آمادگی جامعه برای دوران غیبت مهمترین اقدام امام حسن‌ عسکری(ع) بود
کد خبر: 4095272
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۳

آمادگی جامعه برای دوران غیبت مهمترین اقدام امام حسن‌ عسکری(ع) بود

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور با بیان اینکه امام حسن‌ عسکری(ع) با وجود تنگنا‌ها دین را نگه داشت، گفت: آمادگی جامعه برای دوران غیبت مهمترین اقدام این امام همام بود.

حجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشورحجت‌الاسلام روح‌الدین دریکوند، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با تبریک ولادت یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، گفت: ما عظمت و فضائل اهل‌بیت(ع) را که خداوند تعیین کرده هنوز به‌خوبی نشناخته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه عالم وجود، عرش و کرسی به‌واسطه برکات اهل‌بیت(ع) ایجاد شده و اهل‌بیت(ع) همه نور واحده هستند، ادامه داد: یکی از برکات زندگی ما این است در زمان و محیطی زندگی می‌کنیم که دوستان اهل‌بیت(ع) زندگی می‌کنند.

دریکوند با اشاره به اینکه امام حسن‌ عسکری(ع) در مدینه متولد و چند سال در محضر پدر بزرگوارش بودند، گفت: حاکم وقت، امام علی‌نقی(ع) را به همراه خانواده و فرزندش امام عسکری(ع) به مدینه احضار کرده و بخشی از عمر این دو امام بزرگوار در زندان سپری شده است کمااینکه «زکی» و «سراج» القاب امام حسن‌عسکری(ع) و میزان عمر آن حضرت ۲۸ سال بوده است.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی با تأکید بر اینکه مدت امامت امام حسن‌ عسکری(ع) شش سال طول کشید و در این مدت بیان مراتب الهی، معارف دینی و توحید را انجام داده و جلسات علمی فراوانی تشکیل دادند، تصریح کرد: طبق روایات ۱۰۰ نفر از شاگران ممتاز آن حضرت روایات اهل‌بیت را منتشر کرده و در کتب روایی شیعیان وجود دارد کمااینکه برخی از شاگردان آن حضرت به درجه اجتهاد رسیدند.

وی با اشاره به اینکه در بیانی از امام یازدهم شیعیان آمده است که دو خصلت در وجود هر کسی باشد مافوق تمام خصلت‌ها است، خاطرنشان کرد: نخست آنکه انسان به خدا ایمان و به صفات جمال، افعال خداوند معتقد باشد و دوم آنکه به مردم و برادران دینی کمک و در رفع مشکلات آنان بکوشد کمااینکه مومنان با هم برادر هستند.

دریکوند با اشاره به اینکه امام یازدهم در تمام عمر تحت نظر بودند و آن‌چنان در سامرا تحت نظر بودند که اجازه مسافرت نداشتند، ادامه داد: امام عسکری(ع) پدر امامی است که ائمه اطهار و انبیا از آمدن آن خبر داده و منجی عالم بشریت است.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی لرستان آموزش و آماده کردن مردم برای دوران غیبت امام زمان را از اقدامات امام عسکری(ع) دانست و گفت: اقدام دیگر امام حسن‌عسکری(ع) ارتباط با وکلا و ایجاد شبکه وکالت بود به طوری‌که آن حضرت مدت زیادی را در زندان بود و از طریق وکلای خود با شیعیان در ارتباط بودند و معارف اسلامی را منتقل می‌کردند.

وی اقدام دیگر امام عسکری(ع) را برخورد با فرقه‌ها دانست و اضافه کرد: شیعیان در زمان امام یازدهم از نظر کیفیت و کمیت گستردگی و قدرت داشت و همین امر سبب ترس بنی‌عباس شده بود لذا اجازه نمی‌دادند امام حسن‌ عسکری(ع) از سامرا خارج شود.

دریکوند با اشاره به اینکه در بیانی از امام عسکری(ع) آمده است که اربعین از علامات شیعه است و امروز برای ما مشخص شده که اربعین محل نماد و اجتماع شیعیان است، خاطرنشان کرد: بنی‌عباس طبق روایات می‌دانستند که امامی که بساط ظلم را جمع می‌کند از نسل امام حسن‌ عسکری(ع) است از این‌رو به‌دنبال این بودند که اگر فرزندی به دنیا می‌آید او را بکشند.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی با تأکید بر اینکه گسترش شیعه و تولد منجی عالم بشریت از نسل امام حسن‌عسکری(ع) سبب شده بود بنی‌عباس آن حضرت را در خفقان و زندان قرار دهند، ادامه داد: دوران زندگی امام حسن‌عسکری(ع) از سخت‌ترین دوران‌های زندگانی ائمه بود اما آن حضرت توانست با وجود تنگنا‌ها دین را نگه دارد.

انتهای پیام
captcha