طلوع آفتاب + فیلم
کد خبر: 4145682
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۴
به مناسبت سالروز انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انقلاب

طلوع آفتاب + فیلم

حضرت آیت الله خامنه‌ای، روز پس از رحلت امام خمینی(ره) در شامگاه ۱۳ خرداد ۱۳۶۸، در نشست فوق‌العاده مجلس خبرگان رهبری شرکت کرد و با قرائت وصیت‌نامه ۳۵ صفحه‌ای رهبر فقید انقلاب اسلامی، در مجموعه مذاکرات این مجلس مشارکت کرد و با حمایت جدی چهره‌های سرشناس سیاسی و حوزوی این مجلس به عنوان رهبر موقت نظام جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب

در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸، در حالی که مردم و مسئولان آماده‌ تشییع و تدفین پیکر پاک امام خمینی(ره) بودند در جلسه‌ای با حضور مسؤولان کشوری و لشکری، آیت‌الله‌ خامنه‌ای، رئیس جمهور، وصیت‌نامه‌ سیاسی ـ الهی امام خمینی(ره) را قرائت کرد. مجلس خبرگان رهبری عصر همان روز تشکیل جلسه داد تا رهبر یا شورای رهبری جدید برای نظام جمهوری اسلامی را انتخاب کند. مطابق اصل ۱۰۷ قانون اساسی مصوب سال ۱۳۵۸، انتخاب رهبری بر عهده نمایندگان مجلس خبرگان قرار دارد.

در بحث رهبری شورایی یا فردی، اکثریت اعضای مجلس خبرگان به رهبری شورایی رأی نداد و آنگاه که بحث از مصداق رهبری برای رأی‌گیری به میان آمد و نام آیت‌الله خامنه‌ای مطرح شد. برخی از نمایندگان که از نظر امام خمینی مبنی بر صلاحیت آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری نظام پس از رحلت امام که در جلسات متعددی در حضور سران قوا و نخست‌وزیر و حاج سید احمد خمینی ابراز کرده بودند اطلاع اجمالی داشتند خواستار توضیح شاهدان آن شدند. دو نفر از شاهدان نقل امام خمینی که خود عضو مجلس خبرگان بودند استناد این نظر به امام را تأیید کردند.

همچنین گفته دیگری از امام مبنی بر شایستگی آیت‌الله خامنه‌ای برای رهبری که در جریان سفر اخیر ایشان به چین و کره شمالی ابراز کرده‌ بودند نیز در آن جلسه با واسطه نقل شد. در پی آن رأی‌گیری به عمل آمد و اکثریت قاطع نمایندگان مجلس خبرگان با توجه به نظر امام راحل و صلاحیت‌های دینی، علمی و سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای، معظم‌له را به رهبری نظام جمهوری اسلامی انتخاب کردند.

انتهای پیام
captcha