دیدار نخست‌وزیر سوئد با نمایندگان مسلمانان در واکنش به قرآن‌سوزی
کد خبر: 4119471
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴

دیدار نخست‌وزیر سوئد با نمایندگان مسلمانان در واکنش به قرآن‌سوزی

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد با نمایندگان جوامع مسلمان در این کشور دیدار و درباره حملات نفرت‌انگیز علیه مسلمانان و عواقب سوزاندن قرآن کریم گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، براساس توئیتی در صفحه رسمی نخست‌وزیری سوئد انتشار یافته، سحرگاه امروز جمعه، 14 بهمن کریسترسون از دیدار با نمایندگان جوامع اسلامی ابراز خرسندی کرد و بر احترام خود به ادیان، در کنار آنچه وی سکولاریسم در سوئد خواند، تأکید کرد.

نخست‌وزیر در این دیدار که در منزل وی برگزار شد، به تبعات منفی آتش‌زدن قرآن بر روابط خارجی استکهلم به ویژه تلاش این کشور برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اشاره کرد.

وی بر لزوم آزادی دینی در کشور و ضرورت گفت‌وگو با آنها تأکید کرد، اما از سوی دیگر تصریح کرد: هیچ قانونی مغایر با آزادی بیان مورد تصویب نخواهد گرفت.

در مقابل، طاهر آکان، رئیس اتحادیه اسلامی سوئد، گفت که این نشست به ابتکار نخست‌وزیر برگزار شد و در آن درباره نفرت‌پراکنی اخیر علیه اسلام در این کشور بحث شد.

آکان با بیان اینکه وی و دیگر مسئولان سازمان‌های اسلامی، نگرانی مسلمانان سوئد را در نتیجه این تخلفات بیان کردند، افزود: تأکید کردیم که سوئد کشوری با مداراست اما اخیراً چهره آن در صحنه بین‌المللی تغییر کرده است.

نمایندگان جوامع اسلامی شرکت‌کننده در این نشست در بیانیه‌ای به اقدامات نژادپرستانه مقامات سوئد علیه خود از جمله ممانعت از ایمن‌سازی مساجد، ممانعت از افتتاح حساب در بانک‌های سوئدی برای انجمن‌های اسلامی و همچنین اجبار برای بستن مدارس اسلامی اشاره کردند.

شرکت‌کنندگان تأکید کردند آنها شهروندان سوئدی هستند و به منافع کشوری که در آن زندگی می‌کنند اهمیت می‌دهند. نمایندگان مسلمانان خواستار این شدند که با آنها به عنوان بخشی از جامعه و شریک دولت در تلاش برای منافع عمومی رفتار شود و در عین‌حال بر ضرورت اقدامات فوری دولت برای مبارزه با اسلام‌هراسی و جلوگیری از اعمال نفرت‌انگیز در این کشور نیز تأکید کردند.

در این نشست علاوه بر وزیر امور اجتماعی، رئیس اتحادیه اسلامی و رئیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی سوئد، مصطفی استکیچ؛ رئیس جامعه اسلامی بوسنیایی، حیدر ابراهیم؛ رئیس جامعه اسلامی شیعیان سوئد و صلاح‌الدین برکات؛ رئیس فرهنگستان اسلامی نیز حضور داشتند.

براساس آخرین آمارها، تعداد مسلمانان سوئد از 150 هزار نفر در پایان دهه هشتاد به بیش از 800 هزار نفر در سال‌های اخیر افزایش یافته است که شامل مسلمانانی از سوریه، عراق، افغانستان، فلسطین، ایران، بوسنی، چچن، ترکیه و دیگر کشورها می‌شود.

انتهای پیام
captcha