12 شهریورماه؛ آخرین مهلت ثبت‌نام در سامانه «سماح»
کد خبر: 4160213
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰

12 شهریورماه؛ آخرین مهلت ثبت‌نام در سامانه «سماح»

مدیر حج و زیارت البرز گفت: ثبت‌نام در سامانه سماح برای سفر اربعین از سوم مردادماه در استان آغاز شده است و تا سه روز مانده به اربعین یعنی ۱۲ شهریورماه ادامه دارد.

پیاده روی اربعین

محمدحسن سامعی، مدیر حج و زیارت البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز در خصوص اعزام زائران در ایام اربعین اظهار کرد: اعزام زائران به عتبات عالیات توسط شرکت‌های مسافرتی استان در ماه محرم تداوم داشته و تا اوایل صفر ادامه دارد، اما در ایام اربعین از سوی سازمان حج و زیارت اعزامی صورت نخواهد گرفت.

وی در خصوص هزینه اعزام زائران به عتبات عالیات تا قبل از ماه صفر افزود: سفر زمینی از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز و ترکیبی تا ۱۱ میلیون تومان براساس درجه‌بندی هتل‌ها تعیین شده است، همچنین برای سفر هوایی کف مبلغ از ۱۷ میلیون  و ۹۰۰ هزار تومان است و براساس درجه‌بندی هتل‌ها و سایر خدمات این مبلغ  تعیین می‌شود.

مدیر حج و زیارت البرز تصریح کرد: براساس اعلام ستاد اربعین، زائرانی که قصد سفر به عتبات در ایام اربعین را دارند به‌صورت محله‌محور، حسینیه‌محور، مسجدمحور، هیئت‌محور و کانون‌محور ساماندهی می‌شوند و از اول ماه صفر اعزام‌ها آغاز می‌شود.

این مسئول علت عدم اعزام در بازه اربعین را از سوی شرکت‌های مسافرتی سازمان حج و زیارت ازدحام در عراق، عدم استفاده مطلوب زائران از امکانات شامل خدمات هتل‌ها و از طرفی افزایش قیمت واحدهای اقامتی در ایام اربعین برشمرد و ادامه داد: به‌عنوان مثال اگر زائران تحت پوشش کاروان‌های حج و زیارت عازم عراق شوند باید سه روز در کربلا اقامت داشته باشند، اما ممکن است زائران نیمی از وقت خود را در ترافیک و ازدحام جمعیت از دست بدهند که این امر ممکن است باعث اعتراض زائران شود، از همین رو به دلیل اینکه بر خلاف هزینه بالا نمی‌توان از امکانات به خوبی استفاده  کرد، لذا حج و زیارت برای اعزام زائر در ایام اربعین ورود پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه زائران اربعین باید براساس شرایط تعریف شده در سامانه سماح اقدام به ثبت‌نام کنند، اظهار کرد: سلامت جسمی، توانایی پیاده‌روی، داشتن پاسپورت یا گذرنامه موقت ویژه اربعین و ثبت مبادی خروجی از جمله مواردی است که زائران باید برای ثبت‌نام در سامانه برخوردار باشند.

سامعی گفت: ثبت‌نام در سامانه سماح از سوم مردادماه آغاز شده و تا سه روز مانده به اربعین یعنی ۱۲ شهریورماه ادامه دارد، ضمن اینکه توصیه ما به زائران در ایام اربعین این است که حتماً بلیت رفت و برگشت خود را تهیه کنند، علاوه بر این نیز بهتر است زائران هزینه‌های راه به خصوص در کشور عراق را برآورد کرده و با توجه به فصل گرما نیز وسایل مورد نیاز را همراه داشته باشند.

انتهای پیام
captcha