استکبار عامل اختلاف بین مسلمانان است
کد خبر: 4091564
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
مسئول ائمه جمعه و جماعت دارالسلام در تانزانیا:

استکبار عامل اختلاف بین مسلمانان است

مسئول ائمه جمعه و جماعات دارالسلام گفت: اگر در میان امت اسلام شاهد عدم وحدت یکپارچه هستم، فقط به دلیل عدم شناخت درست از یکدیگر است.

استکبار عامل اختلاف بین مسلمانان است

شیخ کاندیچا، عالم برجسته اهل‌ سنت تانزانیا و مسئول ائمه جمعه و جماعات شهر دارالسلام به مناسبت میلاد پیامبر اعظم(ص) در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا، ضمن تبریک این ایام مبارک به تمام مسلمانان، اظهار کرد: انسان‌ها نسبت به بقیه مخلوقات خداوند متعال دو ویژگی ممتاز و برجسته دارند که می‌تواند فراتر از رنگ، نژاد، سرزمین و بضاعت مالی ما را به یکدیگر متصل و نزدیک کند، یک انسان بودن که وحدت انسانی را به ارمغان می‌آورد و دین بزرگ اسلام که عامل مهمی برای با هم بودن را به ما هدیه کرده است. یعنی همه‌ ما مسلمان و تابع یک دین و خدای واحد هستیم و این عامل و شاخص کمی نیست.

وی افزود: خداوند متعال در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْهَا ۗ کَذَٰلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ، و همگی به دین خدا چنگ زده و به راه‌های متفرق نروید، و به یاد آورید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دل‌های شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف و نعمت خدا همه برادر دینی یکدیگر شدید، و در پرتگاه آتش بودید، خدا شما را نجات داد. بدین گونه خدا آیاتش را برای راهنمایی همه ما بیان می‌کند تا هدایت شویم.

اختلاف میان مسلمانان، هدف دشمن است

سرخطیب نمازجمعه دارالسلام تصریح کرد: امروز امت اسلام باید بر روی مشترکات خود تکیه بزند و از اختلافات بپرهیزد، چرا که دشمن برای پیاده کردن اهداف شوم خود نیاز به همین اختلافات و کج‌خلقی‌ها دارد. بر اساس قرآن و سنت اگر مسلمانان می‌خواهند قوی و مقتدر شوند باید بر وحدت و انسجام بیشتر تأکید داشته و از آن و ارزش‌های آن جانانه محافظت و صیانت کنند.

وی توجه به عوامل تقویت را مهم و ضروری دانست و گفت: عوامل تقویت وحدت میان مسلمانان زیاد است که نماز، روزه، حج و غیره، ولی علاوه بر واجب بودن نماز، باید به صورت جماعت خوانده شود؛ لذا رسول اکرم(ص) فرمودند: «صلاة الجماعة افضل من صلاة الفرد باثنین و سبعین درجهة»، اگر فردی که همیشه نماز را به جماعت اقامه می‌کند، دو بار، سه بار نبیند از دوستانش سؤال می‌کنید که فلانی کجا است؟ و دوستانش را مؤظف می‌کنند، دنبالش بروند و احوال پرسی کنند، این موارد از فلسفه و ریزه‌کاری‌های عوامل وحدت و تکیه بر آن است.

مسئول ائمه جمعه و جماعات دارالسلام اظهار کرد: البته گاهی شاهد عدم اتحاد و انسجام میان امت اسلام هستیم، علت این است که ما یکدیگر را نشناخته‌ایم و گاهی به علت تعصبات رنگی، نژادی، عِرقی، مذهبی، سیاسی، فرهنگی و... دچار افراط و تفریط می‌شویم، البته که اختلاف بین مردم یک امر اجتناب‌نا‌پذیر است، ولی مهم آن است که اختلافات را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم تا سلاحی در دست دشمنان اسلام علیه مسلمانان نباشد.

توجه به فقه مقارن

عالم برجسته کشور تانزانیا با بیان اینکه امروز اعتقاد علما و متفکرین اهل‌سنت این است که اهل قبله، مسلمان هستند و هیچ کدام کافر نیستند، تصریح کرد: علما و متفکرین جهان اسلام مؤظفند برای تقویت وحدت اسلامی در خصوص تعاملات فقهی و فقه مقارن بیش از پیش کار کنند، چرا که امروز فرصتی استثنایی برای تقویت وحدت میان امت اسلام است، امروز ملت‌های مسلمان چهره دشمنان اسلام، قرآن و خدا را شناخته‌اند و بر وحدت هرچه بیشتر تأکید دارند.

شیخ کاندیچا با طرح یک پیشنهاد به گفت‌وگوی خود با ایکنا پایان داد و افزود: اگر مسلمانان یک دست بودند به جای بحث بر سر اصلی‌ترین محور دین که همان «وحدت امت اسلام» بود و هزار و ۴۰۰ سال پیش پیامبر اکرم(ص) آن را به ما سفارش کرده بودند، اگر آن را انجام داده بودیم امروز بحث ما منابع طبیعی، اقتصاد و بهداشت جهانی و مسائل کلان جهان بود، اما استکبار و استعمار همیشه امت اسلام را عقب نگه داشته تا کماکان بر روی مسائل جزئی خود بحث و گفت‌وگو داشته باشد و از مارتن جهانی کشور‌های غربی و آمریکایی همیشه عقب بمانیم و این واقعا شرم‌آور است. به هر حال پیشنهاد بنده این است که یک کمیسیون زنده و همیشگی فعلاً در سطح تانزانیا راه‌اندازی شود تا مسائل وحدت با جدیت بیشتر و کامل دنبال شود و به تبع آن سایر کشور‌های اسلامی نسبت به آن اقدام کنند.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha