آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی در دفاع از حریم ولایت و امامت کم‌نظیر بود
کد خبر: 4112414
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
پيام آیت‌الله نوری همدانی

آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی در دفاع از حریم ولایت و امامت کم‌نظیر بود

آیت‌الله نوری همدانی در پیامی به مراسم بزرگداشت و تجلیل از مقام علمی و تبلیغی آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی تاکید کرد: مرجع بزرگوار و شخصیت ممتاز عصر ما آیت‌الله العظمی آقای صافی گلپایگانی(ره) در علم و عمل، اخلاص تقوا و در دفاع از ارزش‌ها و حریم ولایت و امامت کم‌نظیر بود و تمام حرکات و گفتار خود را با رضایت پروردگار متعال تنظیم می‌کرد.

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در علم و عمل و در دفاع از حریم ولایت و امامت کم‌نظیر بودبه گزارش ایکنا، متن پیام آیت‌الله نوری همدانی به مراسم بزرگداشت و تجلیل از مقام علمی و تبلیغی آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به شرح زیر است:

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَى سَيِّدِنَا وَ نَبِيِّنَا أَبِي الْقَاسِمِ المصطفى مُحَمَّد وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ سَيَّمَا بَقيَّةَ اللَّهِ فِي الْأَرْضِينَ.

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم و تبریک ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت فقیه اهل بیت عصمت و طهارت مرحوم آیت‌الله‌العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی(ره) بی‌شک سخن در این محضر شریف باید پیرامون حضرت زهرا(س) باشد که وجود مبارکش موجب همه خوبی‌هاست و آنچه بشریت به خود می‌بالد به برکت آن بانوی بزرگ است که عالی‌ترین عناوین را برای خود اختصاص داد یعنی بهترین دختر و بهترین همسر و بهترین مادر و به‌عنوان یک الگوی ارزنده برای همیشه تاریخ معرفی شد در روزگاری که در تمام فرهنگ‌های اقوام و ملل جهان، زن به‌عنوان یک انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینی‌ها و آماج تهمت‌ها بود و از هیچ روزنه‌ای بر افق زندگی او روشنایی نمی‌تابید و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت‌آمیز پیغمبر رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.

زن و شایستگی مقام خلیفة‌اللهی

حضرتش موقعیت مهم زن در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی‌ها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوشزد و آیه‌هایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان کرد. زن را به‌عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل و شایسته همه کمالات و کرامت‌های انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.

پس از بعثت پیغمبر اسلام(ص) و نزول قرآن به موازات تحولی که در همه ابعاد زندگی انسان‌ها به وقوع پیوست تحول وسیعی نیز درباره موقعیت زن‌ها صورت گرفت؛ پیغمبر رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) که از جانب خداوند رحمان برای دعوت مردم به اسلام مبعوث شد افق وسیع و درخشانی را به روی انسان‌ها باز کرد.

آن حضرت برنامه تربیتی خود را بر اساس علم و ایمان و اخلاق و عمل شایسته و تقوا و تعهد پی‌ریزی و نخستین درس خود را از تشویق مسلمانان به علم‌آموزی آغاز کرد. قرآن مجید تقریباً در هشتاد مورد از ترغیب به علم و عظمت عالمان سخن گفت و مخصوصاً با عبارت «يَرْفَعِ الله الذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ» (سوره مجادله آیه ۱۱) مقامات بلند صاحبان علم را روشن ساخت و حضرتش با تعبیر «طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ » یعنی «آموختن علم بر مرد و زن مسلمان فریضه است»، آموختن علم را یک وظیفه برای مسلمانان معرفی كرد و با عبارت «اذا مات الْمُؤْمِنُ وَ تَرَكَ وَرَقَةٌ وَاحِدَةً عَلَيْهَا عِلْمٌ تَكُونُ تِلْكَ الْوَرَقَةُ سِتْراً فِيمَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ النَّارِ» یعنی هر فرد مؤمنی که بمیرد و یک ورقه که بر آن مطالب علمی نوشته شده است را به یادگار بگذارد همان ورقه در روز قیامت پرده‌ای میان او و آتش جهنم خواهد شد ارزش قلم و تصنیف و تألیف را پایه‌گذاری کرد و اینک مجموعه ارزشمند موسسه دارالزهرا(س) که با عنایت و اشراف فقیه عالیقدر و با اخلاص حضرت آیت‌الله العظمی صافی گامی بلند درباره نقش تبلیغ برداشته و توانسته مبلغین را در موضوعات مختلف تبلیغی تربیت و ساماندهی کند.

پاسخ مستدل و دقیق

امروز این حرکت عظیم و ارزشمند که توسط این مؤسسه شکل گرفت بسیار مبارک است و باید توجه داشت عُلَماء شيعَتِنا مُرابِطُونَ فِي التَّعْرِ الذي يلي إبليسَ وعَفاريتهُ ، يَمنَعونَهُم عَنِ الخُروج عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنا ، وعَن أَن يَتَسَلَّطَ عَلَيْهِم إِبليس و شِيعَتْهُ.» و امروز با توجه به حضور رسانه‌های مختلف و مطالب فراوان خصوصاً فعالیت‌هایی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد، حفظ مرزهای عقیدتی بسیار ضروری است و مبلغین باید شبهات را استخراج كرده و پاسخ مستدل و دقیق دهند.

مرجع بزرگوار و شخصیت ممتاز عصر ما آیت‌الله العظمی آقای صافی گلپایگانی در علم و عمل، اخلاص تقوا و در دفاع از ارزش‌ها و حریم ولایت و امامت کم نظیر بوده است و تمام حرکات و گفتار خود را با رضایت پروردگار متعال تنظیم می‌کرد. مبلغین بدانند امروز مردم پیش از سخن ما به عمل ما می‌نگرند، این فقیه بزرگوار با عمل خود بزرگترین مبلغ دین بود اینجانب حدود هشتاد سال از عمر خود را با شناخت این شخصیت عزیز سپری كرده‌ام و آنچه را امروز در این نوشته بیان کردم خود از نزدیک در ایشان شاهد بودم.

مرحوم آیت‌الله العظمی آقای صافی وجودش مملو از محبت اهل بیت(ع) بود و از هیچ کوششی برای تبلیغ فرهنگ اهل بیت (ع) فروگذار نمی کرد و با قلم و بیان و همت بلند در تمام عرصه‌ها آثار ارزشمندی از خود به یادگار نهاد.

در پایان از همه برگزارکنندگان این جلسه با شکوه خصوصاً فرزند مکرم و عالم آن بزرگوار تشکر می‌کنم. إن شاء الله این مسیر نورانی تبلیغ که با نیت پاک و اخلاص آن مرحوم تأسیس شد ادامه پیدا کند و توصیه می‌کنم به طلاب محترم و عموم حوزه‌های علمیه افکار و منش حکیمانه آن مرجع فقید را در نظر داشته باشند و یادشان را زنده بدارند توفیق همگان را از خداوند متعال خواهانم.

حسین نوری همدانی»

این مراسم امروز 15 دی در مدرسه عالی دارالشفاء قم و با حضور جمع زیادی از طلاب و ارادتمندان به مقام مرجعیت برگزار شد. 

انتهای پیام
captcha