واکنش آنکارا به تصمیم سیاستمدار دانمارکی برای قرآن‌سوزی در سوئد
کد خبر: 4116005
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴

واکنش آنکارا به تصمیم سیاستمدار دانمارکی برای قرآن‌سوزی در سوئد

وزارت خارجه ترکیه در واکنش به تصمیم سیاستمدار افراطی دانمارکی در سوئد مبنی بر قرآن‌سوزی در مقابل سفارت این کشور در استکهلم، سفیر سوئد در آنکارا را فراخواند.

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، وزارت خارجه ترکیه استفان هرستروم، سفیر سوئد در آنکارا را در پی تصمیم راسموس پالودن، سیاستمدار افراطی دانمارکی سوئدی برای سوزاندن قرآن در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم که قرار است امروز شنبه، اول بهمن‌ماه انجام شود، فراخواند.

این در حالی است که این اقدام قرار است هم‌زمان با تظاهرات گروه‌های معارض کرد(پ‌.ک‌.ک) علیه ترکیه و تظاهراتی در مخالفت با پیوستن سوئد به ناتو انجام شود.

وزارت خارجه ترکیه از سفیر سوئد خواست که تظاهرات علیه ترکیه و سوزاندن قرآن مقابل سفارت این کشور در استکهلم جلوگیری کند و هشدار داد که صبر ترکیه را نسبت به این مسئله نیازماید.

ترکیه همچنین به سوئد هشدار داد که اجازه‌دادن به فعالیت‌های تبلیغاتی که محافل وابسته به پ‌.ک‌.ک در استکهلم آماده انجام آن بودند، نقض آشکار تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان ترکیه، سوئد و فنلاند است.

وزارت امور خارجه ترکیه از هرستروم خواست با شناسایی عاملان، تدابیر لازم اتخاذ شود و در راستای تفاهم‌نامه سه جانبه با فنلاند، سوئد و ترکیه اقدامات ملموس انجام شود.

واکنش آنکارا به تصمیم سیاستمدار دانمارکی برای قرآن‌سوزی در سوئد

ترکیه، سوئد و فنلاند اواخر ماه ژوئن گذشته یادداشت تفاهم سه جانبه در خصوص عضویت این دو کشور اروپایی در ناتو را امضا کردند.

واکنش سازمان دیانت ترکیه

علی ارباش، رئیس سازمان دیانت ترکیه نیز اجازه‌دادن مقامات سوئد به پالودن برای قرآن‌سوزی را محکوم کرد و در توئیتی نوشت: ما به شدت موافقت مقامات سوئد با تصمیم به قرآن‌سوزی کتاب بزرگمان قرآن را که برای خروج مردم از گمراهی به سوی نور و روشنایی نازل شده است، در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم محکوم می‌کنیم.

وی افزود: مقامات سوئد با این موضع‌گیری در این جنایت نفرت‌آمیز علیه اسلام و مسلمین و ترکیه شریک هستند و این اقدام صلح اجتماعی را هدف قرار داده است.

علی ارباش، رئیس سازمان دیانت ترکیه

ارباش تصریح کرد: ما مبارزه خود را با این ذهن‌های کثیف تا پایان ادامه خواهیم داد.

این در حالی است که بنا به اعلام رسانه‌های ترکیه عده‌ای از هواداران گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب معارض ترکیه عصر روز جمعه (۳۰ دی‌ماه) جلوی سفارت این کشور در استکهلم مبادرت به آتش‌زدن قرآن کریم کرده‌اند.

گفتنی است، راسموس پالودن قصد دارد قرآن‌سوزی را امروز شنبه به عنوان پیامی به اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در مقابل سفارت این کشور در استکهلم انجام ‌دهد.

راسموس در گفت‌وگو با رسانه‌های سوئدی تصریح کرد: پیش‌تر تصمیم گرفته بودم اقدامی برای سوزاندن قرآن کریم انجام ندهم اما پس از موضع‌گیری رئیس‌جمهور ترکیه در مورد تلاش برای سرکوب آزادی‌ها در سوئد، تصمیم گرفتم تا شنبه هفته آینده روبه‌روی سفارت ترکیه در استکهلم تظاهرات به راه انداخته و قرآن را به آتش بکشم.

راسموس افزود:‌ تظاهرات متعددی در استکهلم علیه اردوغان و دولت ترکیه برگزار خواهد شد و من قصد دارم به روش خود به این تظاهرات کمک کنم. سوزاندن قرآن پیامی قدرتمند برای افراط‌گرایان اسلامی است.

وی افزود: برخی از سوئدی‌ها هستند که از من می‌خواهند روز شنبه در مقابل سفارت ترکیه قرآن را بسوزانم. به نظرم سوزاندن قرآن جلوی سفارت جالب است.

انتهای پیام
captcha