جلب رضایت صهیونیست‌های افراطی، چالش بزرگ نتانیاهو در تشکیل کابینه
کد خبر: 4101520
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳

جلب رضایت صهیونیست‌های افراطی، چالش بزرگ نتانیاهو در تشکیل کابینه

بنیامین نتانیاهو که از سوی رئیس رژیم صهیونیستی مکلف به تشکیل کابینه شده است، چالش بزرگ جلب رضایت سیاستمداران و احزاب افراطی را پیش روی خود می‌بیند.

به گزارش ایکنا به نقل از میدل ایست آنلاین، مذاکرات میان حزب راستگرای لیکود به رهبری نتانیاهو و حزب راست افراطی صهیونیسم مذهبی به رهبری بزالل اسموتریچ تجدید شد.

نتانیاهو از زمانی که بیش از یک هفته پیش از سوی آیزاک هرتزوگ، رئیس‌ رژیم صهیونیستی مأمور شد دولت تشکیل دهد، با مشکل درخواست اسموتریچ برای واگذاری وزارت جنگ به او مواجه شده است. نتانیاهو تحت فشار آمریکا و فشارهای داخلی از جمله حزب لیکود از دادن این سمت به اسموتریچ خودداری کرد.

مذاکرات دیروز با لیکود منجر به رضایت اسموتریچ به کنار گذاشتن درخواست وزارت جنگ در ازای به دست آوردن سمت اقتصادی با اختیارات گسترده‌تر شد.

اسموتریچ در یکی از شهرک‌های شمال کرانه باختری ساکن است و از حامیان جدی شهرک‌سازی‌ها و الحاق بخش‌های وسیعی از کرانه باختری به رژیم اشغالگر است. دولت آمریکا مخالفت خود را با شهرک‌سازی در کرانه باختری اعلام کرده بود.

نتانیاهو پیش از این به رهبر حزب مذهبی دست راستی «شاس» قول داده بود که وزارت اقتصاد را در دولت بعدی خود به او بدهد. از سوی دیگر، حزب راست افراطی قدرت یهود به رهبری ایتمار بن گویر، پس از واگذاری اختیار عمل در مناطق در حال توسعه نقب و الجلیل، از تعلیق مذاکرات با لیکود خبر داد.

هیئت رادیو تلویزیونی اسرائیل اعلام کرد: مقامات در حزب قدرت یهود اعلام کردند که لیکود موافقت خود را برای دادن اختیار توسعه حومه، نقب و الجلیل به این حزب پس گرفت و تأکید کرد که واگذاری این پرونده یکی از مهمترین وعده‌های آنها به رأی‌دهندگان بود.

بیش از یک هفته پیش، هرتزوگ، نتانیاهو را موظف کرد تا ظرف 28 روز دولت تشکیل دهد که با موافقت هرتزوگ می‌تواند برای 14 روز دیگر تمدید شود. دولت نتانیاهو باید اعتماد 61 نفر از 120 نماینده کنست را جلب کند.

انتهای پیام
captcha