خواهرخواندگی زنان مسلمان با اتحاد فوتبال و ایمان در تیم لندنی
کد خبر: 4098003
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶

خواهرخواندگی زنان مسلمان با اتحاد فوتبال و ایمان در تیم لندنی

باشگاه Sisterhood که در سال 2018 تأسیس شد، متشکل از زنان مسلمانی است که تلاش می‌کنند در کنار حفظ حجاب خود از فوتبال لذت ببرند.

باشگاه فوتبال Sisterhood

به گزارش ایکنا به نقل از رویترز، در یک زمین فوتبال در پارک مرکزی لندن، باشگاه فوتبال Sisterhood _ یک تیم متشکل از زنان مسلمان _ در حال تعویض بازیکن در حین بازی است. در حالی که بازیکن جایگزین می‌دود، یکی از هم‌تیمی‌هایش او را صدا می‌زند: «روسری‌ات را درست کن. اینجا حجاب نمی‌تواند مانع (بازی) شود.»

علی‌رغم گرمای بعد از ظهر، تمام بازیکنان تیم از سر تا پا به رنگ‌های تمام مشکی باشگاه ملبس شده‌اند، تقریباً همه آنها روسری و حجاب دارند و یکی از آن‌ها هم عبای بلندی پوشیده است.

در حاشیه، یکی از اعضای تیم جا نماز گشوده و در حال نیایش است، هم‌زمان دیگر اعضای تیمش در مقابل تیمی به رهبری زنان برزیلی با لباس ورزشی صورتی و آبی روشن بازی می‌کنند. اعضای تیم Sisterhood(به معنای خواهرخواندگی) که در سال 2018 تأسیس شد، دوبرابر شده و به 100 بازیکن رسیده است و به اعضای خود اجازه می‌دهد از بازی فوتبال لذت ببرند بدون اینکه کسی در مورد لباس اسلامی و حجاب آن‌ها سؤال کند.

انجام فرایض دینی در حاشیه تمرین‌ اعضای باشگاه فوتبال Sisterhood

کامارا دیویس 30 ساله در این باره گفت: «اینجا یک باشگاه فوتبال برای زنان مسلمان است که بیایند و با آزادی و آرامش بتوانند با لباس خود بازی کنند.

او در 17 سالگی به اسلام گروید و احساس کرد که دیگر هرگز فوتبال بازی نخواهد کرد، زیرا به نظر می‌رسد فوتبال با لباس سنتی این مذهب سازگاری ندارد. اما هنگامی که او در مورد FC Sisterhood شنید، فرصت را از دست نداد.

کامارا گفت: احساس بسیار خوبی دارم، مانند رها شدن است. وقتی بتوانم با قدرت توپ را شوت کنم، احساس بسیار خوبی دارم.

این باشگاه همچنین به زنان مسلمان فرصت می‌دهد تا از نقش‌های سنتی که از آنها انتظار می‌رود، به اذعان بسیاری از آنها لذت ببرند.

خواهرخواندگی زنان مسلمان با اتحاد فوتبال و ایمان در تیم لندنی

فاطمه علی، 26 ساله، گفت که برخی خانواده‌ها در ابتدا تلاش کردند تا بفهمند چرا دختران جوان آنها می‌خواهند ورزش کنند. او گفت: فکر می‌کنم بسیاری از مردم آن را تأیید کرده‌اند. اما هنوز زمان می‌برد، این فقط یک فرآیند یک مرحله‌ای نیست. حتی برادران شما ممکن است بپرسند ارزش دارد از غرب لندن به جنوب شرق آن بروی؟ اما من از بازی کردن لذت می‌برم، ما یک تیم داریم و مسابقه می‌دهیم.

حجاب و فوتبال در کنار هم 

یاسمین عبداللهی، بنیانگذار سومالیایی _ بریتانیایی FC Sisterhood، تعجب بسیاری از دانشجویان دختر مسلمان را که به آنها گفت در دوران دانشجویی برای کالج گلداسمیتز دانشگاه لندن فوتبال بازی می‌کرد، به یاد آورد. آن‌ها باورشان نمی‌شد دختری با حجاب را ببینند که فوتبال بازی می‌کند.

بنابراین او باشگاه را به عنوان راهی برای آشتی دادن علاقه به ورزش در میان بسیاری از زنان مسلمان و پایبندی آن‌ها به فرایض دینی راه‌اندازی کرد.

برای تأکید بر این نکته، نشان باشگاه خواهرخواندگی دارای تصویر حجاب است که توسط فیفا به دلایل واهی در سال 2007 ممنوع شد. این ممنوعیت تنها در سال 2012 کاهش یافت و حجاب در سال 2014 به‌طور کامل مجاز شد. مانند بسیاری از بازیکنان FC Sisterhood، عبداللهی از جام جهانی پیش رو در قطر هیجان‌زده است. آنچه با جام جهانی همراه است، تجربه بسیار زیبایی است، تماشای مسابقات با خانواده و دوستان خود.

یکی از اعضای باشگاه فوتبال Sisterhood در حال بازی با حریف

اما عبداللهی مانند سایر اعضای باشگاه، بین بودجه تیم مردان انگلستان در مقایسه با تیم ملی زنان که امسال برای اولین بار قهرمان اروپای زنان شد، تفاوتی ایجاد کرد. او پرسید: اگر آنها سرمایه‌گذاری برابر و فرصت‌های برابر داشتند، زنان کجا بودند؟

FC Sisterhood یک جلسه تمرینی هفتگی برگزار و تیم اول آن در سوپر لیگ بانوان در تیم‌های 5 و 7 نفره رقابت می‌کند.

حجاب خطرناک نیست 

سارا طالقانی، از اعضای تیم گفت زمانی که در ایرلند دانش‌آموز بود، برای آشتی دادن ایمان و امید به ورزش تلاش کرد. طالقانی که به‌عنوان مدیر شبکه‌های اجتماعی در یک آژانس روابط عمومی کار می‌کند، گفت: من دائماً مربیانی داشتم که سعی می‌کردند فرایض دینی من را محدودیت بدانند.

اعضای باشگاه فوتبال Sisterhood

معلمان می‌گفتند که روسری او خطرناک است و اصرار می‌کردند که شلوارک بپوشد. طالقانی گفت: فکر می‌کنم به همین دلیل ورزش را در مدرسه کنار گذاشتم.

برای فائزه دریس، 23 ساله، که به‌تازگی مدرک خود را در رشته روانشناسی کودک به پایان رسانده است، پوشیدن آنچه می‌خواهد در حین بازی حیاتی است.

او گفت: من به چند مکان دیگر فوتبال رفته‌ام اما هیچ دختری شبیه من نبود. تیم‌های دیگری که با آن‌ها بازی کردم، سعی کردند مرا به پوشیدن لباس فوتبال مجاب کنند؛ اما در FC Sisterhood چنین درگیری وجود نداشت.

طالقانی گفت که از دیدن سایر تیم‌های فوتبال زنان مسلمان تشویق شده است، اما از اینکه برخی از بازیکنان هم نسل او با توجه به اینکه اخیراً فرصت بازی به آنها داده شده است، هرگز پتانسیل خود را به کار نخواهند برد، احساس پشیمانی می‌کند. او می‌گوید: اگر زمانی که ما بزرگ می‌شدیم چنین فضاهایی وجود داشت، من چند دختر را می‌شناسم که واقعاً حرفه‌ای بودند.

برای عبداللهی، مؤسس FC Sisterhood، مهمترین دستاورد این باشگاه، احساس با هم بودن در میان اعضای آن است که بسیاری از آنها با هم دوست شده‌اند. عبداللهی گفت: فکر می‌کنم چیزی که صادقانه اشک من را درمی‌آورد این واقعیت است که ما واقعاً جامعه کوچک خود را ساخته‌ایم. نام Sisterhood FC، تصادفی نیست و ما به معنای واقعی کلمه یک Sisterhood (خواهرخواندگی) ایجاد کرده‌ایم.

ترجمه: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha