کد خبر: 4150720
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (3) + نتایج

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (3) امروز، ششم تیر ۱۴۰۲ منتشر شد. علاقه‌مندان تا هفتم تیرماه، ساعت ۱۱ صبح فرصت ارسال پاسخ صحیح را به سرشماره ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ دارند.

پویش ملی «آلاءُالرَّحمن» در آستانه دو جشن بزرگ مسلمانان «عید سعید قربان و عید سعید غدیر خم» در دو بخش مسابقه پیامکی روزانه و آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن از چهارم تیرماه آغاز شده و تا ۲۷ تیرماه هر روز در سایت و شبکه‌‎های اجتماعی ایکنا منتشر می‌شود.


مشاهده جزئیات بیشتر از شیوه اجرای بخش مسابقه پیامکی پویش آلاالرحمن و بخش حفظ


عموم علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی می‌توانند با مشاهده فیلم آموزشی (حدود ۷ دقیقه) با تدریس دو نفر از اساتید قرآنی، که هر روز در ایکنا منتشر می‌شود، در کنار فراگیری مفاهیم، نکات تدبری و حفظ سوره الرحمن، در مسابقه روزانه پیامکی نیز شرکت و جوایز نقدی را شامل سه کارت هدیه پنج میلیون ریالی به قید قرعه (سه نفر از شرکت‌کنندگانی که پاسخ صحیح دو پرسش سه‌گزینه‌ای را داده‌اند) دریافت کنند.

فیلم و پرسش‌های مسابقه پیامکی پویش ملی آلاءالرحمن (3)

الف – گام دوم در حفظ تخصصی و صحیح قرآن چیست؟

1 – فراگیری نغمات قرآنی

2- فراگیری تجوید تخصصی

3 - تقطیع

 

ب – کلمه «حُسبان» به چه معنی است و در کدام آیه سوره الرحمن آمده است؟

1 – حساب، آیه 6

2- گمان کردن، آیه 5

3- حساب، آیه 5

 

پاسخ صحیح را به ترتیب و صرفاً به صورت یک عدد دو رقمی (به طور مثال ۱۲) تا ساعت ۱۱ روز بعد به شماره سامانه ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ ارسال شود. نتایج هر مسابقه ساعت ۱۴ روز بعد در سایت www.iqna.ir و شبکه‌های اجتماعی ایکنا به نشانی iqnanews@ اعلام می‌شود.


متن مباحث مطرح‌شده در فیلم فوق در ذیل قابل مشاهده است.

مفردات و مفاهیم سوره الرحمن

با تدریس سمیه حاجعلی، قاری و حافظ کل قرآن (قسمت سوم)

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

امروز با طرح درس دوم طرح «آلاء‌الرحمن» از آیات پنجم و ششم سوره مبارکه رحمن در خدمت شما هستیم.

الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ ﴿۵﴾

وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ ﴿۶﴾

در این آیات، به چهارمین نعمت از نعمات‌ خداوند اشاره شده و آن هم نعمت خورشید و ماه است. اینها در مسیری که خداوند برای آن‌ها تقدیر و حساب کرده در حرکت هستند. کلمه «حُسْبَانٍ» به معنای حساب کردن هست.

در آیه بعد خداوند به نعمت پنجم «وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ» اشاره می‌کند. کلمه نجم هم به معنای طلوع و ستاره و هم به معنای گیاه بدون ساقه است. در اینجا با توجه به قرینه‌ آن که کلمه شجر به معنای درختان باساقه هست، نجم به معنای گیاه است نه به معنای ستاره. خداوند می‌فرماید که گیاه و درخت برای خداوند سجده می‌کنند. منظور از سجده این است که تمامی موجودات و گیاهان در خضوع و انقیاد فرمان الهی هستند و از آنچه که خداوند به آن‌ها امر کرده خارج نخواهند شد.

ان‌شاء‌الله که همه ما همراه با همه خلقت در مسیر اطاعت و انقیاد فرمان الهی باشیم.»

آموزش حفظ سوره الرحمن

با تدریس محمدمهدی بحرالعلوم(قسمت سوم)

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
عرض سلام و ادب خدمت شما مخاطبان عزیز و همراهان گرامی.

در دو جلسه قبل گفتیم، گام اول حفظ قرآن این است که آن را صحیح و روان بخوانیم و برای این کار قطعاً لازم است که قواعد روخوانی را بدانیم، به طور مثال موضوع حروف خوانا و ناخوانا و...؛ اما بعضی وقت‌ها افراد این قواعد را می‌دانند، اما دقت کافی را به خرج نمی‌دهند.

