عضویت 8 هزار نفر در کتابخانه‌های قم از ابتدای سال تاکنون
کد خبر: 4099374
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷

عضویت 8 هزار نفر در کتابخانه‌های قم از ابتدای سال تاکنون

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قم گفت: خوشبختانه با کنترل بیماری کرونا و ارائه مجدد خدمات عمومی، از ابتدای سال کتابخانه‌ها با استقبال خوبی مواجه شدند و تاکنون بیش از هشت هزار نفر عضو جدید در کتابخانه‌های عمومی ثبت‌نام و حدود شش هزار نفر عضویت خود را تمدید کرده‌اند.

مهدی توکلیان، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قممهدی توکلیان، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، درباره فرهنگ کتاب و کتابخوانی و مطالعه کتاب در سنین نوجوانی و جوانی گفت: در حال حاضر 27 هزار و 800 نفر در کتابخانه‌های استان عضو هستند که از این تعداد گروه سنی نوجوانان (14 تا 20 سال) با 9 هزار و 200 نفر بین سایر گروه‌های سنی بیشترین فراوانی را دارند؛ پس از آن گروه سنی کودک (هفت تا 14 سال) با سه هزار و 800 نفر و گروه سنی (11 تا 14 سال) با سه هزار و 700 نفر در رتبه بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه با توجه به پیشرفت فرهنگ کتاب و کتابخوانی امروزه بیشتر افراد حاضر در کتابخانه‌های قم جوانان و نوجوانان هستند، ادامه داد: با شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های ارائه خدمات، مراجعه به کتابخانه‌های عمومی کاهش چشم‌گیری پیدا کرد به نحوی که اعضای کتابخانه‌های استان قم حدود 10 هزار نفر کاهش پیدا کرد؛ خوشبختانه با کنترل این بیماری، از ابتدای سال کتابخانه‌ها با استقبال خوبی مواجه شدند و تاکنون بیش از هشت هزار نفر عضو جدید در کتابخانه‌های عمومی ثبت‌نام و حدود شش هزار نفر عضویت خود را تمدید کرده‌اند.

توکلیان افزود: در گروه سنی بزرگسالان موضوعات ادبیات با 76 هزار و امانت کتب مذهبی بیش از 18 هزار، امانت فلسفه و روانشناسی با بیش از 15 هزار امانت بیشترین استقبال را داشته است. در گروه سنی کودک موضوعات ادبیات داستانی، شعر و قصه با حدود 54 هزار امانت و کتاب‌هایی با موضوعات حوزه روانشناسی مانند آموزش مهارت‌های زندگی با 25 هزار امانت بیشترین استقبال را داشته است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قم درباره چگونگی انتخاب و تهیه منابع کتابخانه‌های عمومی قم تصریح کرد: شیوه تهیه منابع در کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور به‌صورت یکپارچه و توسط اداره‌کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام می‌شود.

وی یادآور شد: اداره‌کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با توجه به آمار امانت و میزان استفاده و استقبال اعضای کتابخانه‌های عمومی اقدام به خرید کتاب و نشریات می‌کند؛ علاوه بر این در سال‌های اخیر به‌منظور مشارکت کتابداران در روند انتخاب منابع، هر سال در چند دوره انتخاب کتاب و نشریات و جملات توسط کتابداران، به‌صورت اختصاصی برای کتابخانه‌های محل خدمت انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha