هدف از اختلاف‌افکنی میان کشورهای اسلامی تأمین امنیت اسرائیل است + فیلم
کد خبر: 4092658
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۲
معاون حزب سعادت ترکیه:

هدف از اختلاف‌افکنی میان کشورهای اسلامی تأمین امنیت اسرائیل است + فیلم

مصطفی کایا، معاون امور خارجی حزب سعادت ترکیه گفت: آمریکا با توطئه‌ها و نقشه‌های خاص خود برای خاورمیانه و سرگرم‌کردن کشورهای اسلامی به اختلافات داخلی برای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی تحقق وحدت اسلامی، اختلاف‌افکنی دشمنان فرامنطقه‌ای به ویژه آمریکا است که سعی می‌کند با جنگ‌افروزی میان کشورهای اسلامی و مشغول‌کردن آنها به اختلافات داخلی، امنیت رژیم صهیونیستی را تأمین کند.

در همین زمینه مصطفی کایا (Mustafa Kaya) معاون امور خارجی حزب سعادت ترکیه طی گفت‌وگو با ایکنا در حاشیه سی‌و‌ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که هفته گذشته در تهران برگزار شد، ضمن معرفی حزب سعادت اظهار کرد: حزب اسلام‌گرای سعادت (Saadet Partisi) پنجمین حزب از جریان Milli Görüş (نگاه ملی) در ترکیه است. این جریان در سال  1969 توسط نجم‌الدین اربکان پایه‌ریزی شده و اکنون اپوزوسیون به شمار می‌رود و سعادت، حزب اصلی‌ این جریان است که در سال 2001 تأسیس شده است.

تضمین امنیت اسرائیل با اختلاف‌افکنی میان مسلمانان

وی درباره ارزیابی خود از کنفرانس وحدت گفت در سال 2019 هم در این کنفرانس حضور داشتم که مانند این کنفرانس مفید بود. تمل کرم اوغلو، رئیس حزب سعادت به مردم ایران سلام رساند و برای آنها بهترین‌ها را آرزو کرد.

کایا ادامه داد: این نوع کنفرانس‌ها برای اتحاد کشورهای اسلامی بسیار مهم است. ما باید اینگونه کنفرانس‌ها را در سراسر جهان برگزار کنیم. در این کنفرانس نمایندگان 20 کشور اسلامی از اندونزی، مالزی، آفریقای جنوبی، کشورهای خلیج فارس و دیگر کشورها حضور دارند. آنها دیدگاه‌های خود را درباره وحدت اسلامی بیان و انتقاداتی درباره مسائل و مشکلات داخلی کشورهای اسلامی مطرح می‌کنند.

وی همچنین اظهار کرد: اگر با هم همکاری و بر شباهت‌ها و مشترکات خود تأکید کنیم، می‌توانیم بر اختلافات غلبه و وحدت اسلامی را به طور عملی محقق کنیم. 

تشدید اختلافات؛ هدف پروژه خاورمیانه بزرگ

کایا مهمترین مشکل در خاورمیانه را پروژه «خاورمیانه بزرگ» دانست که بر کل منطقه تاثیر منفی گذاشته است. پروژه خاورمیانه بزرگ توسط کاندولیزا رایس، وزیر خارجه وقت آمریکا اعلام  شد. وی در سال 2003 گفت از مراکش تا اندونزی مرزهای 23 کشور تغییر خواهد کرد. این بدان معناست که این پروژه، کشورهای اسلامی را تهدید می‌کند و قصد دارد با استفاده از تفاوت‌های  قومی کشورها و با تفرقه افکنی و جنگ‌افروزی بین ملت‌های مسلمان باعث شود که اسرائیل از امنیت بیشتری برخوردار شود.

وی درباره موضع حزب خود درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: ما با عادی‌سازی مخالفیم؛ از 12 سال قبل یعنی از سال 2010 اسرائیل از پدیده موسوم به بهار عربی بسیار نفع برده است. در ابتدای بهار عربی مردم فکر می‌کردند که کشورهای آنها دموکراتیک‌تر خواهد شد اما نتیجه مطلوب برای مردم به دست نیامد.

ترکیه؛ پلی میان تمدن‌های شرق و غرب

این فعال سیاسی ترکیه‌ای ادامه داد: ما باید بر وحدت و همکاری و همبستگی، تمرکز داشته باشیم تا روابط خود را تقویت و بر مشکلات غلبه کنیم.

مصطفی کایا درباره همزیستی مذاهب اسلامی در ترکیه گفت: ما در زمینه دوستی پیروان مذاهب در کشور خود مشکلی نداریم. ترکیه پل تمدن‌های غرب و شرق و یک کشور اسلامی است. همزیستی پیروان مذاهب و ادیان در کشور ترکیه بسیار خوب است و ما امیدواریم پس از انتخابات آتی، اوضاع بهتر هم بشود.

گفت‌وگو: محسن حدادی

انتهای پیام
captcha