به گزارش خبرنگار ایکنا، آیتالله محسن قمی، معاون بینالملل دفتر مقام معظم رهبری، عصر امروز، ۲۰ تیرماه در هفدهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعةالمصطفی که باهدف بازتعریف حضور علمی تربیتی المصطفی در عرصه بینالملل برگزار شد، جامعةالمصطفی را از مهمترین قدرتهای نرم جمهوری اسلامی در عرصه بینالملل معرفی کرد و افزود: جامعةالمصطفی با تأسیس دهها مرکز آموزشی و پژوهشی و تربیت دهها هزار فارغ التحصیل و چند صد پژوهشگر برجسته بینالمللی و دانشپژوهانی از ۱۳۰ کشور جهان، قدرت نرم وصفناپذیری را ایجاد کرده است.
معاون بینالملل دفتر مقام معظم رهبری بررسی بازتعریف حضور علمی تربیتی المصطفی در عرصه بینالملل را حرکتی روبهجلو برای تقویت همافزاییها دانست و اظهار کرد: موجود زنده قدرت انطباق خود را بر مبنای حفظ حیات و مبتنی بر اصول و ناظر به شرایط مختلف پیگیری میکند تا با نگاه دوراندیشانه اهداف بزرگی را رقم بزند. انتخاب این عنوان مهم در این شرایط عرصه بینالملل ابتکاری هوشمندانه است.
وی در ادامه به تحولات عرصه بینالملل و نقش این تحولات در بازتعریف حضور در عرصه بینالملل اشاره و با بیان اینکه نظم جدیدی در جهان در حال شکلگیری است، خاطرنشان کرد: تغییر در قدرت حاکم برجهان در عرصه بینالملل و بازتعریف مفهوم قدرت از قدرت سخت به قدرت نرم، قدرت هوشمند و سپس قدرت شناختی ازجمله تغییرات مهم در مفهوم قدرت است.
عضو مجلس خبرگان رهبری توجه به تغییرات در کنشگران قدرت بینالمللی را مهم ارزیابی، و با بیان اینکه مطمئناً افراد، گروهها و کشورها در مقابل تغییرات نظام بینالملل واکنشهای متعددی از خود نشان میدهند، تصریح کرد: برخی از کشورها صرفاً رویه تماشاگری داشته و حاضرند نقششان را دیگران ترسیم کنند و گروهی نیز مخالف تغییرات بوده و به مقابله با آن خواهند پرداخت که از آن جمله میتوان به کشورهای غربی اشاره کرد.
وی با بیان اینکه برخی از کشورها تغییرات نظام بینالمللی در هالهای از ابهام قرار دارد، خاطرنشان کرد: این گروه در عین تمایل به تغییرات قدرت در نظام بینالملل صرفاً منافع سرزمینی خود را دنبال میکنند. چهارمین گروه، کشورهایی هستند که نقش کنشگری در تغییرات نظام بینالمللی دارند؛ انقلاب اسلامی از برجستهترین قدرتهایی است که گفتمان اسلام را بهصورت فعال و پویا ندا میدهد.
آیتالله قمی با اشاره به اینکه جامعه المصطفی در بازتعریف حضور علمی و تربیتی باید نقش کنشگری را بر عهده داشته، منافع عام بشریت و آینده کره خاکی را مورد توجه قرار دهد، اظهار کرد: جامعةالمصطفی باید جایگاه و نقش خود در عرصه بینالملل را بهصورت کنشگری فعال ترسیم نموده و بازتعریفهای هوشمندی را در راستای رسیدن به افق مفهومی مشترک دنبال کند.
وی بر اهمیت ترسیم ابر راهبرد بازتعریف راهبردها، راهکارها و طرحها ناظر به شرایط روز تأکید کرد و گفت: باید نقش کنشگرانه و فعال جامعةالمصطفی و مسئولیتهای آن، برای ۱۰ سال آینده فعالیت در عرصه بینالملل ترسیم و ادبیات متناسب با این افق را مبتنی بر تدوین گفتمانی فراگیر مورد توجه قرار دهیم.
معاون بینالملل دفتر مقام معظم رهبری، توجه به سنت و میراث حوزههای علمیه در ترسیم افق مفهومی مشترک را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: در این بازتعریف نخستین مسئله، تأکید بر هویت و ماهیت حوزوی جامعه المصطفی است. در هویتبخشی به المصطفائیان همواره باید بر یاری دین و سربازی صاحبالزمان (عج) تأکید داشته باشیم.
وی بر لزوم ارزیابی رویکردها، طرحها و دستاوردهای جامعه المصطفی ناظر به هویت حوزوی تصریح کرد و ادامه داد: پذیرش هدفمند در جامعةالمصطفی باید مبتنی بر انگیزههای الهی افراد مورد توجه قرار گرفته، در هدفمندسازی پذیرشها در عین برخورداری از انگیزه، باید از توانایی ایجاد تخاطب با نسلها برخوردار بوده، استعداد خود را در خدمت به اسلام و مسلمین قرار داده، تلنگری به روح غفلت زده بشریت امروز زده، بر درون قلبها نفوذ و با قولی بلیغ و مردمشناسی، مخاطبان را به تفکر اساسی وادارد.
آیتالله قمی با بیان اینکه در نقشآفرینیهای بینالمللی کمیت و کیفیت را نباید فدای یکدیگر کنیم، اظهار کرد: نظام فرهنگی و تربیتی جامعةالمصطفی باید در خدمت رویه حوزوی طلاب و دانشپژوهان قرار گیرد؛ مهمترین ممیزه و ویژگی امروز المصطفی معنویت طلاب و دانشپژوهان است، همواره باید از این ویژگی اصیل صیانت کنیم.
وی به تأثیر اصالت دادن به حوزههای مادر در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: توسعه مراکز پیوسته و نقشآفرینی آموزشی و پژوهشی دانشآموختگان، امر بسیار مهمی در توسعه فعالیتهای معرفتی در عرصه بینالملل است.
معاون بینالملل دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه در بازتعریف حضور علمی جامعةالمصطفی باید به آموزش بانوان توجه ویژهای داشته باشیم، خاطرنشان کرد: توجه به خانواده بزرگ جامعةالمصطفی و تقویت ارتباطات عاطفی و معنویت این عزیزان بسیار مهم و حیاتی است.
وی با بیان اینکه در بازتعریف حضور علمی المصطفی نباید از تجربیات ارزشمند دانشآموختگان موفق غافل بود، تأکید کرد: در بازتعریف علمی و تربیتی باید تلاش کنیم تا بتوان انسانهای برجسته با گستره تأثیرگذاری بالا را تربیت کنیم.
آیتالله قمی توجه جدی پایاننامههای جامعه المصطفی در پاسخ به نیازی از نیازهای عرصه بینالملل را مهم ارزیابی کرد و گفت: پایاننامه و رساله دکتری حاصل عمر یک دانشجو و طلبه است؛ لذا در پیگیری پژوهشهای دانشجویی بهویژه در پایاننامهها و رسالههای دکتری باید به نیازهای جهان امروز توجه جدی صورت گیرد.
گزارش از اکبر پوست چیان
انتهای پیام