سازمان همکاری اسلامی و موضع‌گیری در برابر تبعیض علیه مسلمانان
کد خبر: 4089960
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲

سازمان همکاری اسلامی و موضع‌گیری در برابر تبعیض علیه مسلمانان

طبق منشور سازمان همکاری اسلامی(OIC)، همه کشورهای عضو باید از حقوق، کرامت و هویت مذهبی و فرهنگی جوامع و اقلیت‌های مسلمان در کشورهای غیرعضو محافظت کنند و این سازمان نگران هدف‌گیری سیستماتیک افراد براساس مذهب یا عقیده‌شان به ویژه در جوامع مسلمان است.

سازمان همکاری اسلامیبه گزارش ایکنا؛ سازمان همکاری اسلامی نهادی بین‎المللی و مذهبی است که هدف آن همکاری گسترده بین دولت‎های عضو در زمینه‎های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است. علت عمده تشکیل سازمان را باید در ناکامی رادیکالیزم عربی برای آزادی فلسطین، جنگ فاجعه‎آمیز ژوئن 1967، آتش‌سوزی عمدی مسجدالاقصی و همچنین نیاز کشورهای اسلامی به یک تشکّل منطقه‎ای خودی، که بتوانند در آن به بررسی مسائل مبتلا به کشورهای اسلامی بپردازند، دانست .

بنا به گزارش Human Right Watch، اکنون با نزدیک‌شدن به پایان نشست فعلی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو این سؤال پیش آمده که کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی(OIC) از بحث در مورد گزارش اخیر کمیسر عالی سابق سازمان ملل در امور حقوق بشر در مورد وضعیت مسلمانان چین حمایت خواهند کرد یا خیر؟

این گزارش به تشریح توصیفات مقامات چینی از اویغورها و سایر اقلیت‌های مسلمان در سین کیانگ به عنوان افراطی و براساس معیارهایی مانند داشتن حجاب، داشتن ریش، بستن رستوران‌ها در ماه رمضان و نامگذاری فرزندان با اسامی اسلامی اشاره می‌کند.

این گزارش همچنین بر برنامه گسترده‌تری برای سرکوب زبان، فرهنگ، مذهب و هویت اویغور تأکید کرده و اعلام می‌کند که در کنار محدودیت‌های فزاینده در انجام اعمال مذهبی مسلمانان، گزارش‌های مکرری از تخریب اماکن مذهبی اسلامی مانند مساجد، زیارتگاه‌ها و گورستان‌ها وجود دارد.

این گزارش نتیجه گیری می‌کند که گستردگی این تخلفات و سایر مسائل مانند این، ممکن است جنایات بین‌المللی به ویژه جنایات علیه بشریت باشد.

برخی از کشورهای OIC، مانند ترکیه و آلبانی از پیش نویس تصمیمی که خواستار بحث در مورد گزارش کمیسر عالی است، حمایت کرده‌اند.

طبق منشور OIC، همه کشورهای عضو باید از حقوق، کرامت و هویت مذهبی و فرهنگی جوامع و اقلیت‌های مسلمان در کشورهای غیرعضو محافظت کنند. سازمان همکاری اسلامی و اعضای آن به درستی از حقوق مسلمانان روهینگیا در میانمار دفاع کرده‌اند، آپارتاید علیه فلسطینی‌ها توسط مقامات اسرائیلی و اقدامات ناشی از اسلام‌هراسی در کشورهای غربی را محکوم کرده‌اند.

پاکستان به‌عنوان هماهنگ‌کننده OIC، طی یک بحث در مورد نژادپرستی در نشست جاری شورای حقوق بشر سازمان ملل، تأکید کرد که سازمان همکاری اسلامی به شدت نگران هدف‌گیری سیستماتیک افراد براساس مذهب یا عقیده‌شان، به‌ویژه علیه افراد یا جوامع مسلمان است.

پاکستان از رفتار ضد اسلامی در کشورهایی از جمله فرانسه، سوئد، هلند، دانمارک و نروژ ابراز تاسف کرد، اما در مورد هدف قرار دادن مسلمانان در سین کیانگ توسط مقامات چین چیزی نگفت.

انتهای پیام
captcha