پیام «رزمایش اقتدار» صلح و امنیت است
کد خبر: 4092287
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۷
معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه:

پیام «رزمایش اقتدار» صلح و امنیت است

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران با اشاره به برگزاری رزمایش اقتدار، گفت: این رزمایش پیام‌آور صلح و امنیت بوده و اعلام می‌کنیم که ما به دنبال درگیری نیستیم و با اقتدار از امنیت‌مان دفاع می‌کنیم؛ همچنین اقتدار و آمادگی کامل نیروهای مسلح ما نیز از دیگر پیام‌های آشکار این رزمایش است.

سردار پورجمشیدیان، معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاهبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، سردار علی اکبر پورجمشیدیان، معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران، امروز، 24 مهرماه، در گردهمایی با موضوع تحولات قفقاز در حسینیه سپاه عاشورا، با اشاره به برگزاری رزمایش اقتدار، گفت: این رزمایش پیام‌آور صلح و امنیت بوده و اعلام می‌کنیم که ما به دنبال درگیری نیستیم و با اقتدار از امنیت‌مان دفاع می‌کنیم؛ همچنین اقتدار و آمادگی کامل نیروهای مسلح ما نیز از دیگر پیام‌های آشکار این رزمایش است.

وی با اشاره به رزمایش بزرگ نیروی زمینی سپاه در منطقه شمالغرب کشور(استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل و منطقه آزاد ارس) اظهار کرد: این رزمایش به نام «رزمایش اقتدار» و با شعار ایران مقتدر در این منطقه در حال برگزاری بوده و مشابه سایر رزمایش‌هایی است که در سایر نقاط کشور توسط نیروهای مسلح برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که این رزمایش یکی از برنامه‌های رزمایشی و تمرینات جدی نیروی زمینی سپاه است که طبق جدول برنامه‌های آمادگی رزم در قالب قرارگاه عاشورا در منطقه شمالغرب در حال برگزاری است، افزود: هیچ حساسیتی نه در داخل و نه در خارج مرزها علت برگزاری رزمایش نبوده و معمولاً ما در جنوب غرب، شرق، شمالغرب یا در دریای عمان و خلیج‌فارس رزمایش‌های سالیانه مختلفی داریم و این منطقه نیز مستثنی از این قرار نبوده و بنابر تقویم رزمایشی و روش جاری ما است، اما یکی از نقاط مرزی حساس و مهم ما بوده که اهمیت رزمایش را بیشتر می‌کند.

سردار پورجمشیدیان، با تاکید بر این‌که ثبات و امنیت منطقه شمالغرب، منطقه قفقاز و منطقه ارس اهمیت فوق العاده از جهات نظامی، سیاسی، اقتصادی و... برای ما دارد و امنیت این منطقه برایمان بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: اساساً، جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تهدیدی برای نظام جمهوری اسلامی ایران نمی‌دانیم، اما آنچه تهدید است، اتفاقاتی است که در آن‌جا رخ می‌دهد و نخبگان و مردم ما باید به این موضوع حساس توجه داشته باشند.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران با بیان این‌که نمی‌توانیم به اتفاقات رخ داده در مرزهایمان، حاشیه مرزهایمان و در مناطقی که برایمان بسیار مهم است، بی‌تفاوت باشیم، ادامه داد: با اشراف بر اخبار و اطلاعات، می‌دانیم که امروز حضور نحس رژیم صهیونیستی در منطقه قفقاز می‌تواند یک تهدید جدی برای کل منطقه باشد؛ این حضور نه فقط برای جمهوری اسلامی ایران بلکه تهدیدی برای ملت‌ها و دولت‌های این منطقه بوده و نباید از کنار آن ساده عبور کرد.

وی نفوذ ناتو به منطقه را تهدید بسیار جدی علیه امنیت مردم منطقه عنوان کرد و افزود: حضور تکفیری‌ها و نیروهای داعش در منطقه در وهله اول تهدید جدی برای خود مردم جمهوری آذربایجان بوده و سپس تهدیدی برای مرزهای ما است و بسیار ساده‌انگاری است که بگوییم نیروهای مسلح ساده از کنار این مسائل رد شوند.

وی با طرح این سوال که بیگانگان و تکفیری‌ها برای چه به منطقه می‌آیند؟ می‌خواهند چه کنند؟ نقش این‌ها در امنیت منطقه چیست؟ یادآور شد: معتقدیم امنیت منطقه قفقاز جنوبی به دست کشورهای خود منطقه ممکن بوده و نیازی به حضور سایرین، تکفیری‌ها و دشمنان این منطقه وجود ندارد؛ کشورهای منطقه با همکاری و تعامل نزدیک به ویژه با همکاری‌های نظامی می‌توانند امنیت منطقه را تامین کنند، چنانچه فرماندهان ما اعلام کرده‌اند که همکاری نظامی با دیپلماسی می‌تواند بین کشورهای منطقه تقویت شود و واقعا این تعامل در راستای امنیت ممکن بوده و سابقه تاریخی هم این موضوع را نشان داده است.

سردار پورجمشیدیان با تاکید بر این‌که سابقه تاریخی نشان داده که مردم این منطقه با تعامل کنار هم زندکی کرده‌اند و معتقدم بخش اعظم اختلافات موجود در منطقه، توسط بیگانگان تحریک و ایجاد شده است، اظهار کرد: اگر اختلافی هم در منطقه باشد که از نظر ما بخش قابل توجه آن حل شده، نباید برای حل آن به درگیری، جنگ و خونریزی متوسل شد، بلکه کشورهای منطقه می‌توانند اختلافات را با گفت‌وگو، همراهی و تعامل حل کنند و سابقه تاریخی هم بر این امر صحه گذارده است.

وی با تاکید بر این‌که معتقدیم بخش اعظم مشکلاتی که در منطقه بر سر مناقشه قره باغ وجود داشته، حل شده و ما و مسئولان ما نیز از آزادسازی این اراضی حمایت کردیم، اما تجاوزات جدیدی که در منطقه بروز می‌کند، محکوم است، اضافه کرد: نباید مرزها و جغرافیای منطقه جابه جا شود؛ این‌ها مطالب روشن و شفافی است و بارها گفتیم که ما به دنبال امنیت و تعامل جدی نظامی که منجر به ایجاد امنیت در منطقه شود، هستیم.

وی با اشاره به این‌که منطقه قفقاز، منطقه مهمی برای همه ما بوده و نمی‌توانیم به سادگی از کنار تهدیدات بگذریم، تصریح کرد: در مورد امنیت منطقه کاملاً جدی هستیم و حضور و اشراف اطلاعاتی نسبت به این منطقه داریم و از کنار آن به سادگی نخواهیم گذشت.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه، با اشاره به اهمیت اقتصادی خطوط اتصالی بین ایران و همسایگان، یادآور شد: البته تمامی مبادلات اقتصادی ما به این منطقه وصل نیست، اما بخش قابل توجهی از اقتصاد امروز ایران به این کریدور وصل بوده و نمی‌توانیم به تهدیدها نسبت به این کریدور بی‌تفاوت باشیم.

وی با تاکید بر این‌که امروز حضور ارتش آذربایجان و تجاوز به مرزهای ارمنستان بخش قابل توجهی از این مسیر و خطوط اتصالی را به طور جدی تهدید می‌کند و ما نسبت به این قضیه حساس هستیم، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از تبادلات موجود در این منطقه نیز به اقتصاد و تبادلات آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل و مردم این منطقه وصل بوده و ما و مردم ما نسبت به امنیت این منطقه و امنیت خطوط مواصلاتی این منطقه بسیار حساس‌اند و این موارد نباید مورد تهدید واقع شود.

وی در ادامه از حضور و نفوذ بیگانگان به منطقه نیز هشدار داد و افزود: حضور بیگانگان در این منطقه برای ما غیرقابل قبول است و چنین چیزی را نخواهیم پذیرفت.

پورجمشیدیان با اشاره به پیام‌های رزمایش نیروی زمینی سپاه در شمالغرب کشور نیز یادآور شد: هر رزمایشی دارای پیام‌های آشکار و پنهان است و این رزمایش نیز پیام‌آور صلح و امنیت بوده و اعلام می‌کنیم که ما به دنبال درگیری نیستیم و با اقتدار از امنیت‌مان دفاع می‌کنیم، همچنین اقتدار و آمادگی کامل نیروهای مسلح ما نیز از دیگر پیام‌های آشکار این رزمایش است.

وی اضافه کرد: پیام‌های پنهان را هم آن‌هایی که باید، دریافت می‌کنند و می‌دانند که اگر بخواهند مشکلی برای منطقه ایجاد کنند، با مشت قدرتمند نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهند شد.

سردار پورجمشیدیان، در ادامه ضمن عذرخواهی از مردم ساکن در شمالغرب کشور و حاشیه رود ارس، به دلیل ترافیک یگان‌های نظامی و سروصداهایی که احتمالا طی چند روز به دنبال تمرینات نظامی و رزمایشی به گوش خواهد رسید، یادآور شد: از مردم عزیز این خطه بسیار سپاسگزارم که حین ورود یگان‌ها استقبال گرمی داشتند و در راستای استقرار یگان‌ها همراهی و کمک کرده و حتی بسیاری مردم و همچنین دستگاه‌ها، زمین‌هایشان را در اختیار یگان‌ها قرار دادند.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: در کنار اقدامات رزمایشی، گروه‌های جهادی، بهداشتی، درمانی و مردم‌یاری سپاه پاسداران نیز در مناطق مرزی حضور یافته‌اند تا بتوانیم بخشی از مشکلات مردم به ویژه روستاییان را مرتفع کنیم‌.

انتهای پیام
captcha