سلوک آیت‌الله ناصری با محوریت امام عصر(عج) بود/ اسم اعظم چیست؟
کد خبر: 4142833
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
حسین مظفری:

سلوک آیت‌الله ناصری با محوریت امام عصر(عج) بود/ اسم اعظم چیست؟

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: وقتی در روش مرحوم آیت الله ناصری دقت می‌‌کنیم، سلوک وی با محوریت امام عصر(عج) بود، چون آن حضرت را آئینه تمام‌نمای صفات پروردگار می‌دانستند.

حسین مظفری

به گزارش خبرنگار ایکنا، نهمین پیش‌نشست همایش «سالک الی الله» با موضوع «جایگاه توجه و توسل به امام زمان(عج) در مسلک اخلاقی و عرفانی مکتب نجف و حضرت آیت‌الله ناصری» امروز سه‌شنبه 2 خرداد با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مظفری، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)، برگزار شد.

در ادامه متن سخنان وی را می‌خوانید؛

مرحوم آیت‌الله ناصری نزد اساتید مختلفی از جمله محمد کوفی، سیدمحمد کشمیری و علامه طباطبایی تلمذ کرده و توجه بسیار زیادی به امام عصر(عج) داشته‌اند. یکی از سفارش‌های ایشان در نامه‌ها به شاگردانش قرائت زیارت جامعه کبیره در روزهای جمعه است. همچنین دعا برای فرج حضرت حجت(عج) در قنوت نماز وتر و هر روز و همه دعاها از دیگر تأکیدات ایشان بوده است. می‌فرمودند که باید ابتدا به معرفت امام برسیم و در آن صورت دیگر احساس نمی‌کنید که امام از شما دور است و لازم نیست به این در و آن در بزنید تا به امام زمان(عج) نزدیک شوید.

ظهور و غیبت برای شما فرقی نداشته باشد

یکی از بزرگان می‌فرماید عرفان به این است که به جایی برسید که ظهور و غیبت امام عصر(ع) برای شما فرقی نداشته باشد. در این صورت تبدیل به عارف حقیقی می‌شوید. وقتی از ایشان در مورد تشرف ظاهری پرسیدند اینگونه جواب داد کسی که صبح که از خواب برخیزد و احساس نکند که حضرت حجت‌ بر وی اشراف دارد اصلا شیعه نیست. در صحبت وی صحبت از تشرف ظاهری نبود، بلکه می‌‌فرمودند به این موارد توجه نکنید و راه خود را بروید. مرحوم آیت‌الله عبدالکریم کشمیری از شاگردان مرحوم قاضی بودند که از ایشان می‌پرسند چگونه با امام زمان ارتباط بگیریم که فرمودند هر روز یک ساعت با حضرت خلوت کنید و هر روز زیارت آل یاسین بخوانید تا خود به خود رفاقت حاصل شود. تا حضرت در دل انسان‌ها ظهور نکند ظهور خارجی چیزی را عوض نمی‌کند و پیدا کردن این آمادگی از افضل اعمال است. 

همه کسانی‌که با مرحوم آیت‌الله ناصری ارتباط داشته‌اند اذعان می‌‌کنند که یکی از موارد مهم در سلوک ایشان توجه به امامت حضرت امام عصر(عج) بوده و یکی از توصیه‌های همیشگی ایشان همین مسئله بوده است. ایشان به عموم مردم می‌فرمودند روزی 71 مرتبه استغفرالله، اقامه 51 رکعت نماز به صورت روزانه و استغاثه به امام زمان و خواندن نماز امام زمان را فراموش نکنند. ترجیع‌بند صحبت‌های حضرت آیت‌الله ناصری، تعبیر؛ یا ابن الحسن بود و دعا کردن برای فرج آن حضرت از دیگر سفارشات دائمی ایشان بوده است.

