اهل بیت(ع) کمبودهای قیامتی ما را جبران می‌کنند
کد خبر: 4159852
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
سیدمجتبی حسینی بیان کرد:

اهل بیت(ع) کمبودهای قیامتی ما را جبران می‌کنند

کارشناس حوزه دین ضمن اشاره به اینکه چرا اهل بیت(ع) با دستگاه خلافت تعامل می‌کردند و علیه آنها قیام نمی‌کردند تصریح کرد: اهل بیت(ع) دو وظیفه اصلی دارند که یکی از آنها در قیامت است و شیعیان به واسطه آنها کمبودهای قیامتی خود را جبران می‌کنند.

به گزارش ایکنا، مراسم عزاداری دهه دوم ماه محرم با سخنرانی سیدمجتبی حسینی، مفسر قرآن و پژوهشگر دین، شب گذشته 10 مردادماه در حسینیه فاطمه الزهرا(س) برگزار شد.

سیدمجتبی حسینی در این جلسه به شرح عبارتی از حدیث لوح حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت: «وَ أَخْتِمُ بِالسَّعَادَةِ لِابْنِهِ عَلِی وَلِیی وَ نَاصِرِی وَ الشَّاهِدِ فِی خَلْقِی وَ أَمِینِی عَلَی وَحْیی أُخْرِجُ مِنْهُ الدَّاعِی إِلَی سَبِیلِی وَ الْخَازِنَ لِعِلْمِی الْحَسَنَ وَ أُکمِلُ ذَلِک بِابْنِهِ محمد رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ»

گزیده سخنان وی را در ادامه می‌خوانید؛

عرض کردیم که امامین عسکریین چالش زیادی با حکومت نداشتند و متوکل با احترام، امام هادی(ع) را به سامرا دعوت کرد ولی «الملک عقیم» یعنی حکومت پدر و مادر ندارد و اگر یک زمانی ایجاب کند ممکن است فرد را از سر راه بردارند. برخی مورخین و محدثین معتقدند این دو بزرگوار به کسالت از دنیا رفتند ولی این سوال مطرح است یک جوان سی ساله چطور کسالت پیدا کرد و چرا وقتی کسالت پیدا کرد خلیفه چند نفر را احضار کرد شهادت دهند که ایشان با بیماری از دنیا رفته است. برخی همین را قرینه می‌دانند که امام شهید شده است ولی نکته مهمتر این است که ما نمی‌خواهیم بدانیم عظمت امام معصوم به شهادتش نیست. برخی تلاش دارند اثبات کنند پیامبر(ص) هم شهید شده است. بله، شهادت مقام فوق العاده بالایی است ولی اینطور نیست که ملاک عظمت امام باشد. پس اگر کسی شهادت ائمه را نپذیرد خللی در اعتقاداتش وارد نمی‌شود.

یکی از کارهای مهم امامین عسکریین حفظ جامعه مسلمانان بود، هم مسلمان به معنای عام و هم شیعیان. ائمه برای شیعیان دستورات و آموزش‌های خاصی داشتند، خصوصا برای کسانی که نایبان آن حضرت بودند. در این دوره ارتباط ائمه با دستگاه خلافت ارتباط براندازی نبود. بعضی دوست دارند بگویند که ائمه دنبال براندازی بودند و در خانه خودشان سلاح جمع می‌کردند ولی این خلاف واقعیت است. بله، افرادی برای ائمه شایعاتی درست کردند که موجب می‌شد خلفا خانه ائمه را تفتیش کنند.

ائمه(ع) علیه دستگاه حاکم قیام نکردند؟

دلیل این مسئله که چرا ائمه(ع) علیه دستگاه حاکم قیام نکردند، چه بود؟ اول اینکه مردم 200 سال تحت حکومت‌های دیگر بودند و ما شاهد بودیم که در همان دوران امیرالمومنین(ع) و امام حسن(ع) مردم چگونه رفتار کردند. دوم اینکه ائمه برای هدف دیگری برنامه‌ریزی می‌کردند و آن حفظ کیان جامعه اسلامی بود. این مسئله خیلی مهم است. پیامبر(ص) فرمودند قلب مومن مسلمان در ناراحتی قرار نمی‌گیرد از سه کار: اخلاص در عمل برای خدا، خیرخواهی برای پیشوایان مسلمانان، همراهی با جماعت آنها. اینها سه نقطه کاملا حساس است که مسلمانان از این سه نقطه ضربه می‌خورند. تمام حرکت اهل بیت(ع) را بررسی کنید هرگز خلاف این دستور پیامبر(ص) نیست.

یکی از عظمت‌های عبدالعظیم حسنی که نماینده امام هادی(ع) بود این است یکبار نزد امام آمد و گفت می‌خواهم اعتقاداتم را برای شما بگویم تا ببینم درست است یا نه. عرض کردیم که آن زمان نهضت ترجمه ایجاد شده بود و یکسری اصطلاحات جدید مثل جوهر و عرض وارد اندیشه مسلمان شده بود. جناب عبدالعظیم شروع کرد اعتقادات خودش را بیان کرد، حضرت فرمود این دین خداست و بر همین دین بمان. یکی از اعتقادات این بود که جناب عبدالعظیم گفت من غاصبین حق شما را در خفا لعن می‌کنم.

بنابراین انواع و اقسام ارتباطات برای حفظ جغرافیای بزرگ جامعه اسلامی وجود داشت ولی این مسئله بعدها رعایت نشد ولی امام این ترکیب را بهم نزدند و جغرافیای جهان اسلام را حفظ کرد. اهل بیت(ع) دیانت واقعی را نشان دادند که نباید نظم جامعه مسلمانان را به هم زد. حتی مقید بودند جان شیعیان حفظ شود. بله، حق با اهل بیت(ع) بود و هر جا لازم بود این مسئله را تذکر می‌دادند و حتی خلفا هم این را می‌دانستند.

نقش اصلی ائمه(ع) در قیامت است

اشتباه ما این است که فکر می‌کنیم نقش اهل بیت(ع) در همین حرکت‌های ظاهری است. این در حالی است که ائمه(ع) دو نقش اصلی داشتند؛ یک، نقش دنیایی و آن اینکه ولی مطلق در تکوین هستند. ائمه مثل خورشیدی هستند که منظومه عالم تکوین را در مدار حفظ می‌کنند. نقش امام در تفکر شیعه این است. ما این نقش را نمی‌بینیم، بعد می‌خواهیم نقش‌های دیگر برای ائمه(ع) درست کنیم. نقش دیگر اهل بیت(ع) در قیامت است و شما آنجا 12 امام را در جایگاه اصلی خود می‌بینی. در روایت داریم هر کس می‌خواهد در روز قیامت خدا را ملاقات کند در حالی که حساب و کتابش آسان باشد در ولایت امام هادی(ع) قرار بگیرد و هر کس اینطور خوشحال می‌شود که روز قیامت خدا را ملاقات کند در حالی که از رستگاران و برنده‌ها است در ولایت امام حسن عسکری(ع) باشد.

شما یکسری کمبودهای قیامتی دارید که پر کردن آن بر دوش این 12 امام است و شما که در ولایت این 12 امام قرار می‌گیری این کمبودها را نداری. اینطور نیست کسی که ائمه را قبول نداشته باشد وارد جهنم شود ولی بهشت درجات مفصلی دارد و کسی که در ولایت ائمه باشد خدا او را وارد بهشتی می‌کند که مساحتش مساحت آسمان و زمین است.

انتهای پیام
captcha