ثبت الکترونیک داوری‌ مسابقات سراسری قرآن برای اولین‌بار
کد خبر: 4097904
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
مجیدی‌مهر خبر داد:

ثبت الکترونیک داوری‌ مسابقات سراسری قرآن برای اولین‌بار

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به آغاز داوری مرحله مقدماتی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن گفت: در این دوره برای اولین بار داوری‌ها به صورت الکترونیک ثبت خواهد شد. با این کار فرم‌های کاغذی به طور کلی حذف شده است، دقت بالاتر رفته و در زمان نیز صرفه‌جویی می‌شود.

حمید مجیدی‌مهر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه

حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به آغاز داوری مرحله مقدماتی چهل و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن گفت: این مرحله از مسابقات از 17 آبان‌ماه در مجتمع امام خمینی(ره) در مجموعه شورای عالی قرآن آغاز می‌شود و تا پایان این ماه ادامه دارد.

وی با اشاره به برگزاری مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات به صورت داوری فایل‌های صوتی ضبط شده، گفت: در این مرحله مجموعاً فایل صوتی 388 شرکت‌کننده در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل و حفظ 20 جزء قرآن کریم مورد داوری قرار خواهد گرفت.

پخش 388 اجرا در مرحله مقدماتی 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به داوری 226 فایل در بخش آقایان و 162 فایل در بخش بانوان تصریح کرد: در پایان این مرحله از مسابقات نفرات برگزیده به مرحله نهایی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن که دی‌ماه امسال در استان خوزستان برگزار می‌شود، راه‌ می‌یابند.

مجیدی‌مهر بیان کرد: در سنوات گذشته و از ابتدای تأسیس مسابقات، با توجه به اینکه بحث تکنولوژی مطرح نبود، لذا فرم‌های داوری به صورت کاغذی تعریف شده بود و همین موضوع باعث کندی ثبت نمرات، جمع‌بندی و سایر موضوعات شده بود.

حذف کاغذ از فرایند داوری

وی افزود: بر همین اساس و با توجه به حضور تکنولوژی در تمام ساحات رویدادهای مختلف و از جمله مسابقات قرآن، لذا تصمیم گرفته شد در این دوره از مسابقات بتوانیم نهایت بهره‌برداری را از تکنولوژی داشته باشیم. طبیعتاً همزمان با پیشرفت اموراتِ علم و تکنولوژی ما نیز سعی در به‌روزرسانی فرایند اجرایی و دیگر ساحات مسابقات را در ادوار زمانی مختلف خواهیم داشت. بر همین اساس یکی از تغییرات اساسی در اجرای این دوره، حذف کاغذ از فرایند داوری‌ها بوده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه به الکترونیکی شدن قرعه‌کشی‌ها پیش از این اشاره و بیان کرد: قرعه‌کشی را از حالت دستی خارج کرده و آن را تمام الکترونیکی برگزار کردیم. با این کار در زمان بسیار کوتاهی می‌توان کل فرایند مسابقات را بدون اینکه وقتی از شرکت‌کننده گرفته شود و کسی دخالتی در فرایند داشته باشد، انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: در موضوع محاسبات و داوری با توجه به حساسیت و سختی کار به نوعی باید با احتیاط بیشتری پیش می‌رفتیم، لذا جلسات کارشناسی متعددی با شرکت‌های مختلفی برگزار شد تا در نهایت بعد از بررسی‌های فراوان به یک نقشه راه رسیدیم و طبق این نقشه از چند ماه قبل سعی در پیاده‌سازی برنامه‌ها کردیم و در نهایت به خروجی فعلی رسیدیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: این خروجی هم آیین‌نامه را به صورت کامل پوشش می‌دهد و هم فرم داوری را برای داوران تسهیل کرده است. البته نحوه استفاده از این تکنولوژی می‌تواند پیچیده‌تر باشد، اما در فاز اول نمونه تقریباً ساده آن را رونمایی خواهیم کرد تا آن را برای مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن مورد استفاده قرار دهیم. نسخه‌های بعدی این تکنولوژی با پیچیدگی‌های بیشتری همراه خواهد بود.

وی اظهار کرد: در این تکنولوژی تمام آیتم‌های کسب نمره و کسر نمره در فرم‌های داوری جاگذاری شده و فرایندهایی همچون امضای فیزیکی داور، اطلاعات شرکت‌کننده‌ها و ... که بسیار وقت‌گیر بودند، حذف شده است. یعنی امضای داوران و اسامی شرکت‌کنندگان به صورت الکترونیکی در فرم‌ها جاگذاری می‌شود.