وظایف منتظران واقعی در کلام آیت‌الله ناصری

ایشان نقل فرموده‌اند که مرحوم شیخ محمد کوفی که از بزرگان نجف بودند و ایشان هم از آن بزرگوار استفاده معنوی کردند به امام عصر(ع) توجه بسیاری داشتند. مرحوم آیت‌الله ناصری درباره شیخ محمد کوفی گفته‌اند که ایشان یکی از بزرگواران روزگار ما بوده که قدی کوتاه داشت و همیشه بر عصایی تکیه می‌کرد. وی می‌گوید که شیخ محمد کوفی بر تشرف ظاهری تأکید کرده و معتقد بوده است که ذکر یا صاحب الزمان ادرکنی، راهی به سوی اسم اعظم خداست. این امر نشان می‌دهد که مرحوم آیت‌الله ناصری از دوره نوجوانی دغدغه قرب به امام زمان(عج) داشتند.

وی یکی از شاگردان سید محمد کشمیری بود که اهل تشرف بود. آیت‌الله ناصری می‌گوید یکبار به وی گفتم اسم اعظم به من بیاموزید که فرمودند از اسم صاحب الزمان غفلت نکن. ایشان هم می‌فرمایند ذکر یا صاحب الزمان ادرکنی، راهی به سوی اسم اعظم الهی است چون صاحب الزمان صاحب ولایات کلیه الهی هستند. مرحوم آیت‌الله ناصری می‌فرمایند از زمان نوجوانی وقتی به همراه خانواده به نجف مشرف می‌شوند پس از دو سه سال والده ایشان از دنیا می‌روند. لذا دچار دل‌شکستگی سختی می‌شوند و این امر هم باعث می‌شود انس خاصی با مسجد سهله پیدا کنند و می‌گوید گاهی ناخواسته از نجف به سمت این مجلس می‌دویدم. یکی دیگر از افرادی که در انس ایشان با امام زمام موثر بوده شیخ جواد سهلاوی، از مسئولان مسجد سهله بوده است. 

وقتی در روش مرحوم آیت الله ناصری دقت می‌‌کنیم، سلوک وی  با محوریت امام عصر بود، چون آن حضرت را آئینه تمام نمای صفات پروردگار می‌دانسته است. لذا می‌فرمودند هرچه توجه به امام عصر بیشتر باشد قرب وی بیشتر خواهد شد. ایشان بارها می‌فرمودند که اگر وظایف یک منتظر واقعی را درک و به آن عمل کنیم به شکل بهتری می‌توانیم به خدای متعال نزدیک شویم. آیت‌الله ناصری تأکید داشتند که باید در سه لایه بینش، گرایش و کنش، نسبت به امام زمان(عج) به خوبی عمل کنیم و در مقام عمل ببینیم چه مورد توجه امام عصر است و به همان عمل کنیم.

رابطه آیت‌الله ناصری و آیت‌الله مصباح یزدی

برخی از مومنانی که در طول چند دهه ملازم ایشان در شهر اصفهان بوده‌اند از تشرفات ایشان نقل کرده‌اند چون تشرفاتی داشته و برای خواص نقل کرده‌اند، اما در مجالس عمومی چنین صحبت‌هایی بیان نکرده‌اند و صرفاً بر توجه به امام عصر(عج) تأکید داشته‌اند. یکی از توصیه‌های دیگر مرحوم آیت‌الله ناصری این بوده که می‌‌فرمودند وقتی به مکان‌های متبرک مشرف می‌شوید زیارتی هم به نیابت از پدر و مادر امام زمان داشته باشید، چون این کار در تقویت ارتباط شما با امام عصر نقش زیادی دارد. 

لازم است به توجه به امام زمان در سیره حضرت آیت الله مصباح هم اشاره‌ای داشته باشم چون ایشان هم نکات زیادی در این زمینه دارند و افرادی که با وی ارتباط داشته‌اند به خوبی واقف هستند که توجه بسیار زیادی در همه سخنرانی‌ها به دعای امام زمان داشته و مقید بوده‌اند که همواره سخنرانی خود را با این دعا آغاز کنند و توصیه دائمی ایشان هم توجه به امام زمان(عج) بود. یکبار هم فردی برای سلوک الی الله از وی توصیه می‌خواهند که می‌‌فرمایند من راهی آسان‌تر و شیرین‌تر از توجه به امام زمان سراغ ندارم. نکته دیگری که لازم است به آن اشاره کنم این است که ارادت دو طرفه هم بین آیت‌الله ناصری و آیت‌الله مصباح یزدی وجود داشته است.

انتهای پیام
captcha