درس مودی از رژیم اسرائیل؛ خانه‌های مسلمانان را تخریب و آن‌ها را از تاریخ محو کنید
کد خبر: 4167127
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۱

درس مودی از رژیم اسرائیل؛ خانه‌های مسلمانان را تخریب و آن‌ها را از تاریخ محو کنید

اقدامات راست افراطی هند به‌ویژه در ایالت هاریانا بازتاب سیاست‌های رژیم صهیونیستی در تلاش برای حذف تاریخ و میراث مردم فلسطین است. به نظر می‌رسد که مقامات دولت مودی، علاوه بر برقراری روابط نزدیک با تل‌آویو،‌ از اقدامات این رژیم برای سرکوب مسلمانان ایده می‌گیرند.

درس مودی از اسرائیل: خانه‌های مسلمانان را خراب و تاریخ آنها را پاک کنید

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، سامدیپ سن (Somdeep Sen)، دانشیار مطالعات توسعه بین‌المللی در دانشگاه روسکیلد دانمارک در وب‌سایت این خبرگزاری نوشت: اوایل ماه آگوست، جهان با وحشت شاهد تخریب بیش از 300 خانه و کسب و کار متعلق به مسلمانان در نوح (Nuh) _ تنها منطقه با اکثریت مسلمان در این ایالت _ بود که به دستور مقامات ایالت شمالی هاریانا هند صورت گرفت.

گروه‌های راست‌گرای هندو در هاریانا خشونت را با فراخوانی برای تحریم مشاغل مسلمانان و اخراج کارمندان مسلمان از مشاغل تحت مالکیت هندو شروع کردند. قبل از تخریب، درگیری‌ها بین گروه‌های هندو و مسلمان در نوح آغاز و با یک راهپیمایی به رهبری سازمان هندوی راست افراطی ویشوا هندو پریشاد (Vishwa Hindu Parishad) بیشتر شد.

آنچه ما شاهد آن هستیم بدون شک نتیجه لفاظی‌های نفرت‌انگیزی است که از سویی رژیم ملی‌گرای هندو کنونی تشویق شده است.

با این حال، تخریب گسترده خانه‌ها و املاک مسلمانان در بخش‌هایی از کشور مانند نوح، جایی که جامعه مسلمان قرن‌ها در آن زندگی می‌کرده است، به چیزی شوم‌تر اشاره می‌کند؛ تلاشی هماهنگ برای پاک کردن تمام شواهد حضور و میراث مسلمانان در کشور.

آیا نگرانی از این که این به نوبه خود می‌تواند اولین قدم برای آغاز یک نسل‌کشی تمام عیار باشد، پارانوئید (شک غیرمنطقی و بیمارگونه) است؟

درس گرفتن از رژیم اسرائیل

در طول سال‌ها، تحت رهبری نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، ما شاهد بوده‌ایم که هند به طور فزاینده‌ای با اسرائیل روابط خوبی دارد و راست‌گرایان هندو به صراحت در آرزوی خود برای تقلید از رویکرد این رژیم در قبال فلسطینی‌ها بوده هستند.

به طور خاص، به نظر می‌رسد که راستگرایان افراطی اردو از تلاش اسرائیل برای پاک کردن سیستماتیک تاریخ، میراث و فرهنگ فلسطین الهام گرفته‌اند. راستگرایان افراطی هندو از نحوه تخریب بیش از 530 روستای فلسطینی به طور سیستماتیک در جریان نکبت 1948 و پس از آن، و همچنین تخریب خانه‌های فلسطینی‌ها در سراسر کرانه باختری اشغالی و بیت‌المقدس الهام گرفته‌اند. این اقدامات صهیونیست‌ها راه را برای شهرک‌های اسرائیلی که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شوند، باز می‌کند.

درس مودی از اسرائیل: خانه‌های مسلمانان را خراب و تاریخ آنها را پاک کنید

درست مانند فرودگاه بن گوریون فلسطین اشغالی که بر بقایای جوامع فلسطینی که مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند، بنا شده است، معبد جدیدی برای رام، خدای هندو بر روی آوار مسجد تاریخی بابری در هند ساخته شده که در دسامبر 1992 توسط افراط‌گرایان حزب مودی تخریب شد.

