فاز دوم کنگره علمی «امناءالرسل» در قم برگزار می‌شود
کد خبر: 4100819
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۶

فاز دوم کنگره علمی «امناءالرسل» در قم برگزار می‌شود

دبیر کنگره علمی امناءالرسل گفت: این کنگره چهارشنبه دوم آذرماه و پنجشنبه سوم آذرماه در مدرسه امام موسی کاظم و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام رضا اسکندری، دبیر کنگره علمی امناءالرسلبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام رضا اسکندری، دبیر کنگره علمی امناءالرسل در راستای برگزاری فاز دوم کنگره علمی امناء الرسل با هدف ترویج و تقریب گفتمان حوزه‌های بزرگ علمیه قم و نجف در نشست خبری که امروز ۲۸ آبان‌ماه در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، گفت: از جمله نکات اساسی در این کنگره ایجاد تعاملات علمی حوزه‌های علمیه در سراسر جهان خصوصا دو حوزه قم و نجف به‌عنوان دو رکن اساسی گسترش معارف دین و فهم دینی است.

وی افزود: یک زندگی زمانی به تمدن اسلامی فراگیر تبدیل می‌شود که دو امانت الهی، سرمایه اساسی و گرانقدر یعنی قرآن و اهل‌بیت(ع)، خوب شناخته و بیان شود چرا که راه سعادت بشریت در آن است بنابراین هدف اصلی ما از این تعاملات علمی، فهم دینی و تعمق مطالب است بنابراین شخصیت‌های بزرگ را شناسایی و منهج علمی آنان را بحث و گفت‌وگو کردیم و اکنون نیاز است آن‌ها را تکریم و به مسلمانان جهان معرفی کنیم.

اسکندری با اشاره به اینکه این کنگره بین‌المللی شامل ۱۰ محور است، ادامه داد: این محورها که ساز و کار کنگره محسوب می‌شود در قالب مباحث فقهی و اصولی، تفسیر موضوعات قرآن به‌عنوان ثقل عظیم، شناخت عترت و مکتب اهل بیت(ع)، امامت و ولایت و ارادت، تاریخ اسلام و سیره اهل بیت(ع)، اخلاق و تربیت، فرهنگ و تمدن اسلامی، تبلیغ و هجرت، استکبارستیزی و ظلم‌ستیزی و تشریح وحدت و تقریب و اقدامات بین شیعه و سنی است.

وی با اشاره به لزوم تقدیر از آیت‌الله سیدمحمدمهدی موسوی‌الخرسان بنا به بررسی‌های تخصصی و انتخاب حوزه علمیه قم، مبتکر این طرح، تصریح کرد: تا امروز بیش از ۵۰ جلد از کتب آیت‌الله موسوی‌الخرسان منتشر شده اما تالیفات فراوانی در موضوعات مختلف حدیثی، رجالی، تاریخی، کلامی و فقهی دارند و قریب به ۵۰ جلد از کتب ایشان هنوز منتشر نشده است.

دبیر کنگره علمی امناءالرسل احیا نشر و آثار شیعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: کتب آیت‌الله خرسان در دو قالب نرم‌افزار با کمک موسسه نور و موسوعه منتشر شده که در کتابخانه‌های مهم ایران و عراق و سایر نقاط دنیا برای افرادی که دنبال حقایق دینی هستند توزیع خواهد شد تا برای اندیشمندان، طلاب و بشریت قابل استفاده باشد.

وی با اشاره به مهم‌ترین نکته در این کنگره گفت: برگزاری اینچنین کنگره پیشینه نداشته و دو دبیرخانه در حوزه قم و نجف به صورت مستقل ایجاد شد اما در بخش کمیته‌ها، محتوا و موضوع هماهنگ و منسجم فعالیت می‌کنند؛ این امر یک امتیاز است که به‌صورت مشترک شورای علمی و اجرایی داریم.

اسکندری از رونمایی قریب ۶۰ جلد کتاب در کنگره خبر داد و افزود: ۱۰ جلد آن محصولات و مقالاتی است که در دبیرخانه جمع آوری شده است که قریب ۲۰ نهاد حوزوی فرهنگی و پژوهشی همکاری با کنگره را به عنوان وظایف اصلی دنبال می‌کنند و شورای علمی و اجرایی کنگره متشکل از همه نهادهای همکار در کنگره است.

وی ضمن تقدیر از انعکاس خبری برگزاری کنگره در عراق از طریق ۲۰ شبکه، از اصحاب رسانه قم خواست تا بار دیگر با شکوه رسانه‌ای خود به انعکاس خبری این کنگره دینی رونق ببخشند، ادامه داد: کمیسیون علمی در خصوص سیره معنوی و اخلاقی و معرفتی آیت‌الله خرسان و همچنین منهج علمی و بررسی تاثیر‌گذاری تألیفات ایشان در ترویج و گسترش مکتب اهل بیت(ع) را پیش‌بینی کرده و یکی دیگر از اهداف کنگره شناخت ظرفیت‌های علمی عنوان است.

دبیر کنگره علمی امناءالرسل گفت: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، حوزه علمیه خواهران، جامعه‌المصطفی، وزارت ارشاد، عتبه علوی، عتبه حسینی، آستان قدس رضوی، آستان حضرت معصومه(س)، آستان حضرت عبدالعظیم، موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، اوقاف، مجمع جهانی تقریب، موسسه تحقیقات نور، مؤسسه آل‌البیت، جامعه‌الزهرا(س)، مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه، پژوهشکده الذریه النبویه و.. جزو نهادهای همراهی کننده و هماهنگ با این کنگره هستند.

وی با بیان این که آیت‌الله اعرافی، آیت‌الله استادی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعیسی موسوی‌الخرسان، سخنرانان اصلی کنگره می‌باشند، افزود: این کنگره چهارشنبه دوم آذرماه و پنجشنبه سوم آذرماه در استان قم و در مدرسه امام موسی کاظم و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha