جشنواره نوجوان سالم به دنبال تحقق منویات رهبر معظم انقلاب است
کد خبر: 4161224
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
دبیر دوازدهمین جشنواره نوجوان سالم ناحیه چهار قم:

جشنواره نوجوان سالم به دنبال تحقق منویات رهبر معظم انقلاب است

سیدمجید کریمی گفت: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری همواره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که این جشنواره سعی دارد در این راستا و با استفاده از پتانسیل دانش‌آموزان، توانمندی‌های فرهنگیان و والدین در جهت تحقق منویات رهبری حرکت کند.

سیدمجید کریمی، کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش استان قمسیدمجید کریمی، کارشناس پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم گفت: در بحبوحه بروز انواع آسیب‌های نوپدید در جامعه، بار دیگر دانش‌آموزان با حضور فعالانه در دوازدهمین جشنواره نوجوان سالم سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ بسیار خوش درخشیدند و با طرح ایده‌های خلاق در یک فضای رقابتی علمی و سالم، پرقدرت‌تر از گذشته به عرصه پیشگیری از انواع آسیب‌های اجتماعی آمده‌اند که در این میان ناحیه ۴ قم در چهار رشته به‌عنوان برگزیده کشوری شناخته شد.

وی با بیان اینکه نگاه ما به این جشنواره کیفیت‌گراست و هدف از برگزاری آن جذب تمام دانش‌آموزان است، افزود: این برنامه یک کار ترویجی و آموزشی غیرمستقیم است که علاوه بر آگاه‌سازی عمومی، ارتقای دانش و شناخت افراد درباره رفتار‌های پرخطر، جلب مشارکت دانش‌آموز و والدین و فرهنگیان در جهت ترویج شیوه‌های زندگی سالم را به همراه داشت. هدف ما از این جشنواره، ترویج فرهنگی متعالی و آگاه‌سازی در جامعه است تا افراد صاحب سبک و ایده با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و تجربیات زیستی خود، نقش بسزایی در تبیین تمدن اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب ایفا کنند.

دبیر دوازدهمین جشنواره نوجوان سالم گفت: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری، در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که این جشنواره سعی دارد در این راستا و با استفاده از پتانسیل دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم، توانمندی‌های فرهنگیان و والدین در جهت تحقق منویات رهبری حرکت کند. تلاش می‌شود تا با برگزاری این قبیل جشنواره‌ها، مشکلات اجتماعی جوانان و نوجوانان ترسیم شود.

وی ادامه داد: محور توسعه هر کشور، انسان سالم است. این جشنواره تنها بخشی از تلاش آموزش و پرورش است تا بتواند در قالب کار ترویجی و آموزش غیرمستقیم، جوان و نوجوان را به‌سوی درک واقعیت‌های اجتماعی و شناخت آن‌ها سوق دهد و سپس آنان در جهت ارائه طرح‌های نوآورانه گامی مؤثر در راستای زندگی سالم و پرهیز از رفتار‌های پرخطر بردارند.

کریمی افزود: در جامعه امروزی برای حل مسائل تربیتی نیاز به مشارکتی از جنس ایده‌ها و افکار جوان امروزی البته همراه با برنامه‌ریزی هوشمندانه داریم؛ با توجه به آسیب‌های نوپدید، باید درک مناسبی از چالش‌ها، راهکارها، استعداد‌های نهفته و زمینه‌های رشد و شکوفایی و به‌خصوص فضای گفت‌وگو با نوجوان را داشته باشیم. 

وی تصریح کرد: باید از پتانسیل افراد برگزیده در سطح کشور و حتی استان، به‌صورت سیستمی، وزارتخانه‌ای یا قراردادی استفاده شود. ایده‌های برگزیده استان‌ها در اختیار تولید کتب درسی و آموزشی قرار بگیرند. ما در حال حاضر اختیاری برای استفاده از ظرفیت این افراد در سطح ناحیه نداریم و بودجه‌ای هم اختصاص نیافته و این محدودیت فعلی و نقطه ضعف ماست.

کریمی بیان کرد: محور‌های جشنواره همچون سنوات پیشین شامل شیوه‌های زندگی سالم، پیشگیری از رفتار‌های پرخطر، ارتقای بهداشت روان، پیشگیری از گرایش به دخانیات، مصرف مواد مخدر، خشونت و بزهکاری بوده است.

دبیر دوازدهمین جشنواره نوجوان سالم ادامه داد: گسترش نهضت فرهنگی پیشگیری از اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی، شناسایی قابلیت‌ها و ظرفیت دانش‌آموزان و مدارس، معرفی ابتکارات و خلاقیت‌ها، معرفی الگو‌های مختلف پیشگیری، شناسایی الگو‌های موفق معلمان در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و تجلیل از خدمات و دستاورد‌های فعالان از جمله اهداف این جشنواره بود.

وی گفت: تعداد کل شرکت‌کنندگان و آثار ارسالی در این جشنواره دانش‌آموزی شامل شش هزار و ۳۸۵ نفر و اثر و از این تعداد ۲۱ اثر برگزیده مربوط به پسران و ۴۷ اثر برگزیده مربوط به دختران است. از این تعداد اثر برگزیده در مجموع ۱۱ دانش‌آموز به مرحله کشوری راه پیدا کردند و از این تعداد چهار دانش‌آموز از ناحیه چهار استان صاحب آثار برگزیده شناخته شدند که امیرعباس بهرامی (رشته نرم‌افزار چندرسانه‌ای و مقطع متوسطه اول، شایسته تقدیر)، مهسا پاکیزه (رشته فیلم کوتاه پویانمایی و مقطع متوسطه دوم، رتبه سوم)، فاطمه معصومیان (رشته فیلم کوتاه داستانی و مقطع متوسطه دوم، رتبه سوم) و فاطمه خاکی (رشته گرافیک پوستر و مقطع متوسطه دوم و رتبه دوم) افراد برگزیده بودند.

انتهای پیام
captcha