کد خبر: 4152873
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
سرویس معارف ایکنا در هفته‌ای که گذشت

از توصیه آیت‌‌الله ناصری برای دیدار با امام زمان(عج) تا دردسرهای غالیان برای شیعیان

«توصیه آیت‌الله ناصری به او برای دیدار امام زمان(عج) چه بود؟» و «دردسرهای غالیان برای امام هادی و شیعیان» از عناوین مهم سرویس معارف خبرگزاری ایکنا در هفته گذشته هستند.

سرویس معارف خبرگزاری ایکنا، در هفته‌ای که گذشت مطالب متعددی را منتشر کرده است که در ادامه مهمترین آنها را بررسی می‌کنیم. 

 

توضیح‌المسائل‌ها باید متحول شوند

محسن اسماعیلی، عضو مجلس خبرگان رهبری:

یک کتابی هست به نام شرح صدر که خاطرات شهید صدر است. از جمله مطالب این کتاب این است که شهید صدر فتاوایش را به محمدجواد مغنیه داد و گفت این را به زبان امروزی بنویس، ایشان نوشت، ولی شهید صدر نپسندید، لذا خودش نشست بخشی از آن را نوشت و گفت این را در دبیرستان توزیع کنید و پس از مدتی از دانش‌آموزان بپرسید از این کتاب چه فهمیدید. من معتقدم باید در همین توضیح المسائل فعلی دو تحول به وجود بیاید؛ یک، عقاید و اخلاقیات لازم به آن اضافه شود، دوم، فرعیات و فردیات عبادات بازنگری شود، هم در نوع ارائه و هم اینکه برخی مطالب حذف شود تا بتوان با نسل جوان صحبت کرد. من چند سال پیش کتابی با نام «مهر و ماه» نوشتم با این ایده که چه چیز‌هایی در فقه کتاب و سنت هست، ولی در فقه مصطلح نیست و اتفاقا در زندگی ما بیشتر مورد نیاز است. این می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات عملی ما در جامعه کمک شایانی داشته باشد.

 

توصیه آیت‌الله ناصری به او برای دیدار امام زمان(عج) چه بود؟

سیدحسین شفیعی دارابی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص):

آیت‌الله ناصری در ۱۴ سالگی از شیخ محمد کوفی می‌پرسد که اگر بخواهم انسان خوبی شوم و خدمت امام زمان(عج) برسم چه باید بکنم. جواب می‌شنود که با انجام واجبات و ترک محرمات و اخلاص در عمل می‌توانی خدمت امام زمان برسی و از همان زمان این مسیر را طی کرد.  البته آیت‌الله ناصری ابتدا خطاب به شیخ کوفی می‌گوید که این کار حضرت فیل است. او می‌گوید پس سحر و نماز شب را غنیمت بشمار. ویژگی دیگرشان توجه به کارآمد بودن توسل و امور معنوی بود؛ نباید فکر کنیم که همه موفقیت‌ها معلول تلاش فیزیکی ماست، بلکه بسیاری از آنها به سبب توسل است.  

 

غدیر مسئله مرجعیت علمی و دینی را حل کرده است

آیت‌الله سیدجمال‌الدین دین‌پرور، رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه:

غدیر مسئله مرجعیت علمی و دینی را حل کرده است یعنی پیامبر(ص) کسی را معرفی کرده که پاسخگوی مسائل علمی و دینی بشریت باشد. همچنین امیرالمؤمنین(ع) در دوران خلافت خودشان نشان دادند که مرجعیت سیاسی هم هستند. نکته مهمی که باید توجه داشته باشیم این است که مسئله غدیر باعث وحدت در همه جوامع اسلامی است. حتی اهل سنت هم خلافت ایشان را قبول دارند اما به عنوان خلیفه چهارم. بنابراین غدیر باعث وحدت است و اینکه عده‌ای دنبال کارشکنی هستند بحثی دیگر است.

 

همه ادیان و مذاهب و نهادهای بین‌المللی اهانت به ساحت قرآن را محکوم کنند

آیت‌الله مکارم شیرازی در واکش به قرآن‌سوزی:

نتیجه چنین نمایش ننگینی، اطمینان به دوگانگی معیارهای کشورهای غربی در دفاع از آزادی و احترام به مقدسات همنوعان و دروغ‌گویی آنان در رعایت حقوق مسلمانان است که چگونه حقوق نزدیک به دو میلیارد مسلمان توسط تعدادی اندک و با حمایت دولتی کوچک پایمال می‌شود و مدعیان آن دم برنمی‌آورند؟مسلماً با چنین کارهای سخیف و زشتی نه تنها آسیبی به ساحت مقدس قرآن کریم و دین نورانی اسلام وارد نمی‌شود که بر ابراز ارادت مسلمانان به این کتاب آسمانی افزوده، اتحاد آنان را در مقابل دشمنان اسلام، پایدارتر و منسجم‌تر می‌سازد و قلوب انسان‌های پاک و پی‌جوی حقیقت را به آشنایی با اسلام متوجه می‌نماید. همین هراس، از رشد و گسترش اسلام در میان جوامع انسانی است که این بیچارگان را به چنین کارهایی واداشته است. اینجانب ضمن محکومیت این جنایت، از بزرگان همه ادیان و مذاهب و نهادهای بین‌المللی خواستارم تا این حرکت را محکوم کرده و برای جلوگیری از تکرار چنین اعمالی تلاش جدی نمایند و از مسئولین کشورهایی که فضای اینگونه جسارت‌ها را مهیا می‌کنند، می‌خواهم با احترام به حقوق مسلمانان و همه ادیان و التزام به قوانین انسانی، عاملان این کردار زشت را مؤاخذه نمایند والا طولی نخواهد کشید که دود این اعمال در چشم خود آن‌ها خواهد رفت و در آن هنگام دیگر فرصتی برای چاره‌جویی نخواهد بود.

 

هنرمندان حوزه علمیه مناسبات هنری عالم را تغییر دهند

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه علمیه:

گوشه‌ای از هنر غربی، مبتذل و در اسارت شهوت و حیوانیت انسان است و بخش دیگری از آن هم اگر مستقیماً اشاعه‌دهنده فرهنگ شهوت نباشد، باز دورکننده از عالم غیب و قدس و حیات واقعی بشر است، همچنین با تأسف باید گفت که عمدتا هنر و معنویتی در غرب دنبال می‌شود که جایگزین دین است. از این رو، هنرمندان حوزوی باید معادلات هنر را در عالم معاصر تغییر دهند. هنر در دنیای معاصر، شهوانی و مروج دوری از عالم غیب و قدس است و جایگزین دین قرار می‌گیرد و انسان را به سمت معنویت انحرافی و هنر و ادبیات دنیوی سوق می‌دهند که این قانون حاکم بر هالیوود و هنر غربی است. انقلاب اسلامی همانطور که باید معادلات معرفتی عالم را عوض کند، باید معادلات هنری عالم را هم تغییر دهد، انقلاب ذوابعاد و ذواضلاع است و این جایگزینی ریل جدید برای هنر و راهبری هنر به سوی عالم قدس و غیب و جزء رسالت اصلی حوزه علمیه است.

 

دردسر غالیان برای امام هادی(ع) و شیعیان

احمد فلاح‌زاده، پژوهشگر حوزه علمیه قم:

شیخ طوسی ۱۸۷ نفر از یاران و صحابی امام هادی(ع) را نام برده است و یک نفر از این جمع، زنی به نام کلثوم کرخیه و اهل کرخ بغداد بود و راوی حدیث ایشان بود. همچنین یکی از گرفتاری‌های آن حضرت بحث غلو بود و متأسفانه مخالفان شیعه، این گروه را شیعه واقعی معرفی می‌کردند تا شیعیان را تخریب کنند. لذا غالیان دردسری برای سایر شیعیان بودند. برخی مدعی بودند امام هادی(ع)، خداست؛ مثلاً ابن بابا مدعی بود که امام هادی(ع) او را پیامبر خطاب کرده و امام از وی تبری جست و فرمود که شیطان بر او مسلط شده است و دروغ می‌گوید و افراد مختلفی از این گروه تلاش کردند که عده‌ای را دور خوشان جمع کنند؛ از جمله اینکه برخی حرام‌ها را حلال می‌کردند و شرک در باورهایشان وجود داشت و نماز و روزه را زیر سؤال می‌بردند. البته امام(ع) در قالب نامه تلاش کردند که اعتقادات مردم و این افراد را تصحیح کنند و به این مسائل حساس بودند که متأسفانه کمتر به این بُعد پرداخته شده است.  

 

هویت تشیع و مسلمین وابسته به غدیر است

حجت‌الاسلام فتح‌الله نجارزادگان، استاد دانشگاه تهران:

ماجرای غدیر یک واقعه و پدیده نبود که گذشت و تمام شد و نباید با آن کاری داشته باشیم بلکه حیات و سعادت و کامیابی دنیا و آخرت ما در گرو آن است و اساسا هویت تشیع بلکه مسلمین وابسته به این رخداد است و این ارتباط باید تبیین شود و اینکه چقدر غدیر به شیعه و حتی اهل سنت، هویت می‌دهد.

انتهای پیام
captcha