مزایای الکترونیکی شدن داوری‌ها

مجیدی‌مهر به مزایای استفاده از این تکنولوژی در داوری مسابقات قرآن اشاره و اظهار کرد: این موضوع باعث شده است تا به لحاظ نیروی انسانی با صرفه‌جویی بسیار زیادی مواجه شویم، همچنین دقت در ارزیابی‌ها در سطح بسیار بالایی قرار خواهد گرفت و امکان اینکه اختلاف نمره دو داور در یک آیتم بیشتر از حد نصاب آیین‌نامه باشد از بین خواهد برد.

وی بیان کرد: در آئین‌نامه مسابقات قرآن در هر آیتم دو داور حضور دارند که اختلاف نمرات این دو نباید در رشته‌های قرائت بیش از 10 درصد و در رشته‌های حفظ بیش از پنج درصد باشد. این موضوع تا قبل از استفاده از تکنولوژی جدید باعث می‌شد تا اگر دو داور در نمرات خود اختلاف داشتند، زمان زیادی صرف تصحیح آن نمره شود، چرا که این نمره باید از سوی ناظر و محاسب بررسی و بعد احصا شود. در الکترونیک شدن فرم‌ها این فرایند تعریف شده و اگر دامنه نوسان نمرات دو داور در یک آیتم بیشتر از مقدار تعریف شده در آیین‌نامه باشد، اجازه ثبت نمره در فرم داده نخواهد شد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: بارها پیش آمده است که یک داور در محاسبه عددها، دچار اشکال شده و نمره‌ای بیشتر یا کمتر شده است، این اشکالات و رفت‌وبرگشت‌های متعدد برای اصلاح فرم‌ها باعث طولانی شدن فرایند ثبت نمرات شده بود، اما در نرم‌افزار فعلی امکان چنین خطاهایی به صفر رسیده است. در حال حاضر کارکرد این نرم‌افزار تنها برای مسابقات سراسری در نظر گرفته شده است. امیدواریم نتیجه خوبی به دست بیاوریم تا آن را برای مسابقات بین‌المللی و در زبان‌های مختلف رونمایی کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به سمت چنین تصمیمی رفته و آیا بالا رفتن آمار خطاهای انسانی در ثبت نمرات باعث الکترونیکی این فرایند شده است؟‌ گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که هیچ خطایی در مسابقات از چشم ناظران ما دور نخواهد افتاد چون در نهایت هر فرم داوری از سوی دو یا سه نفر شامل ناظر و رئیس هیئت داوران مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد.

مجیدی‌مهر افزود: فرایند جمع‌آوری، چاپ فرم، احصای نمرات، جمع‌بندی نمرات، امضا و رفت و برگشت‌های بسیار زیاد دیگر را وقتی کنار هم قرار دهید می‌بینید استفاده از تکنولوژی روز از این عرصه فواید بسیار زیادی را به همراه دارد. لذا با استفاده از این تکنولوژی هم سرعت و هم دقت نیروی انسانی بالا می‌رود.

ارسال پیامکی کارنامه

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از اتصال این فناوری به پیام‌رسان‌های داخلی اشاره و اظهار کرد: این فناوری قابلیت این را دارد که بلافاصله کارنامه رنگی شرکت‌کنندگان را از طریق پیام‌رسان ارسال کند، اما با توجه به اینکه هنوز مشکلات زیرساختی در پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد و میزان شمول نصب این پیام‌رسان‌ها کامل نشده است، لذا در این دوره از مسابقات نمرات شرکت‌کنندگان و کارنامه آنها را در یک فضای ابر شبیه FTP بارگذاری می‌کنیم و لینک را از طریق همین نرم‌افزار برای شرکت‌کننده پیامک می‌کنیم تا به ساده‌ترین شکل ممکن به آن دسترسی پیدا کند.

وی در مورد گروه طراح این نرم‌افزار بیان کرد: در تدوین این نرم‌افزار از مهندسانی استفاده شده است که خودشان فعال عرصه قرآنی بوده و دارای مدرک داوری هستند. اینکه خود طراحان این نرم‌افزار درک درستی از فضای مسابقات داشته باشند نکته مهمی است که در این نرم‌افزار مورد استفاده قرار گرفته است.

حذف 12 هزار برگ کاغذ

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه در هر دوره از مسابقات حجم بسیاری بالایی از کاغذ صرف امور داوری می‌شد، بیان کرد: برای مرحله مقدماتی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن حدود 12 هزار برگ کاغذ لازم بود که با الکترونیکی شدن فرایند آن، حتی یک برگ کاغذ نیز مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

وی در پایان تصریح کرد: در این دوره برای اولین بار از هدفون وایرلس برای داوران استفاده خواهد شد. در این سیستم صدای قاریان و حافظان با کیفیت بالا پخش می‌شود و تمرکز بیشتری از سوی داوران را صرف کار خواهد کرد.

کد
انتهای پیام
captcha