ارائه ۱۰ رشته جدید در تحصیلات تکمیلی
کد خبر: 4109054
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
معاون پژوهشی مجتمع آموزش قرآن و حدیث المصطفی خبر داد:

ارائه ۱۰ رشته جدید در تحصیلات تکمیلی

حجت‌الاسلام سیدیوسف موسوی گفت: در سال جاری ۵۰ اثر علمی از اساتیدمان به چاپ رسانده‌ایم و هم‌اکنون ۴۰ متن درسی در حال آماده‌سازی است که ۱۳ مورد آن تا پایان سال و مابقی در سال آینده منتشر می‌شود.

سیدیوسف موسوی، استاد جامعةالمصطفی العالمیه

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدیوسف موسوی، استاد جامعةالمصطفی العالمیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، اظهار کرد: معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث المصطفی فعالیت‌های علمی پژوهشی گسترده‌ای دارد که از آن جمله چهار نشریه علمی است که سه نشریه رتبه(ب) وزارت علوم و یک نشریه علمی – پژوهشی است. نشریه «قرآن و علم(رتبه ب)»، نشریه «قرآن‌پژوه خاورشناسان(رتبه ب)»، نشریه «مطالعات قرائت قرآن(رتبه ب)» و «پژوهش‌نامه علوم حدیث تطبیقی(رتبه علمی پژوهشی حوزه علمیه)» از جمله آن می‌باشد.

وی به راه‌اندازی دو نشریه جدید مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث به زبان‌های انگلیسی و عربی اشاره کرد و افزود: علاوه بر این چهار نشریه، امسال ۲ نشریه جدید راه‌اندازی کرده‌ایم که شماره اول آن آماده و تا یک ماه دیگر زیر چاپ می‌رود، این نشریه تخصصی به زبان انگلیسی و با عنوان(Quran New Studies) یا مطالعات نوین قرآنی، به صورت بین‌المللی آماده انتشار است. نشریه دوم به عنوان «الدراسات القرآنیة المعاصرة» یا مطالعات قرآنی معاصر، به زبان عربی به زودی چاپ و در کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس توزیع خواهد شد.

موسوی بیان کرد: مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث علاوه بر این نشریات، دارای ۵ انجمن علمی «قرآن و علوم»، «علوم قرآن»، «حدیث‌پژوهی»، «قرآن و مستشرقان» و «انجمن قرائات» است که سه انجمن به صورت اختصاصی دارای نشریه علمی ترویجی می‌باشند.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه به جدیدترین آثار تألیفی اساتید مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث اشاره کرد و گفت: در سال جاری بیش از ۵۰ اثر علمی را از اساتید مجتمع به چاپ رسانده‌ایم و در حال حاضر ۴۰ متن درسی را به منظور چاپ در دست اقدام داریم که ۱۳ متن تا پایان سال و ۲۷ متن درسی را در سال آینده به چاپ خواهیم رساند.

وی افزود: این متون درسی در راستای ایجاد رشته‌های علمی جدید در مجتمع است، ما قبلاً ۲۰ رشته را در حال اجرا داشتیم و امروز به بیش از ۵۰ رشته رسیده‌ایم و با توجه به ظرفیت علمی بالایی که مجتمع دارد، امسال موفق به دریافت مجوز ۱۰ رشته علمی در مقاطع ارشد و دکتری از وزارت علوم شده‌ایم.

موسوی با اشاره به انجام سرفصل نویسی و متن نویسی برای رشته‌های جدید، اظهار کرد: در حال حاضر سرفصل‌نویسی‌ها کامل شده و برخی تألیف شده و در اختیار وزارت علوم قرار گرفته است، یعنی الان رشته‌های ما در مجتمع عالی قرآن به ۵۰ رشته علمی می‌رسد در سطح ارشد و دکتری رسیده است که حتی برخی از دانشگاه‌های آمدند از اینجا مجوز گرفتند که بتوانند در دانشگاه خودشان به اجرا بگذارند.

معاون پژوهشی مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث المصطفی، در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود آثار طلاب این مجتمع را مورد توجه قرار داد و افزود: طی دو سال اخیر ۶۰ اثر علمی از سوی طلاب مجتمع به چاپ رسیده است و با توجه به اینکه این آثار به جهت نیازسنجی و نیاز‌های منطقه‌ای به رشته تحریر درآمده‌اند از جایگاه ارزشمندی برخوردارند.

وی به برگزاری موفق کنگره بین‌المللی بیانیه گام دوم انقلاب از منظر قرآن و حدیث در اسفندماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این گنگره آثار رسیده به ۱۶ زبان زنده دنیا بود که امسال در قالب ۲۲ جلدکتاب و یک نرم‌افزار ارائه شد.

موسوی ادامه داد: برگزاری بیش از ۲۰ کرسی علمی ترویجی و ۵ کرسی نظریه‌پردازی از جمله برنامه‌های موفق این معاونت می‌باشد که با حضور حداکثری اساتید و طلاب همراه بوده است.

گفت‌وگو از اکبر پوست‌چیان

انتهای پیام
captcha