بن‌کارت مؤسسات قرآنی به‌زودی توزیع می‌شود
کد خبر: 4137060
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
وزیر ارشاد:

بن‌کارت مؤسسات قرآنی به‌زودی توزیع می‌شود

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به انتقاد مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت فارس در خصوص عدم اهدای بن‌کارت به مؤسسات حاضر در نمایشگاه قرآن از سوی وزارت ارشاد، گفت: در این رابطه پیگیری‌های لازم انجام شد و به زودی این امر محقق می‌شود.

وزیر ارشاد در جمع اهالی فرهنگ و هنر فارس، حرم شاهچراغ(ع)به گزارش ایکنا از فارس، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه جمعه، 8 اردیبهشت‌ در سفر به شیراز و در نشست با فعالان فرهنگی و هنری استان فارس با اشاره به بیانات مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت فارس در خصوص عدم تخصیص بن‌کارت به مؤسسات حاضر در نمایشگاه قرآن، گفت: در این رابطه از مسئول معاونت قرآنی پیگیری‌های لازم انجام شد و ایشان توضیحاتی دادند که به زودی محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه اهتمام اصلی در حوزه فرهنگ و هنر، بحث قرآن و مساجد است، گفت: وقتی حوزه فرهنگ و هنر در بستر مسجد و مباحث قرآنی جلو می‌رود، حتماً پاکیزگی بیشتری خواهد داشت و کار با معنویت گره خواهد خورد.

اسماعیلی با تصریح اینکه در قرارگاه محرومیت‌زدایی فرهنگ و هنر، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد پیشگام هستند، افزود: در این حوزه شعار نهضت بازگشت به مساجد را مطرح کرده‌ایم. همین امسال در بودجه 1402 اعتبارات بسیار خوبی برای کانون‌های فرهنگی ـ هنری تخصیص یافته است و به یاری خدا همه این‌ها را به صورت ویژه حمایت خواهیم کرد.

آماده هر نوع انتقاد و پیشنهاد سازنده‌ای هستیم

وزیر ارشاد در ادامه با بیان اینکه آماده پذیرش هر نوع انتقاد و پیشنهاد سازنده‌ای می‌دانیم و ابایی از پذیرش اشکالات و اشتباهات  نداریم، گفت: طبیعت کار اجرایی گسترده این است که ممکن است خطاهایی در عملکرد رخ دهد و این مسائل بیش از هرچیزی برای ما مهم است. اصحاب هنر، فرهنگ، ‌رسانه، فعالان حوزه معارف دینی، قرآن و مساجد با دقت و موشکافی مسائل را رصد می‌کنند و آن نکات لازم را به اطلاع تصمیم‌سازان می‌رسانند.

اسماعیلی ادامه داد: در دهه گذشته در تمام بخش‌های فرهنگی به تدریج حوزه حکمرانی فرهنگ دچار تضعیف شد و بخش عمده‌ای از وظایف و مسئولیت‌های نظارتی و حمایتی از دست حکمرانی فرهنگی خارج شده است؛ به عنوان مثال سال ۸۴ حجم اقتصاد کتاب در کشور حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بود و بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۸۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ اقتصاد کتاب حدود 8 هزار و 500 میلیارد و بودجه وزارت ارشاد 30 میلیارد تومان بوده است و همین نسبت را در بخش‌های مختلف مشاهده می‌کنیم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه در حوزه نمایشی در یک دهه اخیر با تدابیری که دولت قبل داشت، به تدریج در جریان فضای جدید قرار گرفتیم که کمترین همراهی را با سیاست‌های کلی نظام دارند، افزود: در حوزه رسانه‌ها، ایجاد شبکه‌های جدید اجتماعی و رسانه‌های الکترونیکی طبیعتاً فضای کار را برای رسانه‌های مکتوب و سنتی به شدت کاهش داده است. همین موضوع را در بخش‌های دیگر فرهنگی و هنری داریم.

وی با تصریح اینکه گام اول دولت بازگرداندن مرجعیت به حکمرانی فرهنگ در اداره کشور است، گفت: امروز بعد از گذشت ۲۰ ماه از آغاز به کار دولت باید بگوییم بخش مهم و شاید بیش از توقع ما در این حوزه به پیشرفت رسیده است و دولت علی‌رغم همه مشکلاتی که در حوزه اقتصادی، مدیریت و تنظیم بازار و مواردی نظیر این دارد در حوزه فرهنگ و هنر به نحو جدی وارد کار شده است.

