبر: 4084652
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷

عروج از محراب

امروز بیستم شهریورماه سالروز شهادت اسوه تقوا، پرهیزگاری و ولایتمداری، آیت‌الله سیداسدالله مدنی در محراب نماز جمعه تبریز است.

شهید مدنی، دومین شهید محرابشهادت همان دُرّ گران‌بهایی‌ است که خون‌بهایش را خدا مقرر کرده تا نصیب بندگان مخلص شود و چه والا شهادتی است شهادت در محراب که عالمی ربانی به نافله ایستاده و در میان عبادتی ملکوتی به دیدار حق می‌شتابد. امروز سالروز شهادت عالمی است که دنیای علم و عمل را به هم آمیخت و دور از هیاهوها به میدان و میانه‌ مردم آمد؛ آن عالم ربانی که بعد از گذشت بیش از 41 سال از شهادتش هنوز هم نامش در افق نامداران می‌درخشد و نسل جوان از برکاتش بهره می‌گیرند.

آیت‌الله سیداسدالله مدنی پس از شهادت آیت‌الله قاضی طباطبایی به عنوان نماینده امام و امام‌جمعه تبریز منصوب شده بود. 41 سال پیش در چنین روزی آیت‌الله مدنی، نماینده امام‌خمینی در آذربایجان‌شرقی و امام‌جمعه تبریز توسط منافقان کوردل ترور شد و با شهادت جانسوز خود لقب «دومین شهید محراب» را گرفت.

شهید مدنی از همان عنفوان جوانی به دنبال کسب اخلاق و معنویت بود و ساده‌زیستی نیز جزوی از ویژگی‌های بارز ایشان بود، به گونه‌ای که تا زمان شهادت با مردم و درمیان مردم و همانند مردم زندگی کرد؛ آن شهید والامقام، همواره کارهایشان را با اخلاص عجین می‌کرد و در امورات نیز هیچ چیز و هیچکس جز خداوند متعال، توجهش را جلب نمی‌کرد.

به یقین که اخلاق و کردار آن عالم ربانی در تمامی عرصه‌های زندگی‌اش، آیینه تمام نمای اخلاق اسلامی بود؛ شهیدمدنی در ولایت‌پذیری نیز مطیع امر امام راحل(ره) بود و در تبیین مقام علمی و سیاسی امام می‌کوشید؛ وی در تدوین قانون اساسی نیز در کنار بزرگانی چون آیت‌الله بهشتی، آیت‌الله دستغیب، آیت‌الله صدوقی و سایر بزرگان تلاش کرد.

حجت‌الاسلام میکائیل اسکندری، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان شرقی، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با اشاره به جایگاه والای علمی و عرفانی آیت‌الله مدنی، گفت: شهید مدنی در تمامی عرصه‌های قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضور مؤثر داشت. در دوران جنگ نیز با لباس رزم به میان رزمندگان اسلام می‌رفت و روحیه‌ مضاعفی در جبهه‌ها ایجاد می‌کرد؛ ایشان در سنگر امامت جمعه و رسیدگی به امور ضعفا و مستمندان، همواره تلاش می‌کرد.

وی اخلاص در عمل را نیز از دیگر ویژگی‌های شخصیتی شهید مدنی بیان کرد و گفت: همین اخلاق و اعمال نیکو بود که از ایشان «شهید مدنی» ساخت تا نسل امروز بعد از گذشت سال‌ها، از خیر و برکت وجودی‌ آن عالم ربانی بهره‌مند شود.

اسکندری، با تأکید بر اینکه شهید مدنی با قصد قربت در تمامی کارها قدم برمی‌داشت، افزود: زحمات ارزشمند شهید در راستای حل معضلات و مشکلات اجتماعی نیز قابل تقدیر بوده و ایشان در هر نقطه و شهری که بودند منشأ خیر و برکات بسیاری شدند که آثار آن هنوز هم پابرجاست.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه شهید مدنی علم و عمل را با هم عجین کرده بود و امروز مشی ایشان مانند چراغی فروزان می‌درخشد، ادامه داد: در راستای بزرگداشت مقام شامخ شهید مدنی و تبیین اندیشه‌های تابناک ایشان، مجلس بزرگداشتی در تبریز به همت هیئت امنای مسجد شهید مدنی و همکاری شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان و دستگاه‌های مرتبط، با نظارت نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال نیز ویژه برنامه‌ای با هدف غنابخشی به این برنامه تدارک شده است تا اهداف، دیدگاه و اخلاص شهید مدنی به عموم مردم و به‌ویژه نسل جوان و دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها معرفی شود تا با مشی گهربار این شهید بزرگوار آشنا شوند.

اسکندری با بیان اینکه مجلس بزرگداشت شهید مدنی همزمان با سالروز شهادت ایشان، روز یکشنبه ۲۰ شهریورماه در مسجد آیت‌الله شهید مدنی تبریز برگزار می‌شود، گفت: این مراسم از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ برگزار شده و آیت‌الله خاتمی، امام‌جمعه زنجان در این مجلس سخنرانی می‌کند و ابعاد مختلف شخصیتی شهید مدنی تبیین خواهد شد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه اخلاص در عمل باعث شد تا شهید مدنی به آرزوی قلبی خود که شهادت در راه خدا بود، برسد، گفت: آن شهید بزرگوار همواره می‌گفت که دعایم کنید در راه خدا به شهادت برسم که همین‌گونه نیز شد و در محراب نماز جمعه، جامه شهادت را بر تن کرد.

وی بیان کرد: شهید مدنی در اوج درگیری‌های ضد انقلاب و منافقین، با هدایت‌های پدرانه خود ملت همیشه در صحنه آذربایجان‌شرقی را راهنمایی می‌کرد.

اسکندری، با بیان اینکه علما برای مردم همانند خورشیدی میان آسمان هستند که برکت وجودشان همواره جاری می‌شود، افزود: وظیفه داریم راه و رسم شهدا را پیروی کرده و نسل جوان را با مشی ربانی‌ و آثار و اهداف علمای بزرگوار اسلام آشنا کنیم.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آذربایجان‌شرقی به آثار و برکات شهید مدنی بعد از شهادت ایشان اشاره کرد و گفت: امروز مسجد آیت‌الله شهید مدنی تبریز محفل جوانان بوده و نسل جوان را مسجد محور کرده است؛ همچنین کانون فرهنگی تبلیغی شهید مدنی در تهران و مجموعه‌هایی در همدان نیز اقدامات مؤثری در راستای جذب جوانان انجام می‌دهند و ما نیز وظیفه داریم تا آثار و اهداف ایشان را در جامعه تبیین کنیم.

شهید مدنی یک انقلابی تمام عیار بود

حجت‌الاسلام سیدجلال موسوی شربیانی، استاد حوزه و دانشگاه نیز در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: شهید مدنی یکی از شخصیت‌های بارز انقلابی بود که از آغازین روزهای نهضت امام خمینی(ره)، حرکات انقلابی خود را شروع کرد و در تمامی عرصه‌ها حضور مؤثر و فعال داشت.

وی با بیان اینکه شهید مدنی از لحاظ علمی دارای درجه اجتهاد بود، اضافه کرد: این عالم ربانی از شاگردان مبرز شخصیت‌های بزرگ حوزوی بود که منشأ خیر و برکت بسیار شد.

شربیانی، با تأکید بر اینکه شهید مدنی به شدت انقلابی بوده و با عزمی راسخ‌ در مسیر آرمان‌ها و اهداف خود حرکت می‌کرد، افزود: آن شهید بزرگوار در مقابل کجی‌ها و ناراستی‌ها از هیچ قدرتی هراس نداشت و با جدیت و استحکام در برابر رژیم طاغوت ایستادگی کرد و هرچند در این مسیر، متحمل سختی‌های فراوان شده و دستگیر، زندانی و تبعید شد، اما هیچگاه از آرمان‌های انقلابی خود عقب‌نشینی نکرد.

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به اینکه شهید مدنی با شهید نواب صفوی و فداییان اسلام نیز همکاری داشت و خود را فدایی اسلام می‌دانست و در این مسیر، هیچ مصلحتی را برنمی‌تافت، افزود: شهید مدنی یک انقلابی تمام عیار بود و زمانی که مقرر بود تانک‌های رژیم پهلوی به همدان هجوم آورند و حرکت‌های انقلابی را سرکوب کنند، ایشان کفن‌پوشان در جلوی تظاهرکنندگان به پیش رفت و در مقابل تانک‌ها ایستاد و آنان را به عقب راند.

وی با تأکید بر اینکه شهید مدنی بعد از پیروزی انقلاب نیز در کنار امام راحل، رهبری و بزرگان انقلاب قرار گرفت و اقدامات مؤثری انجام داد، افزود: این شهید بزرگوار همواره در جهت محرومیت‌زدایی گام برداشته و در مبارزه با بهائیت و بابیت و انحرافات آن دوران با عزمی راسخ ایستادگی کرد؛ در جهت خدمت‌رسانی به مردم محروم و فقرای منطقه تلاش و خدمات بسیاری مانند ساخت مدرسه، راهسازی و ... انجام داد و دور از هیاهو و تبلیغ، هرکجا نیاز بود آستین بالا میزد و پیش می‌رفت.

وی با بیان اینکه شهید مدنی در جهت محرومیت‌زدایی فکری ، فرهنگی و فقر تلاش‌های بسیاری انجام داد، اضافه کرد: شهید مدنی از لحاظ عرفانی نیز به درجات بسیار بالایی رسیده بود و طبق آرزوی قلبی خود، در راه خدا و در محراب نماز جمعه به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

در بخشی از پیام امام خمینی(ره) به دنبال شهادت شهید مدنی نیز آمده است: «شهید مدنی با شهادت مظلومانه خود ضد انقلاب و منافقین ضد اسلام را به‌کلی منزوی کرد. این چهره نورانی اسلامی، عمری را در تهذیب نفس و خدمت به اسلام و تربیت مسلمانان و مجاهده در راه حق علیه باطل گذراند و از چهره‌های کم نظیری بود که به حد وافر از علم و عمل و تقوا و تعهد و زهد و خودسازی برخوردار بود. به شهادت رساندن چنین شخصیتی به تمام معنی اسلامی، همراه با تنی چند از فرزندان اسلام و یاران با وفای انقلاب اسلامی در میعادگاه نماز جمعه و در حضور جماعت مسلمین، جز عناد با اسلام و کمر بستن به محو آثار شریعت و تعطیل جمعه و نماز مسلمین توجیهی ندارد.»

خبرنگار: مهری هاشم‌زاده

انتهای پیام
captcha