برای حفظ سوره رحمن، هم خوب بخوانید و هم خوب گوش کنید. می‌فرماید: «وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا»، (اعراف/‌ 204) یعنی استماع کنید، استماع چیزی بالاتر و فراتر از شنیدن است، استماع، یعنی گوش کردن که عنصر توجه در آن نهفته است.

تلاوت سوره الرحمن را گوش کنید و همزمان خط ببرید، یعنی آیات قرآن را نگاه و تلاوت را هم گوش کنید. حال این چند آیه را با هم تمرین کنیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
الرَّحْمَنُ ﴿۱﴾
عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿۲﴾
خَلَقَ الْإِنْسَانَ ﴿۳﴾
عَلَّمَهُ الْبَيَانَ ﴿۴﴾

وقتی که گوش کردیم و با دقت خواندیم، گام اول را درست برداشتیم، گام اول صحیح و روان خواندن است، اما گام دوم تقطیع است، یعنی تقسیم کردن. این روش و تکنیک چیزی نیست که ما آن را برای حفظ قرآن تأسیس و طراحی کرده باشیم، در حفظ خیلی چیزهای دیگر هم ما از تقطیع استفاده می‌کنیم به طور مثال حفظ شماره تلفن همراه، حفظ شماره کارت بانکی و ...، هیچ‌گاه شماره‌های کارت بانکی که 16 رقم هست، پشت سر هم نمی‌خوانند، تقطیع می‌کنند و چهار تا چهار تا می‌خوانند و می‌نویسند. همین تکنیک را در حفظ اشعار در دوران تحصیل پیاده کردیم، یعنی آن‌ها را به قطعات کوتاه‌تری تقسیم کردیم. این موضوع در حفظ قرآن هم تسری دارد.

دو سؤال مهم اینجا وجود دارد و آن اینکه ملاک تقطیع چیست و آیا بهتر است تعداد قطعات بیشتر باشد یا کمتر؟ در این مورد باز هم گفت‌وگو خواهیم کرد.»


نتایج برندگان مسابقه شماره 2 پویش آلاءالرحمن | تاریخ ۱۴۰۲/۴/5 (کارت هدیه پنج میلیون ریالی)

طوبی مؤمنی‌فر، 42 ساله از مشهد مقدس

محبوبه شاه‌محمدی، 41 ساله از گنبدکاووس

فاطمه رجبی‌نسب، 40 ساله از سمنان


نتایج برندگان مسابقه شماره 2 پویش آلاءالرحمن | تاریخ ۱۴۰۲/۴/5 (ویژه جهادگران جهاددانشگاهی و اعضای خانواده ایشان)

عطیه بخشنده، از جهاددانشگاهی علوم‌پزشکی تهران 


پویش ملی آلاءالرحمن
انتهای پیام
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۶ - ۱۴:۳۶
1
2
نام ونام خانوادگی را هم باید بنویسیم؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴۰۲/۰۴/۰۷ - ۱۰:۱۰
خیر
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۶ - ۱۸:۳۷
0
0
سلام برای ارسال پاسخ صحیح به طور مثال میشه اینطوری بنویسیم

الف 2
ب 4
سادات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۶ - ۲۳:۵۵
0
0
طرح خیلی خوبی هست برای شروع حفظ و یادگیری مفاهیم قرآن
هم خودم هم در خانواده خیلی از این طرح استقبال شد
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۷ - ۰۴:۰۷
0
0
سلام پیام بادصبا به ما دیر رسید وقتی رسیده که دوتا از سوالا حل شده و جوایز هم دادن
سیده خدیجه تفاخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۷ - ۱۰:۰۹
0
0
ببخشید منظور از ارسال جواب بصورت عدد دورقمی چیست؟
یلنی جواب دوگزینه رو در یک پیامک ارسال کنیم ؟
اسم ونام خونوادگی رو چطور بفرستیم
سیده خدیجه تفاخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۷ - ۱۰:۰۹
0
0
ببخشید منظور از ارسال جواب بصورت عدد دورقمی چیست؟
یلنی جواب دوگزینه رو در یک پیامک ارسال کنیم ؟
اسم ونام خونوادگی رو چطور بفرستیم
سیده خدیجه تفاخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۷ - ۱۰:۰۹
0
0
ببخشید منظور از ارسال جواب بصورت عدد دورقمی چیست؟
یلنی جواب دوگزینه رو در یک پیامک ارسال کنیم ؟
اسم ونام خونوادگی رو چطور بفرستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۷ - ۱۴:۱۸
0
0
با سلام
در پویش شماره ۲ شرکت کردم و طی یک تماس تلفنی
اطلاعات شخصی را دریافت کردند ولی
اهدای جوایز تا کنون صورت نگرفته است
captcha