بهبود وضعیت بودجه‌ای حوزه فرهنگ و هنر در سال جاری

اسماعیلی با بیان اینکه در سال جاری با هماهنگی‌های خوب به عمل آمده، بخش مهمی از مطالبات دهه‌های گذشته در زمینه ارتقای وضعیت بودجه‌ای حوزه فرهنگ و رسانه را حل کرده‌ایم، گفت: در قانون برنامه ۱۴۰۱ توانستیم در تبصره ۲ یک بند بیاوریم برای مجاز بودن سرمایه‌گذاری و هزینه‌کرد دستگاه‌های دولتی و شرکتی و با همکاری خوبی که رخ داد این را به یک درصد تکلیفی شرکت‌ها و بانک‌ها افزایش دادیم. تقریباً چندین برابر بودجه‌ای که در دست دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی است و آیین‌نامه آن در کمیسیون فرهنگی دولت تصویب شده و در آستانه تصویب در صحن دولت نیز است و همه ظرفیت را پای حمایت جدی، هدایت، نظارت و هزینه‌کرد برای مؤسسات و انجمن‌های علمی و هنری به‌کار گرفتیم.

وزیر ارشاد این مسئله را یک اتفاق مهم تاریخی توصیف کرد و گفت: اکثریت این گام را برای استان‌ها در نظر گرفتیم و مدیران استانی این کار را انجام خواهند داد.

وی از تشکیل کارگروه فرادستگاهی برای این منظور خبر داد و گفت: 6 دستگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، سازمان برنامه و بودجه، حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت اقتصاد و دارایی عضو این کارگروه هستند و مسئولیت نظارتی را در حوزه مذکور دارند که مسئولیت این کارگروه به عهده هاشمی، مسئول امور حقوقی و استان‌های وزارت ارشاد است.

اسماعیلی با بیان اینکه آیین‌نامه این کار تدوین شده است و تلاش می‌کنیم این تحول را در انتهای سال و در فعالیت‌های فرهنگی و هنری بخش مردمی به وضوح ببینیم، افزود: در سال 1400 بحث حمایت مؤسسات را شروع کردیم، درست است که دستمان خیلی باز نبود اما تلاش کردیم و قریب 12 میلیارد تومان در سال اول دولت حمایت از مؤسسات داشتیم و این را با ضریب بالا دنبال خواهیم کرد.

تلاش برای ارتقای شاخص‌های علمی و فرهنگی

وزیر ارشاد با ذکر این نکته که دنبال پول‌پاشی نیستیم بلکه خواهان ارتقای کمی و کیفی شاخص‌های علمی، فرهنگی و هنری کشور هستیم، گفت: در استان‌ها حمایت از شعرا، طنزپردازان، نهضت کتابخوانی و فعالیت‌های هنری و نمایشی را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به سخنان یکی از حاضران درباره اینکه چرا درباره 150 بانوی شهید استان فارس تاکنون فیلمی ساخته نشده است، افزود: این کم‌کاری تقصیر همه ماست اما آماده حمایت از هر فعالیت مهم در حوزه نمایشی هستیم.

اسماعیلی با بیان اینکه انجمن سینمای جوان را تقویت خواهیم کرد و برای امسال بودجه بسیار خوبی برای آن پیش‌بینی شده است، گفت: از انجمن‌های علنی و مؤسسات فرهنگی به صورت جدی حمایت خواهیم کرد.

وزیر ارشاد در ادامه گفت: فعالیت‌های خوبی در بودجه سال 1402 درنظر گرفته شده است که زحمت آن برعهده استانداران است و در هر استان ۵ درصد از بودجه در اختیار شورای برنامه‌ریزی و توسعه برای بسط فعالیت‌های فرهنگی و حوزه گردشگری که مهم‌ترین بخش آن که به ما ارتباط دارد، حوزه مساجد، قانون جمعیت و جوان است که مصادیق آن حوزه عفاف و حجاب، مد و لباس و تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای و فضای مجازی، حوزه فعالیت‌های قرآنی است.

وی با بیان اینکه با حمایت استاندار و برنامه‌ریزی مدیران فرهنگی این بودجه محقق خواهد شد و در کنار آن هم حمایت از مؤسسات به صورت ویژه داریم که خارج از تبصره 9 حمایت می‌کنیم، گفت: امسال برای اولین بار در طول ۴ دهه گذشته بعد از انقلاب، تلاش خواهیم کرد، دغدغه بودجه را از تولیدات فرهنگی به شدت کاهش دهیم و این همان چیزی است که باید دست پر داشته باشیم و وارد این عرصه شویم و بتوانیم تحول ایجاد کنیم.

قانون‌گرایی دولت در حوزه فرهنگ و هنر

اسماعیلی با تصریح اینکه بخش مهمی از کارها بدون حمایت‌ها جلو رفته است، گفت: سیاست دولت در قبال مسائل فرهنگی روشن است و قانون‌گرایی در حوزه فرهنگ و هنر را به شدت دنبال کرده و به دنبال ایجاد تعامل و همگرایی با همه اقشار فرهنگی و هنری هستیم البته حمایت‌های ما معطوف به جریان‌هایی است که پایه‌های فکری و بنیان‌های نظری و عملی انقلاب را تقویت می‌کنند. مانع فعالیت کسی نمی‌شویم تا وقتی که از چارچوب قانون خارج نشده است اما از جریان‌هایی حمایت می‌کنیم که در راستای تقویت ارزش‌های اسلامی کار می‌کنند.

وزیر ارشاد تأکید کرد: در حوزه عفاف و حجاب شاید تنها مسئول فرهنگی کشور هستم که از شهریور سال گذشته به صراحت نظر دولت را بدون لکنت اعلام کردم. کسانی که قانون را رعایت نکنند و کشف حجاب کنند در حوزه فرهنگ و هنر کشور اجازه فعالیت ندارند و این را قانون از ما خواسته است و اجرایی کردیم.

وی با اشاره به سؤال یکی از حاضران در خصوص اینکه چرا وضعیت برخی از اعضای سازمان سینمایی که در اغتشاشات به صف اغتشاشگران پیوستند، سفید شده است، گفت: این وضعیت سفید به دلیل عفو رهبری بود و ناظر به کسانی بود که حتی دارای پرونده بودند و معظم‌له امسال از موضع رأفت اسلامی برای ایجاد همگرایی در جامعه عفوی دادند که چند روز پیش قوه قضائیه اعلام کرد که تا 90 هزار نفر شامل این عفو شدند.

اسماعیلی افزود: وضعیت هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنری که پرونده داشتند، سفید شده است اما در حوزه فعالیت‌های صنفی و حرفه‌ای ما تصمیم‌گیر هستیم و بر اساس ارزیابی از عملکرد افراد صحبت می‌کنیم و ملاک آن را هم بیان کرده‌ایم. کسانی که ابراز ندامت و پشیمانی رسمی از اقدامات نادرست خود انجام دهند این موضوع برایشان قابل بررسی است نه کسانی که هم به نظام جمهوری اسلامی، هم انقلاب، هم دستاوردهای امام و شهدا جسارت کنند و باز خود را سر سفره‌ای بنشیند که خود را صاحب آن تلقی می‌کنند.

به دنبال دو قطبی‌سازی در حوزه فرهنگ و هنر نیستیم

وزیر ارشاد با بیان اینکه دیدگاه‌های خود را صریح اعلام کردیم و هر روز در حوزه فضای رسانه‌ای با این موضوع مواجه هستیم، گفت: در حوزه عفاف و حجاب برنامه‌های مفصلی داریم و در همین راستا قرارگاه زیست عفیفانه را فعال ‌کردیم و با همه فعالان حوزه پوشش ارتباط برقرار کردیم.

وی با تصریح اینکه اگر کسی می‌خواهد با ما همراه باشد باید قانون کشور را اجرا کند تا حمایت کنیم، گفت: از کسانی حمایت می‌کنیم که التزام به قانون دارند. کسانی که از قانون تخطی کنند، در چتر حمایتی ما قرار نمی‌گیرند. این را به صورت روشن و شفاف بیان کردیم. به دنبال ایجاد دعوا، نزاع و دو قطبی‌سازی در حوزه فرهنگ و هنر نیستیم اما هم به معنای دوری از قانون نیست. قانون برای همه ما خط قرمز است و حجیت دارد و این را پیگیری می‌کنیم.

اسماعیلی یادآور شد: با اتفاقاتی که رخ داده است، متأسفانه آنچه در افکار عمومی مطرح شده، آن است که غالباً خطای چند چهره را به همه جریان نسبت می‌دهند، در صورتی که اکثریت قریب به اتفاق این جریان افراد پایبند به قانون، دلسوز سربلندی ایران و مدافع ارزش‌های انقلاب هستند؛ لذا نباید در تحلیل‌ها خطا یا قصور چند نفر را به یک جامعه بزرگ تسری دهیم. این اطمینان را به تمام دغدغه‌مندان فرهنگی کشور و جامعه مذهبی و متدینان می‌دهم که اهالی فرهنگ و هنر در کنار شما هستند و در مقابل ارزش‌های عمومی نیستند و ما از این هنرمندان هم دفاع و هم حمایت می‌کنیم و این مسیر را با قوت ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام
captcha