میزبانی موزه اسلامی قطر از نمایشگاه پناهجویان افغانستانی
کد خبر: 4094578
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳

میزبانی موزه اسلامی قطر از نمایشگاه پناهجویان افغانستانی

موزه هنر اسلامی قطر نمایشگاه ویژه‌ای برگزار کرده است که تجربیات پناهجویان افغان در هنگام خروج آنها پس از تسلط طالبان بر این کشور در سال 2021 را به تصویر می‌کشد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از الجزیره، نمایشگاه «سفر» این روزها در باغ موزه هنرهای اسلامی دوحه دایر است و با مجموعه‌ای از روایت‌ها، عکس‌ها و فیلم‌ها، داستان‌های پناهندگان افغانستانی را روایت می‌کند. این نمایشگاه همچنین به تاریخ افغانستان و اهمیت آن، موقعیت جغرافیایی افغانستان در تقاطع راه‌های تجاری باستانی و ثروت و منابع طبیعی این کشور می‌پردازد.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، نمایشگاه موقت سفر را که توسط موزه هنرهای اسلامی و با مشارکت وزارت امور خارجه برگزار می‌شود، افتتاح کرد.

در مراسم افتتاحیه، شیخه المیاسه بنت حمد آل ثانی، رئیس هیئت امنای موزه‌های قطر و تعدادی از مقامات ارشد و دیپلمات‌ها حضور داشتند.

وزیر امور خارجه قطر در سخنرانی خود در این مراسم به نقش دوحه در عملیات موفق تخلیه هوایی بیش از 80 هزار افغانستانی اشاره کرد.

وی همچنین نقش قطر را در بازسازی میدان هوایی کابل در تسهیل رفت و آمد مردم، ورود کالاهای اساسی و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان برجسته دانست.

این وزیر قطری تصریح کرد که نمایشگاه «سفر» مؤید تعهد قاطع قطر به اقدامات دوجانبه و چندجانبه به ویژه در زمینه بشردوستانه در سطح جهانی است. این نمایشگاه همچنین به عنوان یک الگوی عالی برای اقدام جمعی در سطح بین‌المللی و فرصتی مناسب برای همکاری مشترک در مقیاس وسیع در آینده است.

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی بر تعهد کشور قطر به مسئولیت‌های بشردوستانه خود در قبال برادران افغانستانی و تداوم و موضع قاطع در حمایت از مردم افغانستان و حق آنها برای زندگی با عزت و دستیابی به صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز در میان همه کشورهای این کشور تأکید کرد. 

وی همچنین آرزوی قطر را حمایت مستمر جامعه جهانی از مردم افغانستان در این مرحله حساس با هدف دستیابی به خواست‌های مشروع آنها برای امنیت، ثبات و توسعه برشمرد.

شیخه المیاسه بنت حمد آل ثانی، رئیس هیئت امنای موزه‌های قطر نیز گفت: داستان مردم افغانستان نمونه‌ای از تاب‌آوری در برابر چالش‌های شدیدی است که در جریان خروج از کشور تجربه کردند و همکاری موزه‌های قطر با وزارت امور خارجه با هدف برجسته کردن این داستان‌های تأثیرگذار و الهام بخش و در عین حال تجلیل از فرهنگ و تاریخ غنی افغانستان باعث افتخار است.

نمایشگاه سفر به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت و همزمان با میزبانی جام جهانی قطر، مخاطبان خارجی را با حقایق افغانستان آشنا می‌کند.

انتهای پیام
captcha