چیزهای بیشتری وجود دارد که آنها احتمالاً می‌خواهند از اسرائیل الهام بگیرند، مانند روشی که نمایشگاه‌ _ موزه‌های اسرائیل از ذکر نام فلسطینی‌ها یا تصدیق وجود فلسطین به عنوان یک جامعه ملی متمایز خودداری می‌کردند. قوانینی مانند اسرائیل که حق فلسطینیان را حتی برای سوگواری به خاطر دست دادن خانه‌ها و زمین‌های آبا و اجدادی خود یا تلاش برای بازپس‌گیری آنها را از بین می‌برد، چطور؟ براساس این قوانین، بزرگداشت نکبت فلسطین جرم‌انگاری شده است.

درس مودی از اسرائیل: خانه‌های مسلمانان را خراب و تاریخ آنها را پاک کنید

قانون ملت _ دولت یهود نیز وجود دارد که در سال 2018 توسط کنست تصویب شد و تصریح می‌کند که رژیم اسرائیل دولت _ ملت قوم یهود است و حق تعیین سرنوشت در اسرائیل[فلسطین اشغالی] منحصر به قوم یهود است. این از نظر قانونی ناتوانی فلسطینی‌ها را در تلاش برای آزادی یا حق داشتن سرزمین تأیید می‌کند.

در این مورد هم هند مودی از اسرائیل می‌آموزد.

حذف گذشته و حال مسلمانان هند

مانند رژیم اسرائیل، قوانین در هند امروزی به طور سلیقه‌ای اعمال می‌شوند. مقامات هندی تأکید کرده‌اند که تنها ساختمان‌های غیرقانونی ساخته شده، خانه‌ها و مشاغل آشوبگران را هدف قرار داده‌اند.

با این حال، هم در نوح و هم در جاهای دیگر، شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد عملیات تخریب تقریباً به طور کامل مسلمانان را هدف قرار داده‌ است. ما شاهد هدف قرار دادن سیستماتیک املاک مسلمانان در پایتخت دهلی نو در سال 2020 بودیم، زیرا فعالان به قانون بحث برانگیز اصلاح شهروندی (CAA) اعتراض کردند، که دسترسی به شهروندی هند را فقط برای مهاجران غیرمسلمان از پاکستان، بنگلادش و افغانستان تسریع می‌کند.

گروه‌های اوباش هندو شعارهای مذهبی خشمگینانه سر می‌دادند و در محله‌ها کاملاً مسلح به سلاح و بمب‌های دست‌ساز بنزینی راهپیمایی می‌کردند. خانه‌های آنها هنوز سالم است.

به گفته کمیسیون اقلیت‌های دهلی (DMC)، اوباش، خانه‌ها، مشاغل و وسایل نقلیه مسلمانان و همچنین مساجد، مدارس، زیارتگاه‌ها و یک قبرستان را هدف قرار دادند. DMC افزود که برای سرکوب اعتراضات ضد CAA، «طرح حمله تلافی‌جویانه» اوباش هندو «با حمایت دولت و پلیس» طراحی شده و فقط یکبار رخ نداده است.

در آوریل 2022، پس از آن که فداییان هندو که جشن هندو رام ناماوی را جشن می‌گرفتند، در محله‌ها و جلوی مساجد مسلمانان، با پخش موسیقی تحریک‌آمیزی که خواستار خشونت علیه مسلمانان بود، راهپیمایی کردند، درگیری‌ها در شهر کهرگون در مادیا پرادش آغاز شد. ظاهراً به عنوان انتقام از مسلمانانی که به طرف فداییان هندو سنگ پرتاب کردند، مقامات بولدوزرهایی را برای تخریب کردن در محله‌ها فرستادند.

در ژوئن 2022، زمانی که فعالان به اظهارات رهبران حزب حاکم  BJP علیه حضرت محمد(ص) اعتراض کردند، دولت اوتارپرادش به شیوه‌ای مشابه پاسخ داد و خانه‌های آنها را ویران کرد. مشاور رسانه‌ای نخست‌وزیر با انتشار تصویری از تخریب خانه در توئیتر نوشت: عناصر متخلف به یاد داشته باشند، بعد از جمعه، شنبه است(کنایه از عواقب داشتن کارها).

در همین حال، فصل‌هایی درباره تاریخ اسلام کشور از کتاب‌های درسی جدید حذف شده است. حذف حضور و میراث مسلمانان در هند توسط دولت به وضوح ادامه دارد.

حرکت هند به سوی نسل‌کشی جامعه مسلمانان 

این که رفتار هند با مسلمانان به سمت تعریف سازمان ملل متحد از نسل‌کشی می‌رود، در چند سال اخیر به خوبی آشکار شده است. به ویژه با اقداماتی مانند تخریب خانه‌ها و مشاغل که عمدا شرایطی را ایجاد می‌کند که ممکن است به تخریب فیزیکی زندگی مسلمانان منجر شود.

یکی از جنبه‌های اصلی تعریف نسل‌کشی نیت است. یعنی بپرسیم آیا گروهی به قصد از بین بردن آنها مورد هدف قرار گرفته‌اند؟

اثبات آن می‌تواند دشوار باشد. با این حال، اگر به سوابق جنبش ملی‌گرای هندو در مورد اسلام‌هراسی نگاه کنیم، نمی‌توان گفت که قصد و نیت معقولی وجود ندارد.

در سال‌های اخیر، رهبران ملی‌گرای هندو به طور معمول خشونت و تبعیض علیه مسلمانان را در تریبون‌های عمومی تحریک کرده‌اند. در اکتبر 2022، در جریان رویداد ویرات هندو سبها (Virat Hindu Sabha) در دهلی، ناند کیشور گورجار(Nand Kishor Gurjar)، عضو مجلس قانونگذاری از حزب BJP، رفتار گروه‌های هندو را در جریان شورش‌های 2020 در دهلی ستود و خطاب به 2500 شرکت کننده اعلام کرد: ما جهادی‌ها (لقب توهین‌آمیز برای مسلمانان) را خواهیم کشت، ما همیشه جهادی‌ها را خواهیم کشت.

پروش ورما (Parvesh Verma)، یکی دیگر از رهبران و نماینده پارلمان نیز در این مراسم حضور داشت. ورما در سخنرانی خود گفت: به شما می‌گویم هرجا آنها [مسلمانان] را دیدید،  باید ذهنیت آنها را اصلاح کنید، باید آنها را کاملاً تحریم کنید. ما از مغازه‌های آنها چیزی نمی‌خریم. به آنها شغلی نمی‌دهیم.

یوگی آدیتیانات(Yogi Adityanath)، وزیر ارشد ایالت اوتارپرادش، یکی دیگر از مجرمان زنجیره‌ای در مورد سخنان نفرت‌انگیز ضد مسلمانان است.

همه این‌ها بر اساس تاریخ طولانی ایدئولوژی‌های ضد اسلامی است که ریشه در فلسفه راشتریه سویم سیوک سنگه (Rashtriya Swayamsevak Sangh)، به عنوان بازوی ایدئولوژیک BJP و بسیاری دیگر از چهره‌های ملی‌گرای هندو دارد.

درس مودی از اسرائیل: خانه‌های مسلمانان را خراب و تاریخ آنها را پاک کنید

برخی از کارشناسان قبلاً هشدار داده‌اند که نسل‌کشی مسلمانان در هند خیلی احتمال دارد رخ دهد.

گرگوری استانتون(Gregory Stanton)، رئیس سازمان دیده‌بان نسل‌کشی، که یک نسل‌کشی قریب‌الوقوع در رواندا را در سال 1989 پیش.بینی کرده بود، گفته است که روند مشابهی در هند در حال انجام است.

با توجه به اینکه جنبش ملی‌گرای هندو به طور فزاینده‌ای کنترل محکم و تقریباً اقتدارگرایانه بر تمام جنبه‌های زندگی و سیاست در هند دارد، گزینه‌های بسیار کمی برای نهایی کردن برنامه نسل‌کشی آنها باقی مانده است.

اما این روند غیرقابل توقف نیست. تشخیص اینکه چگونه تخریب‌ها در نوح و جاهای دیگر گامی در جهت از بین بردن هویت مسلمانان هند است، برای ایجاد مقاومت در برابر این دستور کار بسیار مهم است.

ترجمه: محمدحسن گودرزی 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha