به گزارش خبرنگار ایکنا، آیتالله علیرضا اعرافی، مدیرحوزههای علمیه کشور امروز دوشنبه ۲۸ فروردین در دیدار دبیر و اعضای ستاد همکاریهای حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش، ضمن قدردانی از مجاهدتهای صورت گرفته در این ستاد، اظهار کرد: ستاد همکاریها الگویی است که پایهریزی شده به عنوان نمادی از اهتمام برای همکاری و تعامل میان حوزه و آموزش و پرورش که باید این همکاری توسعه و قوت بیشتری بگیرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: ستاد همکاریها، شکل نمادین قریب به دو دهه همکاری و تعامل مستمر، هدفمند و سازنده میان حوزه و آموزش و پرورش است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ستاد همکاریها، آن پرچمی است که نشان میدهد حوزه به همکاری با آموزش و پرورش اهتمام دارد و آموزش و پرورش به تعامل با حوزه اهتمام دارد، از این جهت، ستاد این نقش را دارد و باید آن رویکرد اصلی و راهبردی را در کار و عمل خودش منعکس کند، بنابراین شما در کنار همه وظایفی که بر عهده دارید این وظیفه را دارید که فرهنگ اهتمام به آموزش و پرورش را در حوزه احیا و تعمیق کنید، چون باید کارتان این باشد که همه حوزویان و روحانیت را نسبت به مسائل آموزش و پرورش حساس کنید و همه خود را خادم نوجوانها و جوانها و نونهالانمان بدانند؛ این فرهنگ را شما باید تعمیق و دنبال کنید.
وی ادامه داد: ده سال است که مستمر در خصوص اهمیت آموزش و پرورش صحبت میکنم، اینکه باید کانون و محور هیئت دولت باشد و اینکه بگویند برای آموزش و پرورش چه کاری میخواهیم انجام دهیم.
آیتالله اعرافی بیان کرد: همه نهادها و سازمانها ابتدا باید خود را مدیون آموزش و پرورش بدانند و بگویند برای او باید چه کار کنیم؟ اگر اینگونه شد بعد میتوانند بگویند حالا ما این توقعات را داریم، والا قبل از اینکه از آموزش و پرورش انتظار و توقع باشد باید رویکرد بدهکاری، مدیون بودن را نسبت به این نهاد انقلابی و مهم داشته باشیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امروز اگر سه ضلع مثلث آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه در هر جامعهای عزیز، شریف و در صدر باشند، آن جامعه میتواند موفق باشد و در میان این ۳ ضلع، آموزش و پرورش، بنیان و پایه است چرا که آموزش و پرورش از نظر ما حرف اول و آخر را میزند و جایگاه بسیار رفیعی دارد.
مدیر حوزههای علمیه ادامه داد: همه باید نسبت به آموزش و پرورش حساسیت داشته باشند و این رویکرد محوری نسبت به آموزش و پرورش باید از خانهها شروع و در حوزه، دانشگاه، وزارتخانهها و نقاط دیگر دنبال شود و طبعاً در این رویکرد حوزه هم باید پیشگام و پیشقدم باشد. حوزه واقعاً خودش را ضمن اینکه خادم مردم میداند بیش از همه خود را خادم آموزش و پرورش بداند و برای تعالی، شکوفایی، رشد و پیشرفت آموزش و پرورش اقدام کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: این مواردی که مطرح شد، یک اصل است، اما این اصل هنوز در کشور خوب جا نیفتاده است. در هیئت دولت یا مجلس ما آیا این نگاه است؟ به نظرم نیست، در دانشگاهها این نگاه است؟ به نظرم نیست، در حوزه این شکل نگاه میشود؟ ولی این نگاه و اصل باید در همه جا، در همه بخشهای خصوصی، عمومی، رسمی و دولتی باشد.
آیتالله اعرافی تصریح کرد: به عنوان خادم حوزه معتقدم تمام ارکان و اجزای مدیریت حوزه و نهادهای حوزوی یک پیوست آموزش و پرورشی داشته باشند، یعنی پژوهش حوزه بگوید من این کار را میخواهم برای آموزش و پرورش انجام دهم یا سایر ارکان، اینکه فقط بحث تبلیغ و مبلغ ما تعامل و همکاری مستمر باشد، اینگونه نیست، البته این پیوست آموزش و پرورشی کم و بیش از دیرباز در حوزه بوده که نیاز بیشتر به توجه و تعمیق و تطبیق دارد.
مدیرحوزههای علمیه در بخش دیگری از سخنان خود خواستار نگاه و رویکرد کلان راهبردی و عمیق ستاد همکاریها به مسائل مورد تعامل میان حوزه و آموزش و پرورش شد و گفت: ستاد بایستی رویکرد کلان راهبردی و عمیق به مسائل حوزه و آموزش و پرورش داشته باشد، من همان سال اول که خدمت اعضای ستاد آمدم، الگوی تعامل را جدای از تفاهمنامه، دبیرخانه و ستاد و امثال آن ارائه کردم که منجر به یک برنامه جامع ۵ ساله شد، امروز سه سال از این برنامه گذشته و به دستاوردهایی هم حول ۳۰ محور همکاری رسیدهایم که بسیار حائز اهمیت و توجه جدی است.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه افزود: این طراحی گام اولی بود و گام بعد هم این است که همه اهتمام بورزیم برای این برنامه ۵ ساله و تحقق پیشبینیهایی که انجام شده است؛ لذا این نگاه راهبردی و برنامههای میانمدت و بلندمدت چیزی است که باید کاملاً تحکیم و تقویت شود، هم آموزش و پرورش این را خوب درک کند و به رسمیت بشناسد هم ما در حوزه باید این را توجه کنیم.
لازم به ذکر است در ابتدای این دیدار حجتالاسلام والمسلمین حمید نیکزاد، مشاور وزیر و دبیرستاد همکاریها گزارشی از فعالیتهای این ستاد ارائه کرد.
انتهای پیام