جزئیات مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت و شام غریبان امام رضا(ع)
کد خبر: 4088010
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴

جزئیات مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت و شام غریبان امام رضا(ع)

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی جزئیات برگزاری مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت و شام غریبان امام رضا(ع) را اعلام کرد.

حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان‌نیوز، محمد توکلی، معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی، درخصوص جزئیات مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت و شام غریبان امام رضا(ع)، اظهار کرد: آیین سنتی خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع)، امروز چهارم مهرماه، با حضور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این مراسم به رسم هر سال، همزمان با شب شهادت امام رضا(ع)، برگزار می‌شود و تولیت آستان قدس رضوی و خادمان بارگاه منور رضوی نیز همراه با زائران و شیفتگان اهل‌بیت(ع) در آن حضور خواهند داشت.

برگزاری مراسم در صحن پیامبر اعظم(ص)

توکلی افزود: آیین خطبه‌خوانی شب شهادت، بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار خواهد شد و با دستور تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر حضور زائران در این مراسم، صحن پیامبر اعظم(ص) به عنوان محل برگزاری آن انتخاب شده است.

معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی بیان کرد: قرائت خطبه شب شهادت امام رضا(ع)، مرثیه‌سرایی و شمع گردانی از جمله بخش‌های این مراسم آیینی است.

مراسم شام غریبان در صحن انقلاب

وی همچنین در تشریح جزئیات مراسم شام شهادت امام رضا(ع)، تصریح کرد: مراسم شام غریبان روز سه‌شنبه پنجم مهرماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود.

توکلی افزود: در این مراسم، کاروان خادمان بارگاه منور رضوی با شمعدان‌های لاله در دست، حرکت خود را از تقاطع شهید شوشتری در خیابان نواب صفوی به سمت حرم مطهر آغاز می‌کنند و سپس با اجتماع در صحن انقلاب، همراه با زائران به عزاداری و سوگواری می‌پردازند.

با هدف بهره‌مندی حداکثری ارادتمندان اهل بیت(ع)، پوشش گسترده رسانه‌ای مراسم خطبه‌خوانی و شام غریبان نیز در دستور کار بود و به گفته معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی، این مراسم از شبکه‌های ملی صدا و سیما پخش خواهد شد.

انتهای پیام
captcha