تهدید به قرآن‌سوزی در مقابل سفارت ترکیه در سوئد
کد خبر: 4115233
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹

تهدید به قرآن‌سوزی در مقابل سفارت ترکیه در سوئد

راسموس پالودان، سیاست‌مدار افراطی دانمارکی سوئدی از قصد خود برای سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی سوئد، راسموس اعلام کرده است این عمل را روز شنبه هفته آینده به عنوان پیامی به اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه انجام می‌دهد.

راسموس در گفت‌وگویی با رسانه‌های سوئدی تصریح کرد: پیش‌تر تصمیم گرفته بودم اقدامی برای سوزاندن قرآن کریم انجام ندهم اما پس از موضع‌گیری رئیس‌جمهور ترکیه در مورد تلاش برای سرکوب آزادی‌ها در سوئد، تصمیم گرفتم تا شنبه هفته آینده روبه‌روی سفارت ترکیه در استکهلم تظاهرات به راه انداخته و قرآن را به آتش بکشم.

راسموس افزود:‌ تظاهرات متعددی در استکهلم علیه اردوغان و دولت ترکیه برگزار خواهد شد و من قصد دارم به روش خود به این تظاهرات کمک کنم. سوزاندن قرآن پیامی قدرتمند برای افراط‌گرایان اسلامی است.

وی افزود: برخی از سوئدی‌ها هستند که از من می‌خواهند روز شنبه در مقابل سفارت ترکیه قرآن را بسوزانم. به نظرم سوزاندن قرآن جلوی سفارت جالب است.

پالودان می‌گوید که اکنون در حال گفت‌وگو با پلیس استکهلم است تا ببیند آیا می‌تواند تظاهراتی را سازمان‌دهی کند یا خیر. وی در عین حال تأکید می‌کند که هدفی مشابه با کسانی که معمولاً علیه اردوغان تظاهرات می‌کنند، ندارد.

به گفته راسموس از آنجایی که او از آرمان کردها حمایت نمی‌کند، بین او و کسانی که علیه اردوغان تظاهرات می‌کنند، مانند افراط‌گرایان چپ که از تروریست‌های کرد در سوئد حمایت می‌کنند، تفاوت وجود دارد.

این چهره راست افراطی ادعا کرد: من برای آزادی بیان در سوئد تظاهرات می‌کنم.

راسموس افزود: من یک شهروند سوئد هستم و مشکلی با پیوستن سوئد به ناتو ندارم، اما ما نباید بهای آن را با لغو آزادی بیان بپردازیم. این بهایی سنگین است. نخست، به نظر می‌رسد اردوغان فکر می‌کند که می‌تواند انواع درخواست‌های غیرمنطقی را از سوئد در این راستا مطرح کند. ثانیاً، به نظر می‌رسد که او فکر می‌کند سوئدی‌ها به او احترام می‌گذارند. من نمی‌توانم به جای همه سوئدی‌ها صحبت کنم، اما فکر نمی‌کنم دیکتاتور اسلامی در ترکیه کسی باشد که سوئدی‌ها به او احترام بگذارند.

به نظر می‌رسد این اقدام در صورت انجام، واکنش گسترده مسلمانان در سوئد، دانمارک و دیگر کشورهای جهان را در پی داشته باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha